Enkele wiskundevragen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Enkele wiskundevragen

Ik zit vast met enkele wiskundige vraagstukken. Het is voomij belangrijk te weten te komen wat ik hier fout aan doe, zodat ik in de volgende situaties niet dezelfde fout bega. Hieronder volgen de vraagstukken

Situatie 1)

klopt het dat: ax^3 + 3bx^2-cx-d hoogstens 3 nulpunten kan hebben?

klopt het dat: ax^2+bx+c hoogstends 2 nulpunten kan hebben

en volgt hieruig dat een vergelijking met 4 verschillende machten hoogstens 4 nulpunten kan hebben? Ik zeg niet altijd, maar maximaal?



Situatie 2



De waarde van de integraal (heb hier het teken niet bij de hand) van: (x-1)/(x+1) dx over 0 t/m e-1

Ik zou niet snel de integraal hiervan weten. (x-1) * 1/(x+1) --> (1/2x^2-x) * ln(x+1) ik zat in deze richting te denken, maar ik weet dat je dit niet zo kan doen. weet iemand het antwoord hierop. Ik weet dat er 4 mogelijke antwoorden zijn waar uit gekozen kan worden:

A=e-5

B=e-3

C=0

D=e-1

Ik kom ook hier niet uit



situatie 3

de vergelijking: y^2 + x^2 - 6y- 4x + 4 = 0 stelt een cirkel voor met de straal 2. Waar of niet waar, algebraisch zou ik geen idee hebben hoe ik dit moet aanpakken

situatie 4 en tevens de laatste



Ik heb 2 processen die omgekeerd evenredig met elkaar zijn. de vraag hier is: als proces 1 van 5 naar 6,25 stijgt, hoeveel procent daalt proces 2?

Het goede antwoord volgens het antwoord model is 20%, ik zou eerder zeggen 25%.

6,25-5=1,25. proces 1 is verhoogt met 1,25.

1,25/5 = 5/20 = 1/4 = 25%. Er is dus 25% bij gekomen, omgekeerd evenredig moet proces 2 25% dalen i.p.v 20 procent? Ik geloof dat het antwoord model als volgt redeneert 5/6,25= 4/5 = 80% 100-80%=20%, maar dat kan onmogelijk de goede methode zijn. Je neemt toch de beginsituatie om stijgings percentage te meten

Ik hoop dat iemand hier even tijd in wil steken.

Met vriendelijke groeten, Elton

Berichten: 2.746

Re: Enkele wiskundevragen

je 'situatie' 1 klopt

Zoveel vragen in 1 post zetten is moeilijkheden zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Enkele wiskundevragen

Dat ziet er uit als vragen ivm het modelingangsexamen geneeskunde.

Daarvan heb ik ooit de oplossingen uitgewerkt, zie daarvoor deze link.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Enkele wiskundevragen

Heel erg bedankt voor die link, misverstand over wat nou omgekeerd evenredig is, is iig uit de weg gewerkt.

Weet u toevallig ook of de andere uitwerkingen van de andere toetsen (bio,na,schei) ergens te vinden zijn?

Ben alweer een beetje uit de vwo stof, vandaar dat sommige dingen wat moeizamer gaan :D

in ieder geval bedankt!

Gr elton

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Enkele wiskundevragen

Van andere uitwerkingen weet ik helaas niets. Succes!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer