Springen naar inhoud

- - - - -

Darmkanker blijft weg door eten

• Log in om te kunnen reageren

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 augustus 2007 - 11:36

Rotterdam, 16 aug. Genezen darmkankerpatiŽnten lopen een aanmerkelijk grotere kans op terugkeer van hun kanker als ze ongezond eten.

Lees meer... NRC
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Grasduiner

Grasduiner

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2007 - 21:54

Ik ben al heel lang overtuigd van de relatie tussen vezelrijk voedsel en het krijgen van darmkanker, of het eten van ongezond voedsel en het krijgen van een andere vorm van kanker. Dat geldt niet voor alle kankervormen, bijvoorbeeld borstkanker lijkt zich weinig aan te trekken of iemand gezond leeft of niet.

Ik heb ooit statistieken gezien met de kans op het krijgen van kanker en het geografische gebied waar men woont. De conclusie is: Meer welvaartsvoedsel vergroot de kans op kanker.

Na de tweede wereldoorlog begon het aantal kankergevallen ook weer toe te nemen, niet toevallig omdat men toen meer gelegenheid had om suikerprodukten en dergelijke te consumeren.

Toch blijven mensen uit de reguliere geneeskunde de relatie tussen voedsel en het krijgen van kanker bagatelliseren. Misschien komt dat ook wel doordat de relatie voedsel en kanker met name gelegd wordt door mensen uit de alternatieve hoek, zoals de orthotherapeuten of de homeopathen. Soms ook kunnen je opponenten het bij het rechte eind hebben.

Er zijn echter ook serieuze wetenschappers die wel een verband zien.

Ik denk bijvoorbeeld aan een onderzoek waaruit bleek dat er een relatie is tussen het eten van veel stokbrood en het krijgen van darmkanker, of het drinken van regelmatig rode wijn en/of druiven en de kleinere kans tot het krijgen van kanker. Het schijnt dat in druivenpitten enorm veel anti-oxydanten zitten. Te veel wijn vergroot de kans weer wel want dan krijg je weer teveel alcohol binnen. In je lichaam zit overigens altijd een beetje alcohol, is een lichaamseigen stof, dus met mate is er niets mis mee.

Maar blijkbaar is het niet politiek correct om een relatie te leggen tussen ons voedsel en de kans op het krijgen van kanker.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 augustus 2007 - 22:08

Maar blijkbaar is het niet politiek correct om een relatie te leggen tussen ons voedsel en de kans op het krijgen van kanker.

Volgens mij is het een soort van ontkenningsfase waarin we ons momenteel bevinden. Het is een beetje zoals de sigaret en kanker. In het begin was daar niks van aan, tot op een bepaald moment enkele wetenschappers verbanden gingen zien. Toen heeft het nog jaren geduurt vooraleer men redelijke zekerheid een verband kan trekken tot op de dag van vandaag dat het echt vast staat dat je kanker krijgt van roken. Het is in mijn ogen ook pas de laatste 2-3 jaar dat mensen echt gaan stoppen zijn met roken (het aantal rokers is licht gedaalt de laatste jaren). En dit allemaal over een tijdspanne van bijna 30 (?) jaar.

Ik vermoed dat we over 10-20 jaar allemaal terug gezonder gaan eten. Overigens merk ik in mijn nabij omgeving dat alsmaar meer mensen begin te kijken naar wat ze eten (toeval?).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures