Afgeleiden
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
- Berichten: 2.003
Re: Afgeleiden
Het heeft niks met de breuk te maken.
\(A-B=+A-B=-B+A\)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.
- Berichten: 2.902
Re: Afgeleiden
Ik zie niet direct waar men teller en noemer heeft omgedraait.Stef31 schreef:Hallo iedereen
Wat ik hier niet begrijp is wat in het rood staat, want men draait zomaar dingen om in de teller en de noemer waarom mag dat en wanneer mag dat ook niet?
Probleem 1:
Ik snap niet wat je hier niet begrijp misschien kijk je er over maar eerst worden die haakjes uitgewerkt en dan de termen omgedraait. 10-5 = -5 +10 --> zoiets gebeurt er.
Probleem 2:
De afgeleide van x = 1 dus schrijf je 1/y² in plaat van
\( \frac{\frac{d}{dx}\cdot x}{y^2} \)
Probleem 3:Hetzelfde als bij probleem 2, hier gaat men y² afleiden en krijg je 2y.
Waren dit je vragen ?
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=60653" target="_blank">http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... c=60653</a>
- Berichten: 1.409
Re: Afgeleiden
(f+g)' = f' + g'
(f-g)' = f' - g'
Ik denk niet dat het eigenlijk veel uitmaakt of je nu schrijft -g + f of +f-g het is immers krak hetzelfde. Ik denk dat de afgeleide volgens (f-g)' = f' - g' ook kan en dat de uitkomst hetzelfde zal zijn.
(f-g)' = f' - g'
Ik denk niet dat het eigenlijk veel uitmaakt of je nu schrijft -g + f of +f-g het is immers krak hetzelfde. Ik denk dat de afgeleide volgens (f-g)' = f' - g' ook kan en dat de uitkomst hetzelfde zal zijn.
Its supercalifragilisticexpialidocious!
- Berichten: 2.242
Re: Afgeleiden
Even muggeziften: d/dx is een operator, die heeft geen waarde en daar kan je dus ook niet mee vermenigvuldigen, na d/dx moet een argument komen, net zoals je ook niet schrijft\( \frac{\frac{d}{dx}\cdot x}{y^2} \)
\( \frac{\sin \cdot x}{y^2} \)
, dat heeft ook geen betekenis. Die \cdot hoort daar dus niet te staan .- Berichten: 24.578
Re: Afgeleiden
Dat maakt inderdaad niet uit, de optelling is immers commutatief.Ik denk niet dat het eigenlijk veel uitmaakt of je nu schrijft -g + f of +f-g het is immers krak hetzelfde. Ik denk dat de afgeleide volgens (f-g)' = f' - g' ook kan en dat de uitkomst hetzelfde zal zijn.
Bovendien is de afgeleide lineair, dus term per term afleiden mag ook.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
- Berichten: 2.242
Re: Afgeleiden
Inderdaad. Dat is inderdaad wat men doet, en het feit dat een constante buiten de afgeleide mag staan:Jona444 schreef:(f+g)' = f' + g'
(f-g)' = f' - g'
Ik denk niet dat het eigenlijk veel uitmaakt of je nu schrijft -g + f of +f-g het is immers krak hetzelfde. Ik denk dat de afgeleide volgens (f-g)' = f' - g' ook kan en dat de uitkomst hetzelfde zal zijn.
(k f(x))' = k (f(x))' = k f'(x)
- Berichten: 1.409
Re: Afgeleiden
ik zie niet waar hij draait. als je die rode kadertjes bedoeld dan schrijft men bijvoorbeeld:
x^-1 gewoon als 1/x
x^-2 1/x²
x^-1 gewoon als 1/x
x^-2 1/x²
Its supercalifragilisticexpialidocious!
- Berichten: 24.578
Re: Afgeleiden
Ze verwisselen gewoon de termen van plaats, het leek blijkbaar alleen alsof ze de breuken omkeerden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
- Berichten: 2.902
Re: Afgeleiden
Dat is inderdaad muggenziften maar je hebt volledig gelijk.Even muggeziften: d/dx is een operator, die heeft geen waarde en daar kan je dus ook niet mee vermenigvuldigen, na d/dx moet een argument komen, net zoals je ook niet schrijft\( \frac{\sin \cdot x}{y^2} \), dat heeft ook geen betekenis. Die \cdot hoort daar dus niet te staan .
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=60653" target="_blank">http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... c=60653</a>
-
- Berichten: 609
- Berichten: 2.902
Re: Afgeleiden
Ik denk dat je best eerst onze reacties eens goed gaat lezen, er zijn zeker al 3 mensen die het correcte antwoord hebben gepost.Stef31 schreef:Ik bedoel wel deze regel met Waarom op
Dus graag de wiskundige reden waarom ze dat doen teller en noemer omwisselen?
TIP: teller en noemer zijn niet omgedraait !!
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=60653" target="_blank">http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... c=60653</a>
- Berichten: 24.578
Re: Afgeleiden
Stef, heb je de reacties eigenlijk wel gelezen?Dus graag de wiskundige reden waarom ze dat doen teller en noemer omwisselen?
Als ik a/b-b/a herschrijf naar -b/a+a/b, dan zijn er geen breuken omgedraaid.
De twee termen (a/b en -b/a) zijn gewoon van plaats verwisseld, zoals x+y=y+x.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
- Berichten: 1.409
Re: Afgeleiden
Waarom ze het gedaan hebben? Geen idee. Ik zou het nooit gedaan hebben. Als je die afgeleiden gewoon laat staan zonder ze van plaats te verwisselen zou je het vraagstuk evengoed kunnen uitwerken.
-2+10 = 8
+10-2 = 8
Het maakt niet uit of je ze wisselt van plaats, de uitkomst blijft hetzelfde.
De wiskunde reden is dat ze commutatief zijn, kijk zelf maar eens.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Commutativiteit
-2+10 = 8
+10-2 = 8
Het maakt niet uit of je ze wisselt van plaats, de uitkomst blijft hetzelfde.
De wiskunde reden is dat ze commutatief zijn, kijk zelf maar eens.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Commutativiteit
Its supercalifragilisticexpialidocious!
- Berichten: 2.003
Re: Afgeleiden
Dat is nog geen reden om het te doen zoals het is gedaan. Volgens mij is er geen wiskundige reden om dat te doen bij deze opgave.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.