Vraagstuk alcoholgehalte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 4

Vraagstuk alcoholgehalte

kan iemand me de juiste werkwijze zeggen voor dit vraagstuk?

In een vat zit 32l oordruppels met een alcoholgehalte van 25%, in een tweede vat zit 50l met een alcoholgehalte van 40%. Hoeveel liter moet men van elk vat nemen om 50 l oogdruppels te krijgen met een alcoholgehalte van 30%?

dankjewel!

X.

Florentien

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vraagstuk alcoholgehalte

Verplaatst naar huiswerk.

Kan je de gegevens en het gevraagde in vergelijkingen gieten?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Vraagstuk alcoholgehalte

Hoi TD. Ik heb gemerkt dat heel veel vraagstukken op te lossen door er een vergelijking van te maken. Enkel ben ik niet zo goed in die dingen. Kun je eens in en notendop uitleggen hoe dat eigenlijk in zijn werk gaat?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 4

Re: Vraagstuk alcoholgehalte

hallo,

ik zit vast met zo'n vraagstukken rond mengsels en ook dat één dat hierboven staat (alcoholgehalte), ik kan nog één dag leren maar daarna niet meer (voor het ingangsexamen geneeskunde). Daarom zou ik snel antwoord moeten krijgen...

Ik weet dat dat een belangrijk onderdeel is en ik vind geen geschikte info op het internet...

nog een vb.:

geg: mengsel 1: 20% proteine, 2% vet, 15% vocht

mengsel2: 10% proteine, 6% vet, 10% vocht

mengsel3: 15%proteine, 5%vet, 5%vocht

resultaat= voedselmengsel v 23g proteine, 6.2g vet, 16g vocht

gevr: hoeveel g heb ik nodig van mengsel 1 (om in combinatie met m2 en m3 het resultaat te bekomen)?

opl???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Vraagstuk alcoholgehalte

"vertalen" naar vergelijkingen

In een vat zit

32l oordruppels met een alcoholgehalte van 25%, 0,25 (L/L) x a (L)

in een tweede vat zit

50l met een alcoholgehalte van 40%. 0,4 (L/L) x b (L) Hoeveel liter moet men van elk vat nemen om

50 l oordruppels te krijgen met een alcoholgehalte van 30%? 0,3 (L/L) x 50 (L)

verder geven de hoeveelheden die je van a en b neemt samen 50 L

stel twee vergelijkingen op:

Verborgen inhoud
0,25 (L/L) x a (L) + 0,4 (L/L) x b (L) = 0,3 (L/L) x 50 (L)

0,25a + 0,4b = 15

a + b = 50


En als je dit stelsel van twee vergelijkingen met twee onbekenden oplost zie je dat het niet zal gaan lukken

antwoord in de
Verborgen inhoud
a=33,33 L , b=16,66 L

Je hebt nét te weinig van oplossing a

je kunt dan wel een 30 procentsoplossing maken, maar komt dán weer niet verder dan 48 L

omdat 40% tweemaal zover verwijderd is van de gewenste 30 dan die 25 %, zul je ook tweemaal zoveel van die 25procentsoplossing nodig hebben. ( 2 x 25 + 1 x 40 = 3 x 30 )

dus steeds 2L a en 1L b geeft samen 3 L met 30 %.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 866

Re: Vraagstuk alcoholgehalte

Of ik een notedop vind die groot genoeg is om een algemene manier te beschrijven waarmee je alle vraagstukken in vergelijkingen kunt omzetten weet ik niet zeker. Ik doe het gewoonlijk zo :

De opgave zeer aandachtig lezen.

Zelf kiezen welke de onbekenden zijn in het vraagstuk en die door een letter voorstellen. Om verwarring te vermijden liever bvb x,y,z in plaats van m1, m2, m3.

In de relatief eenvoudige vraagstukken waarvoor de methode zeker werkt zal je nu evenveel vergelijkingen moeten opstellen als er onbekenden zijn.

In het voorbeeld van het alcoholgehalte noem ik y het aantal liter uit het eerste vat en z het aantal liter uit het tweede.

Nu weet ik dat y + z gelijk moet zijn aan 50liter eindproduct ; dus eerste vergelijking y + z = 50. Straks zal je dat dienen te schrijven als y = 50 - z

Een tweede vergelijking vind ik door te schrijven hoeveel alcohol er in die 50liter eindproduct moet zitten. De opgave zegt dat er 30% moet inzitten, dus 30% van 50 liter is 15 liter.

Voor iedere liter uit het eerste vat komt er 0,25 liter alcohol in het eindproduct dus y x 0,25

Voor iedere liter uit het tweede vat komt er 0,25 liter alcohol in het eindproduct dus z x 0,4

Mijn tweede vergelijking wordt dus (y x 0,25) + (z x 0,4) = 15

Ik veronderstel dat je weet hoe je een stel van 2 lineaire vergelijkingen moet oplossen. (Het begint er mee dat je in de tweede vergelijking de y moet vervangen door haar waarde (50 - z) uit de eerste)

Berichten: 4

Re: Vraagstuk alcoholgehalte

hallo,

ik zit vast met zo'n vraagstukken rond mengsels en ook dat één dat hierboven staat (alcoholgehalte), ik kan nog één dag leren maar daarna niet meer (voor het ingangsexamen geneeskunde). Daarom zou ik snel antwoord moeten krijgen...

Ik weet dat dat een belangrijk onderdeel is en ik vind geen geschikte info op het internet...

nog een vb.:

geg: mengsel 1: 20% proteine, 2% vet, 15% vocht

mengsel2: 10% proteine, 6% vet, 10% vocht

mengsel3: 15%proteine, 5%vet, 5%vocht

resultaat= voedselmengsel v 23g proteine, 6.2g vet, 16g vocht

gevr: hoeveel g heb ik nodig van mengsel 1 (om in combinatie met m2 en m3 het resultaat te bekomen)?

opl???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Vraagstuk alcoholgehalte

Dat bericht hoef je niet te herhalen hoor. Voor dat alcoholgebeuren staat het antwoord al in mijn eerdere bericht.

En Stephaan heeft dat ook al voor je op een rijtje gezet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Vraagstuk alcoholgehalte

De oplossing in mijn bundel is 80/3 L van het eerste vat en 40/3 Lvan het tweede vat, komt dit overeen?

dat bericht was een fout, sorry

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Vraagstuk alcoholgehalte

florentien schreef:kan iemand me de juiste werkwijze zeggen voor dit vraagstuk?

In een vat zit 32l oordruppels met een alcoholgehalte van 25%, in een tweede vat zit 50l met een alcoholgehalte van 40%. Hoeveel liter moet men van elk vat nemen om 50 l oogdruppels te krijgen met een alcoholgehalte van 30%?

dankjewel!

X.

Florentien
Volgens mij kun je van beide vaten oordruppels geen 50 liter oordruppels met een alkoholgehalte van 30% maken,maar hooguit 48 liter.

Om een alkohol percentage van 30% te krijgen moet je 2 delen uit het vat met 25% procent alkohol mengen met 1 deel uit het vat met 40% (2 liter uit het vat van 25% + 1 liter uit het vat van 40% is drie liter oordruppels met een alkoholinhoud van 250+250+400 ml=900 ml.

900 ml is 30% van drie liter).

32 liter van 25% (2 delen) + 16 liter van 40% (1 deel)=48 liter.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Vraagstuk alcoholgehalte

florentien schreef:De oplossing in mijn bundel is 80/3 L van het eerste vat en 40/3 Lvan het tweede vat, komt dit overeen?

dat bericht was een fout, sorry
80/3 + 40/3 = 120/3 = 40 L, dus dan is het antwoord van de bundel fout, want er werd 50 L gevraagd.

Voor een 30 procentsoplossing met een volume van 40 L is het wél het juiste antwoord, die verhoudingen (2 x zoveel van het een als van het ander) kloppen. Dat kun je ook afleiden uit de verborgen inhoud in mijn eerdere bericht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Vraagstuk alcoholgehalte

florentien schreef:kan iemand me de juiste werkwijze zeggen voor dit vraagstuk?

In een vat zit 32l oordruppels met een alcoholgehalte van 25%, in een tweede vat zit 50l met een alcoholgehalte van 40%. Hoeveel liter moet men van elk vat nemen om 50 l oogdruppels te krijgen met een alcoholgehalte van 30%?

dankjewel!

X.

Florentien
In feite is het vrij simpel om te berekenen wat de verhouding tussen de verschillende te mengen vloeistoffen moet zijn.

Je plaatst de 5 (van de 5%) die de vloeistof van 25% onder de 30% zit bij het vat van 40%,en de 10 (van de 10%) die de vloeistof van 40% boven de 30% zit bij het vat van 25%,en je hebt de juiste verhouding.

10 staat tot 5 dus,na vereenvoudiging 2:1.

Dat klopt altijd.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Vraagstuk alcoholgehalte

Hans Sterling schreef:Volgens mij kun je van beide vaten oordruppels geen 50 liter oordruppels met een alkoholgehalte van 30% maken,maar hooguit 48 liter.

Om een alkohol percentage van 30% te krijgen moet je 2 delen uit het vat met 25% procent alkohol mengen met 1 deel uit het vat met 40% (2 liter uit het vat van 25% + 1 liter uit het vat van 40% is drie liter oordruppels met een alkoholinhoud van 250+250+400 ml=900 ml.

900 ml is 30% van drie liter).

32 liter van 25% (2 delen) + 16 liter van 40% (1 deel)=48 liter.
En wat gebeurt er als we 33,33l uit het vat met 25% alcohol nemen, en dat mengen met 16,66l uit het tweede vat, met een alcoholpercentage van 40%?

Ik denk dat het wel degelijk mogelijk is een resultaat van 50l te bekomen, dat een alcoholpercentage van 30% bedraagt.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Vraagstuk alcoholgehalte

HosteDenis schreef:En wat gebeurt er als we 33,33l uit het vat met 25% alcohol nemen, en dat mengen met 16,66l uit het tweede vat, met een alcoholpercentage van 40%?

Ik denk dat het wel degelijk mogelijk is een resultaat van 50l te bekomen, dat een alcoholpercentage van 30% bedraagt.

Denis
In het vat met 25% zit maar 32 liter Denis.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Vraagstuk alcoholgehalte

In het vat met 25% zit maar 32 liter Denis.
Mijn excuses dan, daar heb ik overheen gelezen. :D

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Reageer