[Natuurkunde] Krachtberekening met moment

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 6

[Natuurkunde] Krachtberekening met moment

Afbeelding

Ik heb dus een oefening (15) waarvan ik denk dat de opgegeven uitkomst niet klopt. Je zoekt dus de trekkrachten van Touw AC en BC. Ik heb het moment genomen van het punt waar de zwaartekracht plaatsgrijpt, het middenpunt van de balk. Volgens mij is dit: Ta* -3*sin(60°) + 1 * Tb*sin(60°). Dit heb ik dus gelijk gesteld aan 0, daar het een oefening is op statica. Dit gaf me dat Tb = 3*Ta.(deze verhouding klopt volgens de opgegeven oplossing, mits afronding)

Ok ik rekende verder, door nog een momentvergelijking op te stellen ditmaal in punt A. Dit gaf me : -3*300*9,81 + 4*sin(60°)*Tb. Dit gelijk gesteld aan 0=>Tb=(3*300*9,81)/(4*sin(60°)) = 2549 afgerond. Dus ongeveer 100 N meer als opgegeven. Ter controle berekende ik het moment rond A. Dit was gelijk aan Ta=(300*9,81)/(4*sin(60°)). Dus zoals eerder gezegd 3 keer kleiner dan Tb. Doe ik iets fout, of is mijn methode fout, of is gewoon de opgegeven oplossing verkeerd??

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Krachtberekening met moment

De ****** (@moderator: een volslagen correct Nederlands woord zonder enige seksuele connotatie) in deze opgave zit er hem in dat die balk niet horizontaal blijft......

Terug naar de tekentafel......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [Natuurkunde] Krachtberekening met moment

Jan van de Velde schreef:De ****** (@moderator: een volslagen correct Nederlands woord zonder enige seksuele connotatie) in deze opgave zit er hem in dat die balk niet horizontaal blijft......

Terug naar de tekentafel......
Maar het is toch statica, dus dat maakt dan toch niet uit? Je bekijkt toch de balk juist voor hij van de grond loskomt, zodag dat hij nog steeds horizontaal is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Krachtberekening met moment

Zolang hij nog horizontaal is komt hij niet van de grond los, hij zal hij nog minstens op het rechtse steunpunt steunen.

Hang die balk maar eens zó op dat zijn zwaartepunt midden onder C terechtkomt......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [Natuurkunde] Krachtberekening met moment

Hoe moet ik het dan juist oplossen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Krachtberekening met moment

Op schaal:
liggermoment.gif
liggermoment.gif (20.09 KiB) 571 keer bekeken
in de wiskunde zijn anderen dan weer sterker: ik zie bijvoorbeeld dat aadkr ook in dit topic rondsurft

Overigens, de aangrijpingspunten van de spankrachten hadden ook op de middellijn van de balk moeten liggen. Voor de 1:3 verhouding van hun groottes en armen maakt dat niks uit overigens, dus ik vond het niet de moeite alles te wissen en opnieuw te beginnen

groottes van armen en krachten heb ik verhoudingsgewijs weergegeven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Krachtberekening met moment

Via mijn benadering kloppen de gegeven oplossingen niet. Ik kom op 1061 N resp 2274 N

Volgens mij klopt de gegeven oplossing niet, want door de veranderende hoeken t.o.v. de zwaartelijn kan die verhouding tussen de twee nooit de gesuggereerde 1:3 blijven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: [Natuurkunde] Krachtberekening met moment

Als je de balk van 6 meter vrijmaakt, dan werken daar 3 krachten op . De zwaartekracht (in het zwaartepunt) , en de 2 spankrachten ( staan schuin omhoog) . Als je dan de algebraische som van de momenten t.o.v. het zwaartepunt berekent, moet daar 0 uit komen. Als ik mij niet vergis, dan volgt daar uit dat de verhouding tussen de spankrachten 1:3 is. Dus de ene spankracht is 3 keer zo groot als de andere spankracht.

Moeilijke opgave.

Berichten: 308

Re: [Natuurkunde] Krachtberekening met moment

He ik herken die opgave...Uit welk handboek komt deze? (in mijn handboek wemelt het van de fouten doordat het een herschikte herdruk is waar de oplossingentabel niet meer klopt met het nummer van de opgaven)
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: [Natuurkunde] Krachtberekening met moment

Ik krijg dezelfde antwoorden als de antwoorden bij de opgave.

Stel dat de balk van 6 meter nog horizontaal hangt. ( je drukt de balk aan 1 kant omhoog) . Bekijk nu de vertikale symmetrieas van de gelijkzijdige driehoek.

Als je nu de balk niet meer ondersteunt, dan gaat de gelijkzijdige driehoek rechtsom draaien, en de vertikale symmetrieas van de driehoek maakt nu een hoek ( alfa) met de vertikaal.

Teken nu een gesloten krachtendriehoek met F(z) , F1 en 3.F1

Nu is alfa te berekenen. ( alfa =16,1021 graden).

Ik heb al een plaatje ingescand, maar om gelijk de oplossing te geven is een beetje flauw.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Krachtberekening met moment

Als ik mij niet vergis, dan volgt daar uit dat de verhouding tussen de spankrachten 1:3 is.
Zonder te beweren de wijsheid in pacht te hebben stel ik mij ernstige vragen bij de logica daarvan. Stel ik breng punt B naar dicht nabij het zwaartepunt, armverhouding 1:6 :
liggermoment_2.gif
liggermoment_2.gif (6.88 KiB) 535 keer bekeken
dan zou ik dus ook een verhouding 1:6 voor die spankrachten moeten verwachten?

Grafisch komt dat , zoals hierboven te zien niet uit.

Overigens is niet uitgesloten dat ik iets heel belangrijks over het hoofd zie; ik ben benieuwd wát......

eerst maar eens slapen :D
Teken nu een gesloten krachtendriehoek met F(z) , F1 en 3.F1
wat is een "krachtendriehoek?
Nu is alfa te berekenen. ( alfa =16,1021 graden).
die had ik ook
Ik heb al een plaatje ingescand, maar om gelijk de oplossing te geven is een beetje flauw.
eerst maar eens slapen dan, ik zie het niet
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] Krachtberekening met moment

wat is een "krachtendriehoek?


Stel nu dat je 2 krachten hebt en een 3de moet zoeken, dan teken je de 2 eerste krachten aan mekaar, en zorg je dat de 3de kracht de driehoek vormt. Daarna kan je grafisch gaan zoeken naar de uitkomst. Een gesloten driehoek zorgt dus dat je totale som van de krachten 0 is (maar dat had je zelf ook wel door vermoed ik :D ).

Berichten: 6

Re: [Natuurkunde] Krachtberekening met moment

aadkr schreef:Ik krijg dezelfde antwoorden als de antwoorden bij de opgave.

Stel dat de balk van 6 meter nog horizontaal hangt. ( je drukt de balk aan 1 kant omhoog) . Bekijk nu de vertikale symmetrieas van de gelijkzijdige driehoek.

Als je nu de balk niet meer ondersteunt, dan gaat de gelijkzijdige driehoek rechtsom draaien, en de vertikale symmetrieas van de driehoek maakt nu een hoek ( alfa) met de vertikaal.

Teken nu een gesloten krachtendriehoek met F(z) , F1 en 3.F1

Nu is alfa te berekenen. ( alfa =16,1021 graden).

Ik heb al een plaatje ingescand, maar om gelijk de oplossing te geven is een beetje flauw.


Ik kan tot een zeker hoogte volgen. Dus eigelijk moet je in u vrij lichaamdiagram ook nog een normaalkracht invoeren?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: [Natuurkunde] Krachtberekening met moment

[attachment=502:scan0008.jpg]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Krachtberekening met moment

@Aadkr: off-topic: een klein beetje oppassen met dat soort scans: Je plaatje hierboven pakt maar liefst 400 kB. Een stuk of tien zo en je overschrijdt je beschikbare ruimte voor uploads. Beter dat plaatje laden naar Paint of zo, verkleinen tot 500 x 500 pixels of zo en opslaan als GIF: blijft er nog 20 kB van over, en is het net zo leesbaar.

Overigens denk ik dat ik zie waar ik fout ging: ik zat gisterenavond al met een scheef (en half slaperig) oog naar die lila vectortjes van mij te kijken. Die balk wil zo gaan draaien, dus dat klopt niet denk ik.

Overigens, als ik naar Aadkr's vectoren kijk snap ik dat ook niet. Ik kan die richting loodrecht op de balk van F1·sin60 en F2·sin60 niet thuisbrengen. Hiermee is toch wel een stap overgeslagen, dan wel een stukje onzichtbare voorkennis toegepast?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer