Sneller dan het licht = verdwijnen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

Sneller dan het licht = verdwijnen

Ik las in de Quest van maart 2005 hetvolgende:

Niemand kan sneller reizen dan het licht. Net zo snel als het licht, dan? Dat kan ook al niet. De lichtsnelheid is de bovengrens. Het is best te begrijpen waarom. Een ruimteschip dat versnelt, krimpt en vertraagt. Bij de lichtsnelheid zou de tijd stilstaan en het ruimteschip verdwijnen.

Is er iemand hier die dit nader kan toelichten, want ik begrijp niet waarom je dan verdwijnt.

Berichten: 510

Re: Sneller dan het licht = verdwijnen

Probeer dit topic eens door te lezen, het zal wel vrij pittig zijn. Maar mocht je na het lezen van deze cursus nog vragen hebben dan kan je deze altijd stellen.

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=2436

Berichten: 270

Re: Sneller dan het licht = verdwijnen

TylerDurden schreef:Ik las in de Quest van maart 2005 hetvolgende:

Niemand kan sneller reizen dan het licht. Net zo snel als het licht, dan? Dat kan ook al niet. De lichtsnelheid is de bovengrens. Het is best te begrijpen waarom. Een ruimteschip dat versnelt, krimpt en vertraagt. Bij de lichtsnelheid zou de tijd stilstaan en het ruimteschip verdwijnen.

Is er iemand hier die dit nader kan toelichten, want ik begrijp niet waarom je dan verdwijnt.
Aangezien je toch niet sneller dan het licht kan reizen hoef je niet te hopen dat je grootmoeder ineens verdwijnt mocht je haar flink versnellen. Ze verdwijnt wel maar dan naar verder weg :shock:

Ook te vermelden dat de tijd relatief tot een andere waarnemer stil staat en dat het ruimteschip relatief tot de andere waarnemer krimpt in de bewegingsrichting. Het is dus niet zo dat wanneer je met v=c zou reizen jij zelf ineens jezelf voelt krimpen ofzo ;)

Je zou de link van K. Jansen in de vorige post eens moeten bekijken. Ook zou je, wanneer je echt geinteresseerd bent in de relativiteitstheorie ( vooral speciale , algemene is erg lastig) zou ik een aantal boeken aanschaffen erover. Ikzelf heb het boek "Einstein : kwanten en relativiteit" gelezen en vond het een erg heldere introductie tot de theorie. Verder kun je natuurlijk met google en msnsearch erg veel informatie vinden over beide theorie. Al is de beste informatie vaak toch in het engels geschreven. Je moet er immers iets voor over hebben ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Sneller dan het licht = verdwijnen

TylerDurden schreef:Ik las in de Quest van maart 2005 hetvolgende:

Niemand kan sneller reizen dan het licht. Net zo snel als het licht, dan? Dat kan ook al niet. De lichtsnelheid is de bovengrens. Het is best te begrijpen waarom. Een ruimteschip dat versnelt, krimpt en vertraagt. Bij de lichtsnelheid zou de tijd stilstaan en het ruimteschip verdwijnen.Is er iemand hier die dit nader kan toelichten, want ik begrijp niet waarom je dan verdwijnt.
Tja, da's het merkwaardige aan de relativiteitstheorie van Einstein. Hoe sneller iets kan hoe kleiner het wordt, en hoe zwaarder. Een voorwerp dat met de lichtsnelheid gaat is oneindig zwaar, en dat is dan ook precies de reden dat je een object niet tot de lichtsnelheid kan versnellen. Het zou immers ook oneindig veel energie kosten om een object die snelheid mee te geven. Dat zelfde object dat met de lichtsnelheid gaat is ook oneindig klein geworden, en in Quest leggen ze dat een beetje vreemd uit door te stellen dat het dan verdwijnt. Een oneindig zwaar object laten verdwijnen, da's pas goochelen.

Wel aardig om te vermelden is dat er misschien exotische deeltje bestaan: tachyonen welke volgens de theorien sneller dan het licht zouden kunnen gaan. En daarmee terug in de tijd reizen. Deze zijn echter, voor zover ik weet, nog steeds theorie en geen praktijk.

http://math.ucr.edu/home/baez/physics/Part...r/tachyons.html

Re: Sneller dan het licht = verdwijnen

Ik heb ook eens een keer iets gelezen over tachyonen (nee, niet via Star Trek). Bestaan deze deeltjes? Hebben ze hier ook mee te maken?

Berichten: 683

Re: Sneller dan het licht = verdwijnen

Men is nog geen tachyonen tegengekomen.

Berichten: 55

Re: Sneller dan het licht = verdwijnen

Wat is een tachyon ?

maar hoe dan ook, ik geloof wel dat het mogelijk is om sneller dan het licht te gaan, maar om de snelheid te bereiken, moet je niet versnellen, massa wordt dan oneindig en dan is zeer onplezierig.

Dus, je kan niet sneller dan het licht reizen (tachyonsnelheden, van K-Pax :shock: ) door te versnellen, je zult op de een of andere manier binnen 1 fractie van 0 naar tachyonsnelheid moeten zien te komen.

raar....

Reageer