Springen naar inhoud

Weerkaatsing

• Log in om te kunnen reageren

Nobully

Nobully

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2007 - 11:34

Hallo alweer een vraagje

Ik zou graag met een endoscoop een metaalstuk vanbinnen onderzoeken
maar ik zit met het volgende probleem, als ik het halogeenlicht van de endoscoop gebruik wordt er veel licht weerkaatst

dus het is niet zo duidelijk om te zien waar de gebreken zijn.
Nu ik ben op het zoek geweest op het internet en blijkbaar kan je daar kleurenfilters voorplaatsen

welke kleur gebruik ik best om een goed beeld te krijgen van het stuk inwendig ??? of zijn er andere oplossingen

alle hulp is welkom

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 augustus 2007 - 13:00

waarom wil je kleur, kun je niet gewoon de intensiteit van de halogeen afstellen?

Verplaatst naar praktisch (bytheway)

Nobully

Nobully

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2007 - 13:33

omdat wit licht volledig weerkaatst wordt door de kleur van het metaal

en ik dacht met miss bv een rode filter dat je beter de fouten in het stuk zal zien

waarom ik het bij optica plaatste is welke kleur wordt dan geabsorbeerd door dat metaal ?

Nobully

Nobully

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2007 - 09:15

niemand die me hiermee kan helpen :D

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2007 - 09:17

Geen, daarom is het wit. Wit zijn alle kleuren, metaal reflecteerd alles, dus zo snel kom je er niet vanaf.
Waarom verminder je de lichtintensiteit van je bron niet gewoon?

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 augustus 2007 - 12:02

Geen, daarom is het wit. Wit zijn alle kleuren, metaal reflecteerd alles, dus zo snel kom je er niet vanaf.
Waarom verminder je de lichtintensiteit van je bron niet gewoon?

Je kunt dat bijv. realiseren met een regelbare trafo tussen de wandcontactdoos en de lamp. Let op, dat de trafo het maximale vermogen vd lamp aankan.

Veranderd door thermo1945, 20 augustus 2007 - 12:03

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2007 - 16:41

De meeste variabele halogeen voedingsbronnen die worden gebruikt in combinatie met microscopen dimmen het licht gewoon door een object voor de halogeen te plaatsen, ik denk dat elektrisch het dimmen niet geheel lineair verloopt.

Nobully

Nobully

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 07:28

Ik zit dus met volgende lichtbron, veel prutsen gaan we daar niet aan doen het beste is wss alle kleurenfilters bestellen die beschikbaar zijn op de website van deze bronnen.

Geplaatste afbeelding

maar hadden jullie geen kleur in gedachten.?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44884 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 08:18

Ik zie in die specificatie van die lichtbron toch staan "continuous control of brightness"? Kun je daar dan niks mee, zoals hierboven eerder gesuggereerd?

Verder kan ik me niet voorstellen (ook zoals hierboven eerder gezegd) dat kelurfilters veel soelaas gaan bieden. Áls ik al aan filters denk zijn polarisatiefilters mijn eerste idee....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Nobully

Nobully

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 09:06

we kunnen inderdaad de lichtsterkte regelen, maar dit is niet genoeg om duidelijk in de stukken te kijken

maar wat bedoelt u dan met een polarisatiefilter, wat houd dat precies in welke gevolgen heeft dit?

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 09:22

Een kleurenfilter werkt omdat het de lichtintensiteit word vermindert, echter met twee polarisatie filters kun je de intensiteit van maximum tot niks filteren. Ik kan me goed voorstellen dat een halogeen te veel licht geeft in zo'n situatie, een idee is om geen directe weerkaatsing te creeeren maar om het licht een andere hoek in te schijnen als de camera, secundaire reflectie zorgt voor genoeg licht. Een ander idee is om een diffuse filter er op te zetten zodat er geen directe weerkaatsing is.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44884 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 10:01

[quote name='Nobully' post='340762']we kunnen inderdaad de lichtsterkte regelen, maar dit is niet genoeg om duidelijk in de stukken te kijken
maar wat bedoelt u dan met een polarisatiefilter, wat houd dat precies in welke gevolgen heeft dit?[/quote]Als licht weerkaatst van een glanzend oppervlak zal dat altijd in een richting gepolariseerd zijn. Denk bijvoorbeeld aan het rijden over een natte weg met de zon pal voor je. Met een gewone zonnebril doe je daar niks aan, de directe zonweerkaatsing in die felle lichtvlek op een zekere afstand voor je blijft irritant. Zet je een polaroid zonnebril op, dan wordt die "glare" eruit gefilterd (mits het polarisatie-tralie correct gericht is t.o.v. het weerkaatsende licht. Speel hier met de lensjes om het effect hiervan te zien (de kwaliteit van het effect is in deze nabootsing een tikje overdreven, maar daarom niet minder waar):
Bericht bekijken
Een ander idee is om een diffuse filter er op te zetten zodat er geen directe weerkaatsing is.[/quote]Dat diffunderende filter moet dan wel op de lichtbron, en niet voor de camera-lens, want dan zie je helemaal geen detail meer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Nobully

Nobully

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 10:27

heel erg bedankt ik ben er veel wijzer mee geworden

khad wel iets van polarisatie gezien in het laatste jaar middelbaar maar nu snap ik de praktische kant er van

thx nu kan ik op iets verderbouwen

pi.gif

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 10:42

Dat diffunderende filter moet dan wel op de lichtbron, en niet voor de camera-lens, want dan zie je helemaal geen detail meer.

Als we het toch over wiseguy opmerkingen hebben:

Als licht weerkaatst van een glanzend oppervlak zal dat altijd in een richting gepolariseerd zijn. Denk bijvoorbeeld aan het rijden over een natte weg met de zon pal voor je.

Dat is alleen bij water en glas zo, niet bij metalen, bij metalen word alles terug gestuurd, bij water en prisma's word het licht gebroken in de verschillende polarizaties, de een word geabsorbeerd, de ander gereflecteerd.
http://hyperphysics....t/polar.html#c1
Sommige ceramieken absorberen inderdaad selectief de polarisatie, daar maken ze polaroid zonnebrillen van, maar niet gewone metalen, anders waren alle zonnebrillen polaroids.

Nobully

Nobully

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 12:56

dus de polaroid is dus geen echte oplossing als ik het goed begrijp pi.gif

1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Bing (1)
Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures