Begrijpt iemand deze vraag?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 308

Begrijpt iemand deze vraag?

Afbeelding

Ik begrijp de vragen niet helemaal....Maar ik heb toch geprobeert er iets van te maken (iemand andere ideetjes? M'n statica zit nogal ver)
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Begrijpt iemand deze vraag?

vlaggemast.gif
vlaggemast.gif (21.79 KiB) 483 keer bekeken
met een slimme wiskundige vectorrekening kan dit waarschijnlijk in één keer, maar daar ben ik zo 123 niet toe in staat, daarom de stap- voor- stap- met- pythagoras- oplossing:

Het gaat om de rode driehoek

mbv de groene rechthoekige driehoek bereken je Z: had je al gedaan, 5 m

mbv de blauwe rhd bereken je X

mbv de oranje rhd bereken je n

en tenslotte mbv de lila rhd bereken je Y

Uit de lila rhd kun je ½Θ en daarmee ook Θ bepalen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Begrijpt iemand deze vraag?

zag later pas dat je ook aan Y kunt geraken zonder die tussenstap via n:

zie lila rhd:
vlaggemast2.gif
vlaggemast2.gif (15.9 KiB) 483 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 308

Re: Begrijpt iemand deze vraag?

maar ik snap niet wat gevraagd is...

de hoek ja, maar wat zou men bedoelen met 'richting z'n aanhechtingspunt" als er al een pijl met 55N staat NAAR z'n aanhechtingspunt?
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Begrijpt iemand deze vraag?

Wat die vraag 3.2 betreft, inderdaad, nou je het zegt, dat is vreemd gesteld. In één richting kan een kracht maar één component hebben...... en verder heeft een kracht geen aanhechtingspunt, zelfs niet in Vlaamse literatuur waar ik nog wel eens van Nederland afwijkende terminologie tegenkom. Wél een aangrijpingspunt

overslaan maar. En dan met de correcte hoek theta vraag 3.3 uitrekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 308

Re: Begrijpt iemand deze vraag?

Afbeelding

Mss bedoelde men het zo ????

(dus bedoelde men de kracht ontbinden in componenten volgens x y en z op de as AB)

En de rest heb ik dan maar ook zo proberen op te lossen
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Begrijpt iemand deze vraag?

Ik kan de wiskunde in je berekening van hoek Θ (tussen steunkabel en vlaggenmast) zo gauw niet volgen (en dat ligt waarschijnlijk aan mij), maar de uitkomst is hoe dan ook fout. Die hoek is 74,44°
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 308

Re: Begrijpt iemand deze vraag?

Ik kan de wiskunde in je berekening van hoek Θ (tussen steunkabel en vlaggenmast) zo gauw niet volgen (en dat ligt waarschijnlijk aan mij), maar de uitkomst is hoe dan ook fout. Die hoek is 74,44°
Is berekend vectorieel

---> A.B = |A||B|Cos x ---> cox = A.B / |A||B| ---> x = BgCos (A.B / |A||B|)



De grootte van A = :D (x1²+y1²+z1²) = |A|

De grootte van B = :D (x2²+y2²+z2²) = |B|

en A.B = x1x2+y1y2+z1z2

Dus x = Bgcos ((x1x2+y1y2+z1z2) /( :D (x2²+y2²+z2²) X :D (x2²+y2²+z2²) ))

Is dat fout dan?

(oja de x, y en z = afstand tussen begin en eindpunt van de plaatsvector, volgens het assenstel dat gegeven is)

en x is de hoek tussen A en B

---> IK HEB INTUSSEN DE FOUT GEVONDEN

was een rekenfoutje bij omzetting van rad naar graden ---> 1.3 rad = 74,5 ° (afrondingsfouten)
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Begrijpt iemand deze vraag?

Is dat fout dan?
Zoals gezegd, ik kan die vectorwiskunde niet volgen, veel te ver weggezakt na 30 jaar onbruik, maar ik doe het eenvoudig met pythagoras, uitrekenen van de zijden van de rode driehoek uit mijn eerdere plaatje.

en dan is in mijn plaatje

Z (steunpunt onderaan de muur tot kop vlaggemast) = 5 m

X (afstand tussen steunpunt onderaan en kabelbevestiging bovenaan muur) = [wortel]38,25 m

Y (lengte steunkabel) = [wortel]27,25 m

met de cosinusregel vind ik dan voor Θ (hoek tussen steunkabel en vlaggenmast) 74,44°

En grafisch gecontroleerd met geodriehoek op een kladje klopt dat, vind ik maar en graadje minder (maar teken dat eens nauwkeurig).

Dus ja, volgens mij maak je ergens een fout. Maar vraag me niet om die aan te wijzen in je berekeningen.
---> IK HEB INTUSSEN DE FOUT GEVONDEN

was een rekenfoutje bij omzetting van rad naar graden ---> 1.3 rad = 74,5 ° (afrondingsfouten)
gelukkig :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 308

Re: Begrijpt iemand deze vraag?

Dus heb ik die hoek niet meer nodig in de berekeningen erna, denk ik...

Is de rest van m'n oplossing correct ?

@Jan : had al een edit uitgevoerd, sorry :D
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Begrijpt iemand deze vraag?

Dus heb ik die hoek niet meer nodig in de berekeningen erna, denk ik...
:D

Je moet nou toch Fb ontbinden in een component langs Z en eentje loodrecht daarop? dat kan toch niet zonder Θ ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 308

Re: Begrijpt iemand deze vraag?

Jan van de Velde schreef: :D

Je moet nou toch Fb ontbinden in een component langs Z en eentje loodrecht daarop? dat kan toch niet zonder Θ ?


je bedoelt langs de vlaggestok , niet Z :D ---> de vlaggestok heeft geen x-component, dus die hoek is waardeloos
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Begrijpt iemand deze vraag?

Ik begrijp niet waar je mee bezig bent, maar ik los 3.3 op als volgt:

de krachtcomponent van Fb loodrecht op de vlaggenmast is FL= Fb·sin(74,44°) = 53 N

de krachtcomponent van Fb langs de vlaggenmast is Fvl= Fb·cos(74,44°) = 14,75 N

en dat is dan misschien een Janboerenfluitjesmanier, maar wél correct.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 308

Re: Begrijpt iemand deze vraag?

OW maar ik snap het nu :D

was een inzichtsfout van me... Ik wou de kracht loodrecht op de vlaggenstok, maar in 1 richting ---> als je het in 3D bekijkt snap je mss wat ik bedoel-->oneindig veel loodrechte vectoren, maar er is maar eentje die klopt en die is euhm ja gelijk aan de jouwe :D
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Begrijpt iemand deze vraag?

Edit>>>>>>>>>><

ik gebruik XYZ als benamingen voor de zijden van mijn rode driehoek, jij als assen van een assenstelsel voor je vectorwiskunde, misschien komen daar enige misverstanden vandaan
Keith schreef:OW maar ik snap het nu :D

was een inzichtsfout van me... Ik wou de kracht loodrecht op de vlaggenstok, maar in 1 richting ---> als je het in 3D bekijkt snap je mss wat ik bedoel-->oneindig veel loodrechte vectoren, maar er is maar eentje die klopt en die is euhm ja gelijk aan de jouwe :D
Ja, ik beschouw alles in het vlak vlaggenmast-kabel-muurlijn, dwz mijn rode driehoek xyz. En het kan niet anders bedoeld zijn.

Alleen 3.2 kan ik nog niet aan uit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer