Springen naar inhoud

Twee fotonen

• Log in om te kunnen reageren

Reinoutgoossens

Reinoutgoossens

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 20:29

Stel dat je twee fotons de ruimte inschiet maar is tegenovergestelde richting, met welke snelheid zullen dezen dan bewegen tov elkaar?

Dank u

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44870 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 21:03

Ik heb geen zin om hem af te leiden (afgezien van het feit dat ik daar niet of nauwelijks toe in staat ben), maar de formule om snelheden bij elkaar op te tellen luidt:

LaTeX
a en b fotonen, c, jij de waarnemer die ze wegschiet in tegenovergestelde richtingen
v_ab, de snelheid van a t.o.v. b wordt gevraagd
v_ac, de snelheid van een van de fotonen t.o.v. jou
v_cb, jouw snelheid t.o.v. het tweede foton.

vul in en trek conclusies omtrent v_ab pi.gif

Veranderd door Jan van de Velde, 21 augustus 2007 - 21:05

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ajw

ajw

• >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 21:43

Moet je niet stellen dat, omdat een foton geen eigentijd heeft, snelheid tov. een foton niet is gedefinieerd?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44870 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 22:21

Moet je niet stellen dat, omdat een foton geen eigentijd heeft, snelheid tov. een foton niet is gedefinieerd?

Ik weet eerlijk gezegd niet of dat zo is, maar als dat zo is, als snelheid van een foton t.o.v. mij niet gedefinieerd is, hoe definiëren we dan lichtsnelheid?

vraag is of dat er toe doet: Ook al vuur je in één richting een foton af, in de andere richting een kogel met een snelheid van slechts 1000 m/s, daar blijft c uitkomen........
Zelfs al schiet je die kogel af in dezelfde richting als het foton, wéér c.....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 augustus 2007 - 22:38

Ik weet eerlijk gezegd niet of dat zo is, maar als dat zo is, als snelheid van een foton t.o.v. mij niet gedefinieerd is, hoe definiëren we dan lichtsnelheid?

vraag is of dat er toe doet: Ook al vuur je in één richting een foton af, in de andere richting een kogel met een snelheid van slechts 1000 m/s, daar blijft c uitkomen........
Zelfs al schiet je die kogel af in dezelfde richting als het foton, wéér c.....

Ik weet het niet. Als waarnemer die niets met het experiment te maken heeft? Als ik 2 fotonen uit elkaar stuur, gaan zij voor mij 600 000 km/s uiteen. Er treedt geen tijddilatie op of lengtecontractie vanuit mijn standpunt als waarnemer.

Met de kogel zou ik zeggen c+1000m/s; voor mij althans. Voor de kogel zal het op c uitkomen.
En voor het foton valt er niets zinnigs over te zeggen, omdat dat volgens mij geen geldige waarnemer kan zijn.

Zoals ik de vraag begrijp, wil de TS de snelheid weten vanuit het standpunt van één van beide fotonen,
maar ik denk niet dat daar een oplossing voor is binnen de relativiteitstheorie.

Veranderd door ZVdP, 21 augustus 2007 - 22:44

"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 augustus 2007 - 10:42

maar ik denk niet dat daar een oplossing voor is binnen de relativiteitstheorie.

Dat klopt. Snelheid wordt in SR gemeten in een inertiaalstelsel (versnellingen kunnen ook beschreven worden in SR, maar het enige dat dit doet is de redenering bemoeilijken; deze laatste opmerking geldt ook voor uitspraken in AR). Aan een foton kan je geen inertiaalstelsel hangen, dus het foton kan geen snelheid meten. Wat wel kan is dat inertiaalstelsel A volgens inertiaalstelsel B de lichtsnelheid willekeurig dicht benadert (LaTeX ). Dan zal inertiaalstelsel A voor dat foton ook de lichtsnelheid c meten.

Overigens Jan, je hebt zelf niet ingevuld :D. Het resultaat van je formule is flauwekul.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44870 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 augustus 2007 - 16:50

[quote name='Jan van de Velde' post='341141']Ik heb geen zin om hem af te leiden (afgezien van het feit dat ik daar niet of nauwelijks toe in staat ben), maar de formule om snelheden bij elkaar op te tellen luidt:

LaTeX

Veranderd door Jan van de Velde, 22 augustus 2007 - 16:51

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2007 - 16:53

Het moet zijn... c - c ...i.p.v... c + c , want de fotonen hebben tegengestelde richting. Dan staat er:

(c - c)/(1 + c*-c/c2) = 0/0 = flauwekul

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44870 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 augustus 2007 - 18:28

Zowel Sybke als Eendavid lezen de term vcbverkeerd. Hier gaat het om de snelheid van de waarnemer t.o.v. foton b. En die heeft dezelfde richting als foton a, dus tekens gelijk, dus c + c boven de streep, klopt perfect. :D

Ik heb niet voor niks in vet gezet "jouw snelheid t.o.v. foton b"

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 augustus 2007 - 19:21

De snelheid van het foton tov van jou is c,
maar is jouw snelheid tov het foton dat ook?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2007 - 19:24

Je hebt gelijk Jan, maar toch zegt iets mij dat het antwoordt onzinnig is omdat het stelsel waarin het foton stilstaat geen inertiaalstelsel is.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 augustus 2007 - 19:47

OK.

Dat verandert er niets aan dat het foton geen waarnemer kan zijn (waarbij ik me trouwens aansluit bij ZvDP, maar dat kan je oplossen door - de snelheid van het 2de foton te nemen). Het probleem in die formule duikt op als je ze in dezelfde snelheid stuurt.

Het argument van ajw is uiteindelijk de meest fundamentele reden.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44870 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 augustus 2007 - 21:49

De snelheid van het foton tov van jou is c,
maar is jouw snelheid tov het foton dat ook?

Je hebt gelijk Jan, maar toch zegt iets mij dat het antwoordt onzinnig is omdat het stelsel waarin het foton stilstaat geen inertiaalstelsel is.

OK.

Dat verandert er niets aan dat het foton geen waarnemer kan zijn (waarbij ik me trouwens aansluit bij ZvDP, maar dat kan je oplossen door - de snelheid van het 2de foton te nemen). Het probleem in die formule duikt op als je ze in dezelfde snelheid stuurt.

Het argument van ajw is uiteindelijk de meest fundamentele reden.

Op deze argumenten heb ik geen tegensprekend antwoord.
a) nooit op die manier over nagedacht.
b) ontoereikende kennis mijnerzijds om daaraan te beginnen,

Ik wil best accepteren dat er grenzen zitten aan het gebied waarbinnen die formule geldt. Ik neem aan dat die grens precies óp de lichtsnelheid ligt, en dat die grens alleen maar bereikt wordt als méér dan één term de lichtsnelheid bereikt?

Veranderd door Jan van de Velde, 22 augustus 2007 - 21:50

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 augustus 2007 - 21:56

Ja, het smerige aan die formule is dat je 'de snelheid van een object zoals gemeten door het foton' lijkt te kunnen berekenen (steeds -c). Maar die bestaat dus niet.

ajw

ajw

• >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2007 - 22:44

Het is wel apart dat je, wanneer twee systemen ten opzichte van elkaar een snelheid hebben die nadert tot de lichtsnelheid, je vanuit beide de snelheid van de andere kan bepalen.

Maar bij de lichtsnelheid wordt die symmetrie opeens gebroken (wij kunnen wel de lichtsnelheid bepalen, maar een foton heeft geen 'weet' van onze snelheid).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures