Lewisstructuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

Lewisstructuur

Ik moet het lewisstructuur leren voor een toelatingsexamen, maar ik heb dit nog nooit gehad. Ten eerste snap ik niet eens hoe je weet hoeveel valentie-elektronen een atoom heeft. Voorbeeldvraag:

Welke lewisstructuur zou je voorstellen voor het azide-ion (N3-) als je weet dat stikstof atoomnummer 7 heeft?

Deel van het antwoord:

Tel de valentie-elektronen van alle atomen= 3x5=15

Voor een ion met negatieve lading tel je hier een elektron bij op: 15+1=16 etc..

Hier zie ik niet waar die 5 vandaan komt?

Kan iemand mij hiermee verder helpen?

MVG

Berichten: 8.614

Re: Lewisstructuur

Stikstof heeft 7 elektronen: 2 op de K-schil (die vol zit) en 5 op de L-schil. Die 5 elektronen zijn de valentie-elektronen: de elektronen waarme stikstof bindingen kan aangaan.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Lewisstructuur

hallo

Valentie-elektronen zijn de elektronen die zich bevinden in de buitenste schil van de elektronenwolk van een bepaald atoom. Valentie elektronen zijn de elektronen, zoals eerder gezegd, bindingen kunnen aangaan met andere atomen. Het aantal valentie-elektronen bepaalt de bindingsmogelijkheden van een atoom. Een atoom heeft maximaal 8 valentie-elektronen. Als je een tabel van mendeljev hebt, dan kan je daar gemakkelijk het aantal valentie elektronen per atoom uit afleiden (heb je geen je vindt er een heleboel op google)

Alle atomen uit groep 1 van het periodiek systeem hebben 1 valentie-elektron en alle atomen uit groep 2 twee valentie-elektronen. enzovoort enzovoort de edelgassen (groep 8) hebben 8 valentie elektronen, ze kunnen dus niet binden met andere atomen, dus wordt gesteld dat ze er 0 hebben (vanwege de eenvoud)

Het is eigenlijk de missie van een atoom om een edelgasconfiguratie na te streven (Dat wil zeggen dat elk atoom gaat proberen om op helium (2 valentie elektronen) of alle andere edelgassen (steeds 8 valentie elektronen) te bekomen. Stel Koolstof staat in groep 4, heeft dus 4 valentie elektronen. Nu kan koolstof naar helium gaan (heeft 2 elektronen dus moet er 4 afstaan) of naar neon (moet er 4 opnemen) de lading van koolstof kan dus 4+ of 4- zijn.

De overgangsmetalen (groep 3 t/m 12) hebben een variërend aantal valentie-elektronen.

De reden waarom ik je dit allemaal vertel, is omdat ik vind dat je dit eerst allemaal moet weten vooraleer je kunt beginnen met structuren te tekenen. zo zul je steeds rekening moeten houden met zaken zoals bv de octetstructuur, en is een goeie kennis van de periodieke tabel onontbeerlijk.

Over die 5:

De tabel van mendeljev is eigenlijk een weerspiegeling van de elektronenconfiguratie van de elementen. en omdat stikstof in groep 5 zit, zijn er dus 5 valentie elektronen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 12

Re: Lewisstructuur

Ok, het is me nu wat duidelijker geworden. bedankt.

Reageer