Queueing theory en wet van little

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Queueing theory en wet van little

Hoi, ik moet een vraagstuk oplossen en nu schijnt er een theorie over Rho = lambda / (s * mu) te zijn, maar ik kan deze theorie nergens vinden en weet dus ook niet hoe ik dit op onderstaand vraagstuk kan toepassen. Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen~!

Vraagstuk:

In een productiebedrijf worden 70 producten per dag gemaakt op machines A, B en C. Een dag bestaat uit 8 uur. Transport van A naar B kost 10 minuten. Van B naar C 5 minuten. Er wordt ingeschat dat transportkarretjes tussen de 40% en 60% bezet moeten zijn.

Machine: gem. bewerkinstijd:

A 5 minuten

B 4 minuten\

C 6 minuten

a) Hoeveel transportkarretjes moet het bedrijf kopen (minimaal en maximaal)?

b) Als er een onbeperkt aantal karretjes zijn, wat is dan de maximaal realiseerbare productiviteit (d.i. aantal producten per dag)?

c) Nu: 15 producten in het systeem, wat is de gemiddelde doorlooptijd van de producten door het systeem? Hier kan volgens mij de formule van Little gebruikt worden, is dit juist? Zo ja.......dan moet ik toch 15 delen door iets, maar door wat precies????

Ik hoop dat iemand me in ieder geval met die Rho en lambda theorie kan helpen.....dan zou ik heeeeel blij zijn! Alvast bedankt!

Berichten: 13

Re: Queueing theory en wet van little

In de wachtrijtheorie moet de Lambda het aankomstproces voorstellen en de mu het bedieningsproces. Weet iemand welke getallen ik hier in dit geval voor kan gebruiken en wat de s dan in de formule betekent?

Het antwoord op vraagstuk a) is in ieder geval:

Als je naar beide transportprocessen apart kijkt, kom je bij een bezetting van 60% op minimaal 3 karretjes tussen A en B, en minimaal 2 karretjes tussen B en C.

Bij 40% kom je op een maximaal aantal karretjes van 4 tussen A en B en max 2 karretjes tussen B en C.

Dus totaal minimaal 5 en maximaal 6 karretjes!

Nu snap ik echt niet hoe je aan deze getallen kan komen! Kan iemand me please helpen voor morgenochtend (beetje laat, weet het).....bedankt in ieder geval!

Reageer