Springen naar inhoud

Waarom/waardoor muteren genen?

• Log in om te kunnen reageren

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2005 - 20:57

Als leek wil ik een vraag of vragen stellen over de genetica.

Waarom muteren genen.

Als soorten evolueren, dus overleven door aanpassing aan hun leefomgeving, dus de sterkste overleven en andere, dus zwakkere sterven uit. We weten inmiddels dat de genen hiervoor verantwoordelijk is. Als soorten muteren, muteren de genen als eerste. Volgens de evolutietheorie is er sprake dat mensen afstammen van mensapen en apen zelf. De bonobo's, chimps blijken onze naaste verwanten te zijn, want 98 % DNA is hetzelfde met ons en die van o.a. de bonobo's. En toch zijn verschillen, zoals wederom de genen.

Welke omstandigheden en de bijbehorende elementen zijn er voor nodig dat genen veranderen, en waarom is die verandering aanwezig. Overleven?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 23 februari 2005 - 22:38

Waarom muteren genen.

Als soorten evolueren, dus overleven door aanpassing aan hun leefomgeving, dus de sterkste overleven en andere, dus zwakkere sterven uit. We weten inmiddels dat de genen hiervoor verantwoordelijk is. Als soorten muteren, muteren de genen als eerste.  Volgens de evolutietheorie is er sprake dat mensen afstammen van mensapen en apen zelf. De bonobo's, chimps blijken onze naaste verwanten te zijn, want 98 % DNA is hetzelfde met ons en die van o.a. de bonobo's. En toch zijn verschillen, zoals wederom de genen.

Welke omstandigheden en de bijbehorende elementen zijn er voor nodig dat genen veranderen, en waarom is die verandering aanwezig. Overleven?

Mutaties zijn toevallige fluctuaties veroorzaakt door een foute transcriptie (en/of deamylering)
Mutaties blijven alleen in stand als ze functioneel zijn op het gegeven moment op de welbepaalde plaats.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2005 - 22:52

Mutaties zijn toevallige fluctuaties veroorzaakt door een foute transcriptie (en/of deamylering)
Mutaties blijven alleen in stand als ze functioneel zijn op het gegeven moment op de welbepaalde plaats.

Dat is duidelijk, maar het beantwoord niet mijn vraag! Waarom is die toevallige fluctuaties en waardoor ontstaan er foute transcripties?

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2005 - 00:32

De celmachinerie die zorgt voor het kopiŽren van genen is niet 100% accuraat. Er treden soms foutjes of fouten op, puur omdat het blijkbaar niet mogelijk is (of te kostbaar) om een 100% waterdicht systeem te ontwikkelen. Of... wellicht is dit juist zo omdat door deze spontane foutjes nieuwe genen kunnen ontstaan, en dit gunstig is in termen van evolutie (adaptatie aan nieuwe omstandigheden bijvoorbeeld).
Naast mutaties kunnen er ook op chromosoomniveau dingen fout gaan, zoals het afbreken van complete stukken van een chrosmosoom die vervolgens ergens anders terechtkomen. Ook weer doordat je om dit te voorkomen een zeer kostbaar, onfeilbaar reparatiesysteem nodig hebt.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 februari 2005 - 08:13

Daarnaast zijn er legio chemische stoffen die genetisch materiaal kunnen beschadigen, met als gevolg een mutatie.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2005 - 16:53

Toch vreemd, als je bedenkt dat genen zo gevoelig zijn voor externe invloeden, terwijl juist die genen bepalen wat we worden.

Het bovenstaande begrijp ik en toch snap ik niet waarom genen zo gevoelig zijn voor die veranderingen waardoor de veranderen dan weer bepalen welke vorm of mis-vorming bewerkstelligen. Zou het ook kunnen zijn dat de genen van bijvoorbeeld planten invoed of gelijktijdig met fysieke organismen op kunnen gaan of dat de stoffen in die planten invloed kunnen hebben met onze genen of die van andere soorten waardoor veranderingern optreden?

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 februari 2005 - 17:02

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar als je bedoelt of dieren/plantengenen interactie kunnen aangaan met onze genen:

Het kan, maar eigenlijk alleen in een petrischaaltje, nadat je het DNA uit de cel hebt gehaald. Via het voedsel is extreem onwaarschijnlijk. De reden hiervoor is dat DNA moleculen enorm groot zijn (voor moleculen), ze kunnen dus simpelweg de darmwand niet passeren, laat staan de celwand.

Bacterien en virussen daarentegen hebben speciale mechanismen ontwikkeld om hun DNA in een cel te krijgen (virussen) of om DNA onderling uit te wisselen (bacterien).

