Dringend hulp gevraagd!

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Dringend hulp gevraagd!

Hallo allemaal, dit is mijn 1e keer op dit forum en zoals jullie kunnen lezen heb ik hulp nodig...

Ik heb vwo gedaan met wiskunde A en ben nu bezig met me aan het voorbereiden voor een voortoets statistiek voor de opleiding psychologie. Ik heb een voorbeeld toets en de antwoorden maar helaas niemand waar ik vragen aan kan stellen. Ik heb al heel wat vragen zelf opgelost a.d.h.v. de antwoorden maar bij sommige blijf ik er maar niet uitkomen. Hopelijk kan iemand mij hier even op weg helpen... Het zijn 4 vraagjes..

Oke, hier de 1e:

http://www.yo2.nl/data/medium/8783_23470.j...e=1187640264.87

Bijna altijd als er staat los op, gebruik ik de functie equa, solver op mijn grafische rekenmachine en hij rekent het uit.

Maar dit keer kwam er een fout antwoord uit.. Ik denk zelf dat het komt omdat ik het verkeerd in mijn rekenmachine heb gezet met die Log. Dus, hoe los ik dit het beste op? Het liefste met mijn grafische rekenmachine..

Hier de 2e:

http://www.yo2.nl/data/medium/8783_23471.j...e=1187640553.99

De vraag begreep ik wel. Het ziet er lastig uit(Voor mij dan in ieder geval:D) maar de waardes zijn bekend en het is dus gewoon een kwestie van invullen en uitrekenen. Dit deed ik en er kwam uit .1023

Maar wat ik nu dus niet begreep is de intervallen die worden gebruikt. Ik dacht dat intervallen altijd een gebied was tussen 2 getallen. Maar nu zag ik maar 1 getal. Ik dacht dus dat alles onder de .10 bij de .10 zou horen en alles onder de .20 bij .20 etc. etc. Maar ik had het dus fout. Het goede antwoord was .10. En mijn vraag is dus, wat valt er onder een interval die word aangeduid met 1 enkel getal? Dus welke getallen horen nu bij de .10 interval en welke bij de .20 etc. etc.? Of is het gewoon een kwestie van afronden..

De 3e vraag:

http://www.yo2.nl/data/medium/8783_23472.j...me=1187641055.9

Eerlijk gezegd wist ik niet eens wat die e was. Ik heb het opgezocht en het bleek netzoiets te zijn als Pi, een oneindig getal. Maar net als de eerste vraag gebruikte ik mijn grafische rekenmachine om het op te lossen, maar dat lukte niet..

Dus hoe los ik zoiets op? Ik ben niet op zoek naar het antwoord want dat heb ik al, maar ik ben op zoek naar hoe ik daarachter kan komen.

De 4e en laatste vraag:

http://www.yo2.nl/data/medium/8783_23533.j...e=1187641494.97

Excuses dat het een beetje onduidelijk is...

Het gaat dus om een normale verdeling omtrent de IQ van studenten. MU=105 en sigma=15 en de vraag: Vannaf welk IQ hoort een student tot de hoogste 15%. Ik heb dit ingevuld in mijn grafische rekenamchine en de inverse optie gekozen en er kwam bij mij uit 120.54. Maar volgens het antwoordenblad moet het toch echt antwoord D zijn, 125 dus.. Mijn vraag is nu heb ik het fout of het antwoordenblad? Ik denk natuurlijk ik aangezien de maker van de toets veel meer weet over statistiek etc. Maar op het VWO kwam het ook wel eens voor dat het antwoordenboekje ernaast zat. En hoe slim een mens ook is het is en blijft een mens en die maken af en toe foutjes....

Dit waren ze en ik hoop echt dat iemand me kan helpen. In ieder geval bedankt voor het lezen.

Vriendelijke groeten,

GertJan


Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Dringend hulp gevraagd!

Effe kort:

ivm vraag 1:

Vergeet even je rekenmachine:

Ik bekijk log altijd zo:
\( log_{10}{100} =2 \)
wil zeggen: 10^2=100

Dus

als
\( log_{^3}{(x+2)} =3 \)
dan wil dit zeggen dat 3^3=x+2

oftewel x=...

