Mechanica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Mechanica

Dag forumers

Ben een vraagstuk aan het proberen oplossen en het gaat als volgt:

Romeo gooit voorzichtig steentjes tegen het raam van Julia, hij gooit zodanig dat de steentjes enkel nog een horizontale

snelheid hebben als ze tegen het glas tikken. Wanneer je weet dat de steentjes 8 m omhoog en 9 m horizontaal vliegen,

met welke snelheid tikken ze dan nog tegen het glas?

Met de bewegingsvergelijkingen:

x : ax = 0, vx = vo.cosa, x = x0 + vo.cosa .t

y : ay = 0 vy = vo.cosa -g.t y = y0 + v0.cosa.t - g.t²/2

Hiermee heb ik veel te veel onbekenden,

met welke vergelijkingen of formules kan ik dit wel oplossen?

kan iemand mij op weg helpen? :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Mechanica

Ga niet uit van zijn schuin omhoog gerichte beginsnelheid, maar beschouw de horizontale en verticale beweging gewoon helemaal apart, ook en vooral omdat je horizontale en verticale afstanden krijgt.

Het steentje heeft als het tegen het raam tikt enkel nog horizontale snelheid . M.a.w., verticaal is het op zijn hoogste punt in de parabool die het zou beschrijven als dat raam niet in de weg zat.

De tijd die nodig is om die 8 m verticaal omhoog te komen kun je uitrekenen. Makkelijke weg: denk je in dat dat steentje 8 m vrije val ondergaat met beginsnelheid 0.

s(t)= s(0) + v(0)t + ½at² ,

met

s(t) = -8 m,

s(0) = 0 m

v(0) = 0 m/s

a = g = -9,81 m/s²

t is nou geen probleem meer.

In die tijd t gaat het steentje kennelijk een shor = 9 m in horizontale richting.

vhor= shor/t

:D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Mechanica

dus gewoon? :

y(=-8) = y0(=0) +v0.T(=0) + 1/2.a.t² ==> t² = 1,63 ==> t = 1,28

x = x0(=0) + V0x.t ==> 9 = v0.t ==> v= 9/&,28

dus v0x = 7,03 m/s

:D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Mechanica

Jawel, nou alleen nog naar je significante cijfers kijken. Met je gegevens van 8 en 9 m resp , elk één significant cijfer, mag je in je eindantwoord ook maar één significant cijfer gebruiken: 7 m/s.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Mechanica

juist... niet direct aan gedacht :D

Bedankt Jan! en ik heb er strax nog eentje... maar misschien geraak ik er zelf nog uit :D

Reageer