Werking van de orthosympathomimetica

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Werking van de orthosympathomimetica

Hallo

Heb hier een tabel gekregen:

Orgaan-----------------------------------------------------Effect----------------------------------------

-------------------------------- alfa1---------------------- Beta1---------------------Beta2------------

Hartspier ------------------------------------------------Contractie-------------------------------------

Bloedvaten------------------constrictie ------------------------------------------ spierdillatatie------

bloedruk----------------------Stijgt hoog-------------------------------------------daalt lichtjes------

enz...

enz...

enz...

Deze tabel geeft de werking weer van orthosympathomimetica. Geld deze tabel dan ook de werking van parasympatholytica?

Is het correct te zeggen dat om de werking te vinden van orthosympatholythica en parasympathomimetica, eenvoudig is door het effect gewoon om te draaien?

Dan zou ik aan de hand van deze tabel eigenlijk de werking weten van alle 4?

Is orthosympathomimetica = parasympatholytica

en

parasympatomimetica = orthosympatolytica?

Groetjes
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 8.614

Re: Werking van de orthosympathomimetica

Ik zou je graag helpen, maar ik ken de termen niet. Sterker nog: Google (kent de meesten) ook niet: enkel de termen met de prefix para- zijn bekend.

orthosympathomimetica: 0 hits

parasympatholytica: 216 hits

parasympatomimetica: 18 hits (het m.i. correct gespelde parasympathomimetica: 170 hits)

orthosympatolytica: 0 hits (het m.i. correct gespelde orthosympatholytica: eveneens 0 hits)

Na een kleine deductie kwam ik tot de conclusie dat (verbeter me als ik ernaast zit) de termen geneesmiddelen aanduiden, dat de stoffen met voorvoegsel ortho- het (ortho)sympatische zenuwstelsel beïnvloeden en de stoffen met voorvoegsel para- het parasympatische zenuwstelsel. Aangezien een andere benaming van het orthosympatische zenuwstelsel gewoon het sympatische zenuwstelsel is, kan ook het voorvoegsel ortho- bij voornoemde geneesmiddelen wegvallen.

Nog een beetje verderzoeken en ik kom op volgende pagina, waar te zien is dat (ortho)sympathomimetica en parasympatholytica synoniemen zijn. Het lijkt me aannemelijk dat de andere twee termen dus ook dezelfde werking hebben.

PS: Je kan ook tabellen weergeven door gebruik te maken van de Afbeelding-knop. Typ binnen de tags die dan verschijnen de gewenste tabel (met benodigde spaties). De forumsoftware zal in dit geval de 'overbodige' spaties niet wissen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Werking van de orthosympathomimetica

Hallo

Bedankt om te antwoorden. Het gaat hem hier inderdaad over geneesmiddelen (die bijvoorbeeld het zenuwstelsel kunnen lamleggen bij bv orthopedische ingrepen).
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 99

Re: Werking van de orthosympathomimetica

Het effect kun je misschien wel omdraaien, maar de manier waarop het effect bereikt wordt kan volgens mij wel via verschillende mechanismen gebeuren (bijv. door binidng/blokkering van de receptoren waardoor een competitie ontstaat met de lichaamseigen catecholaminen, maar ook door invloed uit te oefenen op de aan- en afvoer van calcium naar de cellen.)

Reageer