Speciale symbolen.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2.589

Speciale symbolen.

Omdat ik nogal veel gebruik maak van greekse letters ed speciale symbolen had ik ze graag op één of ander manier aan mijn toetsenbord toegevoegd, dit aan toetsen die ik toch niet gebruik zoals de functie toetsen of de numerieke.

Iemand enig idee hoe je dat doet? Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Speciale symbolen.

Bert F schreef:Omdat ik nogal veel gebruik maak van greekse letters ed speciale symbolen had ik ze graag op één of ander manier aan mijn toetsenbord toegevoegd, dit aan toetsen die ik toch niet gebruik zoals de functie toetsen of de numerieke.

Iemand enig idee hoe je dat doet? Groeten.
Waar wil je die symbolen dan kunnen typen ?

Ik weet hoe je symbolen kunt toekennen aan bijvoorbeeld F1, F2 enzo in office. Wanneer je dan office verlaat kan je wel deze sneltoetsen niet meer gebruiken.

Kan je misschien duidelijker beschrijven wat je jusit wil doen ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Speciale symbolen.

Als het alleen in word hoeft is het simpel:

Kies invoegen-symbool

zoek bijvoorbeeld de griekse hoofdletter delta

en zoek een alt ctrl + d combinatie die nog niet bezet is.

In mijn geval : alt + d

dus alt plus d geeft in het vervolg bij mij in word de Δ

maar in excel werkt het niet, hier op het forum ook niet (terwijl de kleine mu die standaard op mijn toetsenbord zit met de altgr + m combinatie hier wel werkt)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Speciale symbolen.

Je kan ervoor kiezen dat windows je toetsenbord herkent als een grieks toetsenbord, dus dat alle letters zijn zoals die op een grieks toetsenbord? (moet je wel ff kijken hoe die daar zitten)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Speciale symbolen.

Met de rechter ALT toets (op veel toetsenborden aangeduid als ALT Gr) in combinatie met een willekeurig cijfer of letter levert ook speciale tekens op. Druk bijvoorbeeld op ALT Gr+m en je krijgt µ. Idem dito voor ALT Gr+s: levert ß op.

Verder zijn er nog de ASCII codes, maar dat is echt een uit-het-hoofd-leer verhaal, en als je ze veel gebruikt erg onhandig.

[google]ASCII code tabel[/google]
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 2.589

Re: Speciale symbolen.

Wat ik in gedachte had was het volgende: stel nu hier op het forum stelt &#945 ; het teken alfa voor als ik nu op één of ander manier mijn toetsenbord kan "leren" dat indien de numlock afstaat en ik dan op één druk ik bv &#945 ; krijg om zodoende snel die tekens te kunnen invoeren.

Het toetsenbord veranderen gaat idd gisteren lukte dit al in word nu denk ik er even aan en dat lukt inderdaad hier nu ook.

Het probleem waarom het gisteren dus niet werkte is dat ik mijn toetsenbord mbv alt - shift omzette en dan in een andere editor, bv hier probeerde te typen in het Grieks en dat ging niet, die instelling wordt dus niet overgedragen. Dus in ieder programma waarin je het wil gebruiken apart voor gebruik in het Grieks een aantal keer alt – shift drukken en dit werkt indien je bij land verschillende talen waaronder het Grieks geselecteerd hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Speciale symbolen.

Ger schreef:Met de rechter ALT toets (op veel toetsenborden aangeduid als ALT Gr) in combinatie met een willekeurig cijfer of letter levert ook speciale tekens op. Druk bijvoorbeeld op ALT Gr+m en je krijgt µ. Idem dito voor ALT Gr+s: levert ß op.

Verder zijn er nog de ASCII codes, maar dat is echt een uit-het-hoofd-leer verhaal, en als je ze veel gebruikt erg onhandig.

[google]ASCII code tabel[/google]
Ik heb dit eens geprobeert maar dat werkt niet, moet ik misschien ergens iets instellen ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Speciale symbolen.

Ik heb dit eens geprobeerd maar dat werkt niet, moet ik misschien ergens iets instellen ?
Die rechtse alt werkt op de meeste toetsenborden slechts voor de volgende combinaties:

1 ¹

2 ²

3 ³

4 ¼

5 ½

6 ¾

m µ

s ß

c ¢

e €
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: Speciale symbolen.

Hier stap voor stap wat je moet doen:

1)configuratie scherm ==>> landinstellingen ==>>talen ==>>details=>>instellingen==>>toevoegen.

2)selecteer dan invoertaal grieks.

3)kijk dan bij toetsinstellingen welke toets je gebruikt om te wisselen tussen de verschillende soorten toetsenborden, hier was dat standaard alt-shift

4)ga nu naar het tabblad geavanceerd selecteer dan ==>> geavanceerde tekstservices voor alle programma's==>> oké

5)dan op oké klikken ==>>pc opnieuw opstarten==>>Oké

En zou moeten werken, werkt echt goed zelf hier op het forum is het nu niet meer nodig om speciale tekens te copy pasten.

Succes ermee groeten. oftewel met een grieks toetsenbord Σθψψεσ ερέε γροετεν,

Reageer