Springen naar inhoud

Meiose en mitose

• Log in om te kunnen reageren

jekker

jekker

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2007 - 17:32

Als men zegt van een organisme dat 2n = 4 chromosomen , hoeveel chromosomen zijn er dan in de eerste deling van de meiose en mitose? Ik dacht 8 omdat tijdens de interfase al het kernmateriaal verdubbeld werd maar blijkbaar zijn het er maar 4? Uitleg graag :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2007 - 18:25

n staat voor een haploÔd aantal chromosomen, 2n voor een diploÔd aantal. De cel die begint aan een mitose of meiose heeft altijd een diploÔd aantal chromosomen (in dit geval dus 4).

hoeveel chromosomen zijn er dan in de eerste deling van de meiose en mitose?

Ik interpreteer het woordje 'in' als 'op het einde van'.

Zoals te zien is op de Wikipediapagina over meiose, zijn er op het einde van de eerste meiotische deling 2 dochtercellen met elk een haploÔd (n) aantal chromosomen: 2n = 4 chromosomen.

I.v.m. de mitose: ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 'de eerste deling van de mitose'. Als je het hebt over de eerste fŠse van de mitose (de S-fase, waarin het DNA verdubbeld wordt), heb je gelijk als je zegt dat er 8 chromosomen zijn.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

jekker

jekker

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 14:54

Ik bedoelde met het woordje 'in' : aan hetbegin van de eerste meiotische deling (profase dus) of aan het begin van de mitose. Ik dacht dat er tot en met de metafase 4n chromosomen waren in de cel, aangezien in de interfase alles verdubbeld wordt? Aan het einde van de mitose en aan het einde van de eerste meiotische deling heb je dan 2n chromosomen. Aan het einde van de 2de meiotische deling heb je dan n chromosomen. Klopt mijn uitleg deze keer? Ofwel ben ik helemaal fout ofwel klopt de uitkomst van mijn oefening niet. pi.gif

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 15:09

Ik bedoelde met het woordje 'in' : aan hetbegin van de eerste meiotische deling (profase dus) of aan het begin van de mitose.

In de interfase van zowel de mitose als de eerste meiotische deling zijn de chromosomen inderdaad reeds gekopieerd, dus aan het begin van de profase zijn er inderdaad 8 chromosomen.

Kan je de oefening en het antwoord hier eens letterlijk posten a.u.b.?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

jekker

jekker

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 17:16

ik kan het niet in een bijlage zetten..bestand is te groot.

Op de eerste afbeelding staat een spoelfiguur die al aan het delen is, met 4 spoeldraden. Ik snap deze tekening al niet zo goed. De spoeldraden zijn dus al doormidden en op elke helft van de spoeldraden lijken mij 2 chromatiden te zitten. Het ziet er niet uit als homologe chromosomen die uit elkaar gaan. (op die eerste afbeelding zijn er dus 16 chromatiden, dus 8 chromosomen)

Op de tweede afbeelding weer een spoelfiguur met 4 spoeldraden met deze keer 1 chromatide op elke helft van de spoeldraden (dus 2 chromatiden die uit elkaar gaan). Hier zijn er dus 8 chromatiden of 4 chromosomen.

En op de derde afbeelding staat weer een spoelfiguur, met 2 spoeldraden met elk 2 homologe chromosomen op .

De vraag is dan : hieronder staan 3 schematische tekeningen van cellen in bepaalde delingsstadia. Welke van deze tekeningen kan/kunnen van toepassing zijn op een organisme waarvoor geldt 2n=4chromosomen.

Het juiste antwoord is volgens mijn boek tekening 2 en 3. Maar afbeelding 3 stelt de metafase van de eerste meiotische deling voor, en als 2n=4 chromosomen dan zijn er in de metafase toch 8 chromosomen? Volgens mij kan dus de tweede afbeelding al zeker, volgens mij is dit de anafase van de tweede meiotische deling. Hier zijn er 2n chromosomen aanwezig en op elke spoeldraad 2 chromatiden die uit elkaar gaan. De eerste afbeelding daar heb ik mijn twijfels over..maar aangezien er in het totaal 8 chromosomen zijn denk ik wel dat deze ook juist kan zijn.

Ik hoop dat de uitleg niet TE verwarrend is, als je me een e-mailadres doorgeeft kan ik de tekeningen doorsturen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures