Afgeleiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 609

Afgeleiden

Hallo iedereen

Wat ik hier niet begrijp is wat in het rood staat, want men draait zomaar dingen om in de teller en de noemer waarom mag dat en wanneer mag dat ook niet?

Afbeelding

Ik graag de reden wanneer je zoiets mag doen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Afgeleiden

Het heeft niks met de breuk te maken.
\(A-B=+A-B=-B+A\)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Afgeleiden

Stef31 schreef:Hallo iedereen

Wat ik hier niet begrijp is wat in het rood staat, want men draait zomaar dingen om in de teller en de noemer waarom mag dat en wanneer mag dat ook niet?
Ik zie niet direct waar men teller en noemer heeft omgedraait.

Probleem 1:

Ik snap niet wat je hier niet begrijp misschien kijk je er over maar eerst worden die haakjes uitgewerkt en dan de termen omgedraait. 10-5 = -5 +10 --> zoiets gebeurt er.

Probleem 2:

De afgeleide van x = 1 dus schrijf je 1/y² in plaat van
\( \frac{\frac{d}{dx}\cdot x}{y^2} \)
Probleem 3:

Hetzelfde als bij probleem 2, hier gaat men y² afleiden en krijg je 2y.

Waren dit je vragen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Afgeleiden

(f+g)' = f' + g'

(f-g)' = f' - g'

Ik denk niet dat het eigenlijk veel uitmaakt of je nu schrijft -g + f of +f-g het is immers krak hetzelfde. Ik denk dat de afgeleide volgens (f-g)' = f' - g' ook kan en dat de uitkomst hetzelfde zal zijn.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Afgeleiden

\( \frac{\frac{d}{dx}\cdot x}{y^2} \)
Even muggeziften: d/dx is een operator, die heeft geen waarde en daar kan je dus ook niet mee vermenigvuldigen, na d/dx moet een argument komen, net zoals je ook niet schrijft
\( \frac{\sin \cdot x}{y^2} \)
, dat heeft ook geen betekenis. Die \cdot hoort daar dus niet te staan :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afgeleiden

Ik denk niet dat het eigenlijk veel uitmaakt of je nu schrijft -g + f of +f-g het is immers krak hetzelfde. Ik denk dat de afgeleide volgens (f-g)' = f' - g' ook kan en dat de uitkomst hetzelfde zal zijn.
Dat maakt inderdaad niet uit, de optelling is immers commutatief.

Bovendien is de afgeleide lineair, dus term per term afleiden mag ook.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Afgeleiden

Jona444 schreef:(f+g)' = f' + g'

(f-g)' = f' - g'

Ik denk niet dat het eigenlijk veel uitmaakt of je nu schrijft -g + f of +f-g het is immers krak hetzelfde. Ik denk dat de afgeleide volgens (f-g)' = f' - g' ook kan en dat de uitkomst hetzelfde zal zijn.
Inderdaad. Dat is inderdaad wat men doet, en het feit dat een constante buiten de afgeleide mag staan:

(k f(x))' = k (f(x))' = k f'(x)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Afgeleiden

ik zie niet waar hij draait. als je die rode kadertjes bedoeld dan schrijft men bijvoorbeeld:

x^-1 gewoon als 1/x

x^-2 1/x²
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afgeleiden

Ze verwisselen gewoon de termen van plaats, het leek blijkbaar alleen alsof ze de breuken omkeerden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Afgeleiden

Even muggeziften: d/dx is een operator, die heeft geen waarde en daar kan je dus ook niet mee vermenigvuldigen, na d/dx moet een argument komen, net zoals je ook niet schrijft
\( \frac{\sin \cdot x}{y^2} \)
, dat heeft ook geen betekenis. Die \cdot hoort daar dus niet te staan :D .
Dat is inderdaad muggenziften :D maar je hebt volledig gelijk.

Berichten: 609

Re: Afgeleiden

Ik bedoel wel deze regel met Waarom op

Dus graag de wiskundige reden waarom ze dat doen teller en noemer omwisselen?

Afbeelding

Shot at 2007-08-17

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Afgeleiden

Stef31 schreef:Ik bedoel wel deze regel met Waarom op

Dus graag de wiskundige reden waarom ze dat doen teller en noemer omwisselen?
Ik denk dat je best eerst onze reacties eens goed gaat lezen, er zijn zeker al 3 mensen die het correcte antwoord hebben gepost.

TIP: teller en noemer zijn niet omgedraait !!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afgeleiden

Dus graag de wiskundige reden waarom ze dat doen teller en noemer omwisselen?
Stef, heb je de reacties eigenlijk wel gelezen?

Als ik a/b-b/a herschrijf naar -b/a+a/b, dan zijn er geen breuken omgedraaid.

De twee termen (a/b en -b/a) zijn gewoon van plaats verwisseld, zoals x+y=y+x.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Afgeleiden

Waarom ze het gedaan hebben? Geen idee. Ik zou het nooit gedaan hebben. Als je die afgeleiden gewoon laat staan zonder ze van plaats te verwisselen zou je het vraagstuk evengoed kunnen uitwerken.

-2+10 = 8

+10-2 = 8

Het maakt niet uit of je ze wisselt van plaats, de uitkomst blijft hetzelfde.

De wiskunde reden is dat ze commutatief zijn, kijk zelf maar eens.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Commutativiteit
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Afgeleiden

Dat is nog geen reden om het te doen zoals het is gedaan. Volgens mij is er geen wiskundige reden om dat te doen bij deze opgave.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Reageer