Na het eten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Na het eten

Hoe komt het dat je af en toe moe bent na het eten. Komt dit doordat er veel bloed gaat naar het verteringsorgaan stelsel (inclusief maag) en je daardoor iets minder bloed krijgt in de rest van je lichaam inclusief hersens?

Zo ja, hoe wordt dit proces genoemd? Zo nee, waarom voel ik me dan af en toe moe na het eten (25 jaar oud)?

Berichten: 8.614

Re: Na het eten

Zie hier.

Kort gezegd draait het hier om: de grote hoeveelheden glucose die na een maaltijd in het bloed terechtkomen remmen de orexinproducerende hersencellen. Orexin is een peptidehormoon dat het slaap-waakritme regelt. Wanneer de werking van deze hersencellen geremd wordt, komt er minder orexin vrij, waardoor je een slaperig gevoel krijgt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8

Re: Na het eten

Ok, mercie. Dus het heeft niks met plaatselijk bloedtekort te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 70

Re: Na het eten

Bloedtekort zeker niet, maar wat volgens mij ook meespeelt: organen worden geïnnerveerd door het autonome zenuwstelsel, en dat is op te delen in een parasympathisch en een sympathisch deel. De meeste organen worden door beide systemen van zenuwen voorzien, hoewel sommige aan zenuwtakjes van één systeem genoeg hebben. Het sympathische staat kort door de bocht gezegd voor flight, fight and fright; het parasymphatische voor rest and digest.

Mij lijkt dus dat, als je na het eten niet ineens een leeuw tegenkomt en dus hard schrikt, het parasympathische systeem de overhand krijgt door oa prikkeling van het maag-darmkanaal. Dat draagt dus volgens mij zeker bij aan het gevoel van moeheid!

Reageer