Je kan zelf wel verder denk ik...

ivm vraag 2:

Als je gewoon p1, p2, n1, n2 vervangt door de gegeven waarden, en je rekent alles uit, dan, bekom je een waarde voor z. kwestie van uitrekenen. Ik bejkom ook 0.1023150037...

een interval wordt normaal gezien altijd aangegeven door 2 waarden. Deze opgave is dus slordig opgemaakt. Ik veronderstel dat het 1ste interval gaat van .10 tot 0.20 , deze waarden al dan niet inbegerepen in het interval (open of gesloten), de berekende waarde .1023 valt binnen het inetrval .10 - .20 , dus dat kan wel kloppen.

vraag 3

Vergeet even die e en beschouw volgende vergelijking:
\( 3(\frac{x}{1+x})=2\)
Kan je daaruit x halen, zonder rekenmachine, gewoon op papier?

ik help je even op weg:
\( 3(\frac{x}{1+x})=2\)
\( (\frac{x}{1+x})=2/3\)
\( x=(\frac{2}{3})(1+x)\)
\( x=\frac{2}{3}+\frac{2}{3}x \)
Hoeveel is x dan?

Als je nu weet dat
\(e^x\)
het omgekeerde is van ln(x)

maw

als
\(e^x\)
=2 hetzelfde is als x=ln(2)

(ln(x) is log(x)met grondtal e ; klinkt dat bekend?)

Dan moet je uit dit alles toch het antwoord op deze vraag kunnen halen?

Op vraag 4 kan ik je niet antwoorden, ik heb geen idee waarvoor die
\( \mu \)
en die
\( \sigma \)
staan.

Ik mis hier een formule, die jij waarschijnlijk wel ergens moet heben staan in je kursus?
---WAF!---

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Dringend hulp gevraagd!

1) Kan je uit het hoofd:

3log(x+2) = 3 dus x + 2 = 3exp(3) = 27

x = 25

2) De exacte oplossing is 0,102 3. Het antwoord dat daar het dichtst bij zit is A.

3)
\(3 \left( \frac{e^x}{1+e^x} \right) = 2 \Rightarrow e^x = \frac{2}{3} \left( 1 + e^x \right) = \frac{2}{3} + \frac{2e^x}{3} \Rightarrow e^x - \frac{2e^x}{3} = \frac{2}{3} \Rightarrow \frac{e^x}{3} = \frac{2}{3} \Rightarrow e^x = 2 \)
\(\Rightarrow \exp x = 2 \rightarrow x = \ln 2 \approx 0,693\)
e is inderdaad "zoiets als pi", kijk hier voor meer info.

4) Je hebt een normale verdeling met gegeven verwachtingswaarde en variantie. Je kan dan gemakkelijk (en dat kan met je rekenmachine, er bestaan ook tabelen voor) kansen uitrekenen. Zelf kom ik ook op C: 120,5. Het gegeven antwoord is dus fout.

Als je al wat geleerd hebt over de normale verdeling begrijp je dit misschien:

De kwantiel functie van een willekeurig normale verdeling is
\( Q_X (p) = \mu + \sigma \Phi^{-1} (p)\)
met
\(\Phi^{-1} (p)\)
de inverse van de standaard normale verdeling. Je kan uit een tabel halen dat
\(\Phi^{-1} (85) \approx 1,04\)
. Als ik dan mu en sigma invul en Q(85%) zoek kom ik op 120,6. Zeer dicht bij antwoord C dus.

Re: Dringend hulp gevraagd!

Hartstikke bedankt! Ik begrijp het nu, wel gemeen trouwens dat het laatste antwoord fout is op mijn antwoordenblad. Deze voortoets inclusief antwoorden staan al zeker 2 jaar zo op het internet zonder dat er een fout wordt opgemerkt of verbeterd.. Ik krijg dan meteen twijfels over hoe het dan met de echte toetsen zou zijn. Maar goed, echt hartstikke bedankt, jullie zijn geweldig. Vooral hoe jullie me zelf lieten nadenken. Ik begrijp nu ook weer hoe het zat met Log en het grondgetal enzo. Echt bedankt en ik zal mijn cijfer nog even posten, de toets is over anderhalve week ofzo.

Groeten,

GertJan

Reageer