Springen naar inhoud

Veerconstantes

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 23 februari 2005 - 20:24

Wij hebben een po over veerconstantes gedaan en daarbij hebben we metingen van een statische en een dynamische veer. Daardoor heb je een verschil in de berekende veerconstante. Nu kregen we deze vraag:
Vergelijk de gevonden waarden voor de veerconctante. Kun je het eventuele verschil verklaren> Bij de dynamische meetmethode beweegt niet alleen de massa die aan de veer hangt, maar de veer beweegt zelf ook. De totale bewegende massa is groter dan de massa die jij in rekening hebt gebracht. Kun jij uitleggen dat het verschil kleiner is dan de massa van de veer? Doordat je net hebt gedaan alsof de veer geen massa heeft, vind je niet precies de goede waarde voor de veerconstante. Leg nu eens uit of de uitkopmst van de proef met de dynamische veer in principe iets te groot of iets te klein is, afgezien van de meetonauwkeurigheden.
Ik had bij de statische metingen een C van 15N/m en bij de dynamische 15,57. Hoe moet ik nu verder gaan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 23:21

De totale bewegende massa is groter dan de massa die jij in rekening hebt gebracht. Kun jij uitleggen dat het verschil kleiner is dan de massa van de veer?
Dat deeltje van de vraag zou ik zo uitleggen:
Het onderste deel vd veer beweegt praktisch even veel als het gewicht dat er aan hangt ; het midden van de veer legt bij het bewegen maar de helft af vd afstand die het gewicht aflegt en de bovenkant vd veer , dus waar die vast zit , beweegt niet.
Dus daarom is het gewicht van de totale massa die beweegt niet de som van het gewichtje dat eraan hangt plus het ganse gewicht van de veer, want een deel vd veer beweegt maar half zoveel als het gewichtje onderaan en een deel vd veer beweegt zelfs nauwelijks of helemaal niet

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures