Vraagstuk optica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Vraagstuk optica

Hallo,

Ik heb hier een vraagstuk waar ik niet echt aan uitgeraak.

"Stel dan A. voor een vlakke spiegel staat. Bereken de minimale h of l van de spiegel zodat A. zich volledig kan zien. Op welk ehoogte boven de grond moeten we deze spiegel bevestigen zodat A. zich volledig kan zien"

dus:

----------

-

-

7 cm stand ogen

-

-

-

-

-

---------

Ik dacht, aangezien het hier toch wel grotendeels gaat over reflectie, dat de wet van snellius descartes hier wel van toepassing zal zijn, alleen weet ik niet echt wat te doen met de lengtes van de persoon, de stand ogen. Kan er mij soms iemand een tip geven hoe dit vraagstuk op te lossen?

Groetjes
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vraagstuk optica

Jona444 schreef:Kan er mij soms iemand een tip geven hoe dit vraagstuk op te lossen?

Groetjes
tip 1: schets de situatie

tip 2: schets de situatie

tip 3: schets de situatie :D

Nee serieus, schets een simpel poppetje voor een spiegel, teken zijn spiegelbeeld, en teken lijnen van de echte ogen naar de virtuele voeten resp. virtuele hoofdharen. En dan zie je vanzelf waar minstens de randen van je spiegel moeten zitten.

En onthoud: als je bij een fysica/natuurkunde vraagstuk iets kúnt schetsen, dóe het dan. Kladpapier vind je overal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Vraagstuk optica

hallo,

dat kan ik inderdaad doen maar ik vrees dat men verwacht dat ik dit met een formule oplos. Zou het bovendien niet eerder gokwerk zijn om deze situatie te schetsen en uit deze schets de minimale hoogte van de persoon te bepalen? Voor mij is dit niet gelaten maar mijn leraar fysica verbeterd nogal wat aan de strenge kant...

Groetjes
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vraagstuk optica

Het is ook niet persé de bedoeling om de getalsmatige oplossing uit die tekening te halen met een liniaaltje.

Maar zonder die schets kun je niet eens beginnen (tenzij je die IN je hoofd maakt, maar dan moet je aardig wat ervaring met dit soort vraagstukjes hebben).

Je maakt de schets, zet namen en of afmetingen bij hoeken en lijnstukken die je kent en vervolgens laat je er wat gonio op los.
maar mijn leraar fysica verbetert nogal wat aan de strenge kant...
Het zou mijn tweelingbroer kunnen zijn. :D

Ik hou ook niet van broddelwerk, gaan dikke rooie strepen door. :D

maar wél van systematisch werken. En dat begint bij natuurkunde maar al te vaak met een schets.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vraagstuk optica

Kijk, ik maak een schets van twee situaties, en ik zie gelijk waar het op uitdraait:
spiegel.gif
spiegel.gif (9.93 KiB) 329 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Vraagstuk optica

Beste jan,

Heb een schets gemaakt zoals je zij en ik denk dat ik de uitkomst heb gevonden met behulp van de sinusregel. Zal deze avond mijn schets op het forum plaatsen omdat ik geen scanner heb thuis.

Groetjes
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vraagstuk optica

ik denk dat ik de uitkomst heb gevonden
wat is je uitkomst? want als die goed is kun je je de verdere moeite besparen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Vraagstuk optica

Beste jan,

Heb het toch maar even geupload, was maar kleine moeite. Hopelijk geraak je uit mijn schets een beetje wijs!

Alvast bedankt om te kijken.

Afbeelding
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vraagstuk optica

Je uitkomst zou moeten zijn: de spiegel is half zo hoog als de man lang is , en hangt met de bovenkant 3,5 cm lager dan de lengte van de man. En dan kan de man op om het even wat voor afstand van de spiegel gaan staan, 1 cm of 1 km, en hij kan zichzelf altijd helemaal zien. Ik vind in je oplaad niets wat daar maar enigszins op lijkt.

Wat je opgeladen hebt kan in helaas linea recta de prullenbak in. Ik zie niets wat op een spiegelbeeldconstructie lijkt. Kun je van bloem respectievelijk mannetje goede spiegelbeeldconstructies maken? Als je twijfelt, kopieer mijn plaatje maar, teken het maar in Paint, en kom er mar mee terug. Het komt niet op een millimeter, het gaat nu even om de basisprincipes. Want die zie ik in je werk niet terug, en ik vrees dat dat de hoofdreden is dat er niks van klopt.
spieelbeelden.gif
spieelbeelden.gif (9.18 KiB) 327 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Vraagstuk optica

Natuurlijk kan ik spiegelbeeldconstructies maken. Ik dacht niet dat het van belang zou geweest zijn om een nauwkeurig spiegelbeeld te maken maar veeleer de grootte van de persoon. Kun je eens uitleggen hoe je aan je resultaat komt?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vraagstuk optica

Natuurlijk kan ik spiegelbeeldconstructies maken.
Dan moet je dat ook wel dóen als je zo'n opgave krijgt.
Kun je eens uitleggen hoe je aan je resultaat komt?
Punt een door de situatie te schetsen. Want het mannetje kijkt naar zijn spiegelbeeld, dat even ver áchter de spiegel staat als het mannetje ervoor. Voor het mannetje om zijn virtuele voeten te zien kun je dan een virtuele lichtstraal tekenen van zijn virtuele voet naar zijn reële oog. Voor het mannetje om zijn virtuele haar te zien kun je dan een virtuele lichtstraal tekenen van zijn virtuele haar naar zijn reële oog. Dan heb je een stelsel van driehoeken, waarin je de lengte van het mannetje L noemt (of voor mijn part gewoon 2 m invult) en de verticale afstand van reëel haar tot reëel oog 7 cm is.

Een klein beetje gelijkvormige-driehoeken-wiskunde en je bent er.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Vraagstuk optica

Jan van de Velde schreef:Dan moet je dat ook wel dóen als je zo'n opgave krijgt.

Een klein beetje gelijkvormige-driehoeken-wiskunde en je bent er.
Bedankt, Dus de sinusregel kan ik dan eigenlijk wel goed gebruiken?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vraagstuk optica

Bedankt, Dus de sinusregel kan ik dan eigenlijk wel goed gebruiken?
, nee, want de afstand mannetje-spiegel is een variabele, dus alle hoeken worden variabelen, en dus alle sinussen. Doodgewoon havo-2 gelijkvormige driehoeken, verhoudingen van lijnstukken, en weten dat hoek van inval=hoek van terugkaatsing, en desnoods nog wat normaaltjes erin schetsen om rechthoekige driehoeken te krijgen.

En zet dan dat mannetje nog eens op een andere afstand en zie wat dat oplevert: verrassing:
Verborgen inhoud
aan je uitkomst verandert er niks
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Vraagstuk optica

Ok bedankt jan
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer