250 khz ac naar 50 hz ac

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 47

250 khz ac naar 50 hz ac

Wat is de beste manier om zonder te veel verlies een 250Khz wisselspanning naar 50 Hz tr transformeren?

Berichten: 33

Re: 250 khz ac naar 50 hz ac

Wat is de beste manier om zonder te veel verlies een 250Khz wisselspanning naar 50 Hz tr transformeren?


Waar is het voor?

Berichten: 47

Re: 250 khz ac naar 50 hz ac

Waar is het voor?


Ik heb een spanningsbron (transformator) die 250KHz stroom levert (sinus AC), en ik wil deze gebruiken als 50Hz bron om electrische apparaten aan te drijven...

Berichten: 33

Re: 250 khz ac naar 50 hz ac

Ik heb een spanningsbron (transformator) die 250KHz stroom levert (sinus AC), en ik wil deze gebruiken als 50Hz bron om electrische apparaten aan te drijven...


Het zal afhangen van te leveren vermogen, het geleverde vermogen van je transformator? ( in de regel wekken die dingen geen spanning op maar transformeren het alleen naar een andere spanning dus wat is de bron?)

Berichten: 47

Re: 250 khz ac naar 50 hz ac

Het zal afhangen van te leveren vermogen, het geleverde vermogen van je transformator? ( in de regel wekken die dingen geen spanning op maar transformeren het alleen naar een andere spanning dus wat is de bron?)
De bron is een oscillator... vermogen is maar een goeie 400 Watt.

Ik veronderstel dat de HF AC eerst naar DC moet en dan weer naar 50Hz 230V via een inverter...

Berichten: 33

Re: 250 khz ac naar 50 hz ac

davinci44 schreef:De bron is een oscillator... vermogen is maar een goeie 400 Watt.

Ik veronderstel dat de HF AC eerst naar DC moet en dan weer naar 50Hz 230V via een inverter...
Ik denk dat je je antwoord hier zelf al hebt gegeven..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 250 khz ac naar 50 hz ac

Je kunt je afvragen of die omweg wel zinvol is. Wat wil je b.v. voor apparaten gaan aandrijven? Heb je daar echt 50Hz voor nodig? Of kan het ook met gelijkspanning? Dan hoef je alleen maar die 250 kHz gelijk te richten.

Heb je toch 50 Hz nodig, vraag je dan af waar de oscillator mee wordt gevoed. Is dat al 50 Hz? Dan kun je alles er tussenuit laten. Wordt de oscillator uit batterijen gevoed? Voedt dan een 50 Hz oscillator uit die batterijen. M.a.w., je kunt in alle gevallen de stap van 250 kHz overslaan.

Berichten: 33

Re: 250 khz ac naar 50 hz ac

klazon schreef:Je kunt je afvragen of die omweg wel zinvol is. Wat wil je b.v. voor apparaten gaan aandrijven? Heb je daar echt 50Hz voor nodig? Of kan het ook met gelijkspanning? Dan hoef je alleen maar die 250 kHz gelijk te richten.

Heb je toch 50 Hz nodig, vraag je dan af waar de oscillator mee wordt gevoed. Is dat al 50 Hz? Dan kun je alles er tussenuit laten. Wordt de oscillator uit batterijen gevoed? Voedt dan een 50 Hz oscillator uit die batterijen. M.a.w., je kunt in alle gevallen de stap van 250 kHz overslaan.
De hoge fequentie is mede verantwoordelijk voor het door de trafo maximaal over te dragen vermogen.

Verlaag je de frequentie dan daalt de belastbaarheid.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 250 khz ac naar 50 hz ac

Eigenlijk ben ik meer benieuwd wat davinci er zelf over te zeggen heeft.

Berichten: 12.262

Re: 250 khz ac naar 50 hz ac

Gegeven dat je met 250 kHz AC begint, zie ik weinig andere mogelijkheid dan gelijkrichten en vervolgens weer een sinus vormen. Een andere mogelijkheid om frequentie te veranderen is met mechanische overbrengingen, maar dat lijkt me gezien de frequentie niet haalbaar.

Zorg trouwens wel voor een goede gelijkrichter, deze frequenties wil je niet door de standaard gelijkrichtdiodes (1n5408 oid) persen, die zijn daar echt te traag voor.
Victory through technology

Reageer