Hydrazine hydroxide

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 187

Hydrazine hydroxide

hallo,

op mijn werk maken we mangaan-acetaat door mangaan-oxide en azijnzuur met elkaar te laten reageren.

om de reactie op gang te brengen voegen we een kleine hoeveelheid hydrazine hydroxide toe.

nou vraag ik me af wat er met de hydrazine hydroxide gebeurt nadat de reactie verlopen is.

met vriendelijke groet,

lars van bokhoven

Berichten: 8.614

Re: Hydrazine hydroxide

Ik ben niet 100% zeker, maar aangezien het om een katalysator gaat, denk ik dat het hydrazinehydroxide onveranderd overblijft.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hydrazine hydroxide

Daar zet ik toch wat vraagtekens bij. Hydrazine is geen bijster stabiele stof. Het is een sterke reductor, en dan verwacht ik eerder een reactie met MnO2, dat in zuur milieu een oxidator is. Zonder verdere gegevens is er niet veel over te zeggen. Wat is de verhouding tussen je beginproducten en hydrazine?

mangaanacetaat is normaal volgens mij MnAc2, dus met Mn in oxidatietoestand +2. MnO2 moet dus gereduceerd worden, en dat kan prima met hydrazine. Als je dat oxideert ontstaat geloof ik N2.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.379

Re: Hydrazine hydroxide

Uit de vraag wordt niet duidelijk wat de bedoeling is. Reduceren of katalyseren? Ik vermoed reduceren.

Hydrazinehydroxyde is een heel ongebruikelijke stof. Gaat het niet om hydrazinehydraat ?? Dat kun je als vloeistof kopen. Wat staat er bij U op het etiket van het flesje?

In deze vorm wordt hydrazine het gemakkelijkst als reductiemiddel gebruikt.

Mangaanoxyde heeft veel valenties. In ieder geval vier, drie en twee. Om zeker te zijn dat uw acetaat alleen Mn(II) bevat moet je het in een reducerend milieu maken.

Het nadeel van hydrazine of hydrazinehydraat is dat het slecht is voor de gezondheid. Het grote voordeel is dat er geen oxydatieprodukten in Uw mangaanacetaat terecht komen.

Hydrazine is heel moeilijk watervrij te krijgen. Daarom kiest men altijd voor het hydraat.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hydrazine hydroxide

Hydrazinehydraat en hydrazinehydroxide zijn ongeveer hetzelfde. Het eerste is N2H4.xH2O, het tweede N2H4.H2O. Met andere woorden, bij de tweede is de hoeveelheid water exact bekend.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 364

Re: Hydrazine hydroxide

hzeil schreef:Uit de vraag wordt niet duidelijk wat de bedoeling is. Reduceren of katalyseren? Ik vermoed reduceren.

Hydrazinehydroxyde is een heel ongebruikelijke stof. Gaat het niet om hydrazinehydraat ?? Dat kun je als vloeistof kopen. Wat staat er bij U op het etiket van het flesje?

In deze vorm wordt hydrazine het gemakkelijkst als reductiemiddel gebruikt.

Mangaanoxyde heeft veel valenties. In ieder geval vier, drie en twee. Om zeker te zijn dat uw acetaat alleen Mn(II) bevat moet je het in een reducerend milieu maken.

Het nadeel van hydrazine of hydrazinehydraat is dat het slecht is voor de gezondheid. Het grote voordeel is dat er geen oxydatieprodukten in Uw mangaanacetaat terecht komen.

Hydrazine is heel moeilijk watervrij te krijgen. Daarom kiest men altijd voor het hydraat.


dit klopt niet denkik. Wordt met hydrazinehydroxide niet het oxime bedoeld?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hydrazine hydroxide

Nee.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 66

Re: Hydrazine hydroxide

Als er hydroxide staat moet er een OH-groep in zitten, bij een hydraat zit er water ingesloten in het kristalrooster. Er is dus wel een degelijk verschil tussen de twee.

En dat er hydraat staat wil nog niet zeggen dat de hoeveelheid watermoleculen bekend is. Het zegt alleen maar of de stof gehydrateerd is. Alleen als er een getal vóór "hydraat" staat (bv *-7-hydraat) is het bekend (in mijn voorbeeld zitten er dus 7 water moleculen in).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hydrazine hydroxide

Er moet niks. Chemische naamgeving is wel vaker niet consistent. Bovendien zit er wel degelijk een OH-groep in, aangezien water een proton afstaat aan hydrazine. Hydrazinehydroxide is N2H4.H2O. Officieel zou je het hydraziniumhydroxide moeten noemen.

Wanneer H2O aanwezig is als kristalrooster en dus zit ingesloten in het kristalrooster noemt men dat inderdaad een hydraat. Dat wil niet zeggen dat het andersom ook zo is, dat alle hydraten zo in elkaar steken. N2H4.xH2O, hydrazinehydraat dus, en hydrazinehydroxide, zijn vloeistoffen.

Het enige verschil tussen hydrazinehydroxide en hydrazinehydraat is de hoeveelheid water. Bij de eerste is dat exact 1 mol per mol N2H4 (x is dus 1) bij hydrazinehydraat kan het varieren. Aldrich verkoopt het met x~1,5.

Voor veel toepassingen is het niet nodig om de exacte hoeveelheid N2H4 of H2O te weten. Dan kun je beter voor de goedkope variant gaan - hydrazinehydraat dus.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 66

Re: Hydrazine hydroxide

Ok dan zat ik daar fout, maar mij is het wel zo geleerd. Maar ja, op elke regel zijn weer uitzonderingen.

Reageer