Het is in theorie mogelijk (zeer, zeer kleine kans) dat een virus een stuk DNA van bijv. een varken in zijn genoom opneemt, vervolgens een mens besmet en het stuk varkens-DNA in diens genoom achterlaat. Dit zijn dus drie zeer zeldzame gebeurtenissen achter elkaar...

Was dat wat je bedoelde?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

• Gast

Geplaatst op 24 februari 2005 - 17:22

Waarom muteren genen.

Als soorten evolueren, dus overleven door aanpassing aan hun leefomgeving, dus de sterkste overleven en andere, dus zwakkere sterven uit. We weten inmiddels dat de genen hiervoor verantwoordelijk is. Als soorten muteren, muteren de genen als eerste.  Volgens de evolutietheorie is er sprake dat mensen afstammen van mensapen en apen zelf. De bonobo's, chimps blijken onze naaste verwanten te zijn, want 98 % DNA is hetzelfde met ons en die van o.a. de bonobo's. En toch zijn verschillen, zoals wederom de genen.

Een komkommer heeft een DNA die voor 25% overeenstemt met het menselijke DNA.

gr. Johan

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2005 - 18:18

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar als je bedoelt of dieren/plantengenen interactie kunnen aangaan met onze genen:

Het kan, maar eigenlijk alleen in een petrischaaltje, nadat je het DNA uit de cel hebt gehaald. Via het voedsel is extreem onwaarschijnlijk. De reden hiervoor is dat DNA moleculen enorm groot zijn (voor moleculen), ze kunnen dus simpelweg de darmwand niet passeren, laat staan de celwand.

Bacterien en virussen daarentegen hebben speciale mechanismen ontwikkeld om hun DNA in een cel te krijgen (virussen) of om DNA onderling uit te wisselen (bacterien).

Het is in theorie mogelijk (zeer, zeer kleine kans) dat een virus een stuk DNA van bijv. een varken in zijn genoom opneemt, vervolgens een mens besmet en het stuk varkens-DNA in diens genoom achterlaat. Dit zijn dus drie zeer zeldzame gebeurtenissen achter elkaar...

Was dat wat je bedoelde?

Ik bedoel dat genetische veranderingen bij planten invloed kunnen uitoefenen op bijvoorbeeld menselijke genen, waardoor menselijke genen intern kunnen muteren, dus een interactie tussen verschillende genetische eigenschappen.

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2005 - 18:51

Er is geen interactie op gen-niveau tussen planten en dieren, dus ook de planten die je eet hebben geen invloed op onze genen. Maar je vraag blijft wat onduidelijk... :shock:

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2005 - 19:04

Er is geen interactie op gen-niveau tussen planten en dieren, dus ook de planten die je eet hebben geen invloed op onze genen. Maar je vraag blijft wat onduidelijk...  :shock:

Ik bedoel nogmaals: kunnen genen van planten veranderingen kunnen brengen bij menselijke genen. Al kan de minimale veranderingen zijn, maar ik denk dat die invloed aanwezig is, net als klimaat, geografische liggingen van contineten, die invloed kunnen bewerkstelligen, net aals bij voortplanting verschillende rassen van hetzelfde soort.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 februari 2005 - 21:06

Het is niet mogelijk dat het DNA van een plantencel het DNA van mensen beinvloed.
In ieder geval niet direct. Zou het zo zijn dat er andere eiwitten worden gemaakt in de plantencel (volgens het centraal dogma DNA->RNA->eiwit) dan zal op den duur de mens zich hieraan aanpassen als de geschikte enzymen om dit alles af te breken niet aanwezig zijn. Maar dit is volgens mij niet wat je bedoeld.

Een plant en mens kunnen in normale omstandigheden geen DNA uitwisselen. Wat wel mogelijk is, is dat Procarioten de eukariotische cel binnentreden en hier blijven. Dit is ook waarschijnlijk het geval met de mitochondriŽn. De 8Kb in deze organellen is toch van groot belang bij de mens.
"Meep meep meep." Beaker

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2005 - 22:27

Het is niet mogelijk dat het DNA van een plantencel het DNA van mensen beinvloed.
In ieder geval niet direct. Zou het zo zijn dat er andere eiwitten worden gemaakt in de plantencel (volgens het centraal dogma DNA->RNA->eiwit) dan zal op den duur de mens zich hieraan aanpassen als de geschikte enzymen om dit alles af te breken niet aanwezig zijn. Maar dit is volgens mij niet wat je bedoeld.

Een plant en mens kunnen in normale omstandigheden geen DNA uitwisselen. Wat wel mogelijk is, is dat Procarioten de eukariotische cel binnentreden en hier blijven. Dit is ook waarschijnlijk het geval met de mitochondriŽn. De 8Kb in deze organellen is toch van groot belang bij de mens.

Ah Ha, indirect. Jouw 1e alinia, is niet wat ik bedoel. Het is nogal moeilijk uit te leggen in juiste termen en woorden van wat ik wil weten.

Wat ik mogelijk begrijp is dat genen opzich als de omstandigheden van de genen goed zijn, althans als je van "goed" kan spreken, niet snel veranderen. Als genen door ongunstige omstandigheden muteren, omdat de omgeving langzaam verandert, zoals eerder genoemd klimaatsveranderingen (te koud, te warm, te lauw), zullen flora en fauna zich aanpassen, dus evolueren, en die aanpassing wordt veroorzaaakt door de genen, of zie ik dat verkeerd?

Neem eens voedsel wat een soort nodig heeft om te kunnen overleven, bestaat dat voedsel uit genetische opbouw, dus eiwitten, ijzer, zink en ga zo maar door, alles is doordrenkt door genen, als er niet direct, zoals jij stelde het DNA van plant naar DNA mens niet kunnen beinvloeden maar wel indirect, want stoffen in de plant geeft het menselijk organisme levenskracht om door te gaan, maar dat geldt ook voor andere voedingsstoffen die voor ons belangrijk zijn.

Als soorten evolueren, betekent dat genen als eerste evolueren, dan heeft vegitatie een indirecte invloed op de genen, naast klimaat, geografische liggingen, omdat de genen ook gevoed dient te worden om te kunnen overleven en te functioneren.

Als je zou spreken van evolutie, waarom is die evolutie dan eigenlijk, aanpassen aan veranderde omstandigheden, de wet van de sterkste, dus de genen spelen een belangrijke rol in.

Als de tegenstanders pretenderen dat de evolutie niet het bewijs is dat mensen afstammen van apen, omdat het genetisch materiaal niets bewijst, slechts een deel ervan, zoeken wetenschappers in de verkeerde hoek? Neem bijvoorbeeld de overgangsfases Homo Erectus (rechtoplopende mens), Homo habiles (handige mens), homo sapiens (denkende mens) homo sapiens sapiens (moderne denkende mens), zitten eenmaal verschillen in DNA en genen patronen. Het ene vorm is anders dan de andere.

WAAAROM:

Waarom ging de mens rechtop lopen? Omdat deze onbewust (= aaname dat het zo was) zich aanpaste aan zijn of haar omgeving, omdat men de open vlaktes introkken. Niet erg overtuigend vind ik, omdat vuur nog niet was uitgevonden, zeker niet in het begin althans. Nadat men vuur bij toeval hadden ontdekt, waren zij al overgegaan tot de handige mens, trokken zij de wijde wereld in. Fossielen resten zijn over heel Afrika aangetroffen. Een andere verklaring waren waarom zij rechtop gingen lopen was, omdat de Homo Erectus aaseters waren, dat laangzaam veranderde in jagers- en verzamelaars (dit laatste was pas toen ze handig waren geworden), waren en tijdens het zoeken naar voedsel stonden zij blood aan gevaren, omzelf het avondeten te worden.

Kon de Homo Erectus en Habilis denken? Onbekend. Als zij nog niet konden denken, heeft dat als oorzaaak hun primitieve hersenen. Dus elektrische impulsen in hun hersenen, gevoed door zintuigelijke waarnemingen zijn zij zich anders gaan gedragen. Oorzaak: de GENEN. De genen blijken nog steeds een struikelblok te zijn voor moderne wetenschappers om het te begrijpen waarom de genen zo werken in een complex geheel. En ik herhaal mijn idee, dat externe invloeden, zoals genen van andere levende soorten, plant of dier invloed kunnen hebben om onze genen, en het prachtige is dat het DNA bij flora en fauna dezelfde begindselen hebben: genen.

Het bovenstaande kan fouttief zijn, want echt kennis hierover heb ik niet, maar ben zeer geinteresseert in deze materie.

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2005 - 01:15

Hmm.. Als ik dat zo eens lees denk ik dat het handig is als je je eerst eens verdiept in wat genen nou eigenlijk zijn, want volgens mij heb je dat nog niet echt door. En dat is wel noodzakelijk als je verder wilt discussiŽren.

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2005 - 10:58

UV-licht van de zon ..... --> ons DNA in de huid muteert contant daardoor, maar gelukkig zijn er DNA-repair mechanismen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures