Eten als een oermens voorkomt diabetes

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Eten als een oermens voorkomt diabetes

Niet-erfelijke diabetes kan voorkomen worden als mensen weer gaan eten zoals we deden in de steentijd: fruit, noten, wortelen en mager vlees of vis.

Lees meer ... Sync
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Eten als een oermens voorkomt diabetes

Oh, ik dacht eten met je handen zittend op de grond en flink boeren laten....

pi.gif jammer.

Berichten: 4.546

Re: Eten als een oermens voorkomt diabetes

Tsja, het is en blijft ons natuurlijke dieet. Daar vanaf wijken lijkt me nooit helemaal goed, maar zoals het nu is is het helemaaaaal bar en boos.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Eten als een oermens voorkomt diabetes

Probeer maar eens mensen te voeren met een "oermens dieet"...

Voor dat de mensen landbouw uitvonden waren mensen meestal goed af, men had een 'werkweek' van een dikke 14 tot 18 uur, men was gezond, etc. Biologisch zijn wij geoptimaliseerd voor die lifestyle.

Door de landbouw konden echter 100x meer mensen op dezelfde oppervlakte leven dan dat mogelijk is met het verzamelen/jagen voordien. Natuurlijk was dit even heel fijn, die paar mensen die er eerst mee begonnen waren 'rijk' maar zoals altijd groeit de bevolking zodra er meer voedsel is zodat in netto er geen vooruitgang geboekt wordt.

De keuze voor landbouw was een keuze voor kwantiteit boven kwaliteit; een keuze die de mensheid consequent lijkt te maken. Zodra deze keuze is gemaakt is er meestal geen mogelijkheid meer om terug te gaan: De bevolking is nu eenmaal gegroeid.

The Worst Mistake in the History of the Human Race
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Eten als een oermens voorkomt diabetes

Voor dat de mensen landbouw uitvonden waren mensen meestal goed af, men had een 'werkweek' van een dikke 14 tot 18 uur, men was gezond, etc. Biologisch zijn wij geoptimaliseerd voor die lifestyle.


Ergens lijkt me dat totaal incorrect. De oermens werd mss 20 jaar met veel geluk? Dezer dagen is 100 jaar geen uitzondering meer. Zou het vroeger dan echt zoveel 'gezonder' geweest zijn? pi.gif

Berichten: 4.546

Re: Eten als een oermens voorkomt diabetes

20 Jaar? Ik dacht dat in de steentijd 60 jaar niet vreemd was. Maar goed de sterfte was natuurlijk ook hoger door roofdieren en ziektes, hoewel het lijkt alsof we tegenwoordig juist meer last hebben van ziektes omdat we met zo ontzettend veel zijn. Hop opzoeken over die leeftijd pi.gif

Ik ben het verder eens met qrnlk, hoewel we met de landbouw meer mensen kunnen voeden gaat het minder goed, vanaf toen ging het voor een hele lange tijd nogal slecht met de mens. Ik dacht namelijk dat in de steentijd mensen gemakkelijk 60 konden worden (dat lijkt nu vrij jong, maar voor een dier van onze grootte en soort is dat toch vrij normaal?) terwijl dat alleen maar lager en lager werd na de komst van de landbouw en dat er pas weer een echt stijgende trend was vanaf eind 19de eeuw.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Eten als een oermens voorkomt diabetes

Zelfs dat valt allemaal heel erg tegen, zoals alles tegen valt zodra je er realistisch tegen aan kijkt... Neem bijvoorbeeld: Is the net effect of health care zero?...

De moderne lifestyle is incompatible met onze biologie.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 4.546

Re: Eten als een oermens voorkomt diabetes

De moderne lifestyle is incompatible met onze biologie.
En niet zo'n klein beetje ook. Ik heb zo het idee dat dat ook aan ons is af te lezen, dat we niet tegen onze huidige levensstijl kunnen. Nogal lastig uit te leggen, ik kan het niet goed onder woorden brengen wat ik bedoel.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Eten als een oermens voorkomt diabetes

Assassinator schreef:20 Jaar? Ik dacht dat in de steentijd 60 jaar niet vreemd was. Maar goed de sterfte was natuurlijk ook hoger door roofdieren en ziektes, hoewel het lijkt alsof we tegenwoordig juist meer last hebben van ziektes omdat we met zo ontzettend veel zijn. Hop opzoeken over die leeftijd pi.gif

Ik ben het verder eens met qrnlk, hoewel we met de landbouw meer mensen kunnen voeden gaat het minder goed, vanaf toen ging het voor een hele lange tijd nogal slecht met de mens. Ik dacht namelijk dat in de steentijd mensen gemakkelijk 60 konden worden (dat lijkt nu vrij jong, maar voor een dier van onze grootte en soort is dat toch vrij normaal?) terwijl dat alleen maar lager en lager werd na de komst van de landbouw en dat er pas weer een echt stijgende trend was vanaf eind 19de eeuw.
Nonsens, die 60 jaar waar komt die nou vandaan? We kennen genoeg volkeren die geen landbouw kennen, zoals de indianen. Die hebben geluk als ze de 40 halen.

Wat doe jij als je een gebroken been hebt?

Of een infectie? Een virus? Wat als je een slangenbeet krijgt? Of een beet van een hond met tetanus?

Zonder dokter is er een grote kans dat je dood gaat.

Berichten: 4.546

Re: Eten als een oermens voorkomt diabetes

Zoals jij het zegt lijkt het net alsof die mensen helemaal hulpeloos zijn, maar dat is pas pure onzin. Zij hebben een hele goede kennis van hun omgeving, en gebruiken die om elkaar te behandelen. Alsof zij geen dokters hebben. Ik zit net een docu op BBC2 te kijken, over een indianenvolk genaamt de Matiz (tenminste ik denk dat je het zo schrijft pi.gif ). Zij zijn er qua gezondheid na de komst van de blanken in ongeveer de jaren 70 alleen maar op achteruit gegaan, daarvoor waren ze weinig ziek maar nu bijna constant. Van die nieuwe ziektes wisten ze ook niets, en ze stierven met bosjes. Dit geld wel voor meer indianenstammen, ook Columbus had ongewenste gasten meegenomen waar ze zelf niets van wisten, maar ook de indianen zelf niet. Dat heeft niks met hunzelf te maken, en met hun eigen kunde.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 4.546

Re: Eten als een oermens voorkomt diabetes

Vergeten te zeggen:

Wat ik eigenlijk wil zeggen dus, is dat wij echte indianen amper tot niet kennen. De indianen die we kennen zijn al lang in contact met de westerse wereld en die leven in tweestrijd en zijn al lang niet meer precies zoals ze eerst waren. Vaak (zo niet altijd, maar goed ik ken natuurlijk niet alle verhalen) zeiden ze zelf dat ze eigenlijk gelukkiger waren voor "First Contact", dat ze nu geplaagt werden door ziektes. Wij maken ze kapot, hoe goed we het ook bedoelen: de westerse cultuur maakt ze kapot, hoe goed sommige ook hun cultuur proberen te bewaren, onze schade is al gedaan.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Eten als een oermens voorkomt diabetes

Een volk dat geisoleerd leeft heeft weinig kans om in contact te komen met virussen, maar het kan nog steeds gebeuren. Maar goed, als jij denkt dat ze gelukkiger waren voor de landbouw dan mag je dat.

Berichten: 12.262

Re: Eten als een oermens voorkomt diabetes

Voor dat de mensen landbouw uitvonden waren mensen meestal goed af, men had een 'werkweek' van een dikke 14 tot 18 uur...
Je zou er gillend gek van worden.. een werkweek van 18 uur, resteren 150 uur, waarvan je er wellicht 60 slaapt, en je je 90 stierlijk mag vervelen... want ik geloof niet dat ze destijds veel entertainment hadden pi.gif

Het zou me overigens niet verbazen als de gezondheidsproblematiek rond voedsel van nu meer te maken heeft met de continue beschikbaarheid van voedsel dan met de samenstelling daarvan. Misschien is zo nu en dan een seizoen van voedselschaarste wel heel gezond, maar ook nogal onaangenaam en in de westerse wereld sowieso ondenkbaar.
Ik heb zo het idee dat dat ook aan ons is af te lezen, dat we niet tegen onze huidige levensstijl kunnen.
Volgens mij kunnen we er prima tegen, onze levensverwachting van rond de 80 is nog nooit zo hoog geweest, indianenverhalen daargelaten.
Victory through technology

Berichten: 4.546

Re: Eten als een oermens voorkomt diabetes

Een volk dat geisoleerd leeft heeft weinig kans om in contact te komen met virussen, maar het kan nog steeds gebeuren. Maar goed, als jij denkt dat ze gelukkiger waren voor de landbouw dan mag je dat.
Dat is wel een heel erge dooddoener. Ik zeg alleen dat ze wellicht beter af waren, maar gelukkiger durf ik niet te zeggen. Dachten de mensen toen uberhaupt wel zo? Wij denken dat we gelukkig moeten zijn, maar hoe dachten de oermensen daar over? Konden ze niet gewoon "zijn" zonder na te denken over gelukkig of ongelukkig? Als je naar ons westerlingen kijkt, zie je eigenlijk dat we nooit tevreden zijn.

Anyway, na de landbouw werd het leven wel een stuk eentoniger, en het idiote idee dat land je eigendom kon zijn (met alle nadelige gevolgen van dien) kwam ook. Zoals qrnlk al zei, ja de hoeveelheid voedsel werd verhoogt, maar betekent dat ook de kwaliteit van het leven groter werd?
Volgens mij kunnen we er prima tegen, onze levensverwachting van rond de 80 is nog nooit zo hoog geweest, indianenverhalen daargelaten.
Ik bedoelde mentaal, zoals ik in het vorige stukje heb uitgelegt. Ook lichamelijk lijkt het me niet dat we er zo goed tegen kunnen als je ziet waar we allemaal afhankelijk van zijn geworden. We hebben het ons zó makkelijk proberen te maken, dat we het ons alleen maar moeilijker maken.
Je zou er gillend gek van worden.. een werkweek van 18 uur, resteren 150 uur, waarvan je er wellicht 60 slaapt, en je je 90 stierlijk mag vervelen... want ik geloof niet dat ze destijds veel entertainment hadden
Een westerling zou kapot gaan ja, maar denk je dat de oermensen niets hadden?? Goh waar komen al die rotstekeningen dan vandaan, en denk je dat ze zelf geen spelletjes en mythes hadden? Dat wij nou van die verwende krengen zijn...
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Eten als een oermens voorkomt diabetes

De paar hunter/gathers volkeren die we nog hebben op deze planeet heeft inderdaad maar een kortere werkweek, een gevarieerdere dieet en veel meer vrije tijd dan de hun omringende landbouw volkeren. Bedenk dat deze volkeren nu verdreven zijn naar de gebieden die niemand anders wilde hebben, het kan dus vroeger (toen ze nog door de vruchtbare gebieden konden rond trekken) nog minder tijd gekost hebben.

Ons beeld van de geschiedenis is is echter bevooroordeeld in de richting van volkeren die veel sporen achter laten. Volkeren die honk vast zijn, monumenten en een bergen vuilnis achterlaten. Van reizende volkeren die leven van het land vind je weinig terug, hun ecologische voetafdruk is bijna 0. Hun cultuur bestaat voornamelijk uit de verhalen die men elkaar verteld, hun kunst zijn voornamelijk dingen die ze kunnen dragen. Dit laat amper sporen achter voor ons om te vinden.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer