Ideaal gas

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Ideaal gas

Stel dat een ideaal gas, bestaande uit diatomische moleculen (wat zijn dat??), zich in een recipient bevindt van 22,4 L bij een druk van 1,01 10^5 Pa en bij een temperatuur van 0°C.

Welk gas heeft onder deze omstandigheden een dichtheid van 1,25 gL?

Gegeven zijn de atoommassa´s: N=14 O=16 en Cl=35

a) distikstof

b) dizuurstof

c) dichloor

d) ander gas

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Ideaal gas

a) dit is geen scheikunde, maar natuurkunde

b) daarenboven is dit een typische huiswerkvraag, die we liever daar hebben, omdat hij in een paar berichten ten einde zal zijn en de kans klein is dat hij verdere diepergaande discussies zal oproepen.

c)
WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE

Plaats je vraag, maar laat aub ook zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt.

Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Ideaal gas

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.746

Re: Ideaal gas

het woord zegt het zelf, diatomische moleculen zijn molecuelen met twee atomen.

Berichten: 142

Re: Ideaal gas

Je hebt 22,4 l gas, hoeveel mol is dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Ideaal gas

1 mol (bij standaard voorwaarden).

Berichten: 142

Re: Ideaal gas

Juist!

Nu zijn de molmassa's van 3 atomen gegeven en daarmee kun je dus de massa van ieder van die gassen uitrekenen. Als je die massa's hebt kun je de dichtheid van die gassen uitrekenen.

Berichten: 22

Re: Ideaal gas

Jan van de Velde schreef:a) dit is geen scheikunde, maar natuurkunde

b) daarenboven is dit een typische huiswerkvraag, die we liever daar hebben, omdat hij in een paar berichten ten einde zal zijn en de kans klein is dat hij verdere diepergaande discussies zal oproepen.

c)


dit is wel degelijk scheikunde. ik zit met exact dezelfde vraag, aangezien dit een vraag is uit de toelatingsproef editie 1997 reeks deel SCHEIKUNDE. ik weet het namelijk ook niet ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Ideaal gas

Het is niet zo dat een vraag tot de scheikunde behoort omdat er chemische elementen in voorkomen: zolang deze niet reageren in een chemische reactie (waarbij er bijvoorbeeld nieuwe stoffen worden gevormd), kan het net zo goed natuurkunde zijn. Dat is in deze vraag zeker het geval, vermits de elementen niet met elkaar reageren, maar er wordt ingespeeld op parameters als de druk, de temperatuur, etc...

Verder geraken we ook niet verder als je enkel aangeeft dat je het niet weet: waar loop je dan op vast, in hoeverre hebben bovenstaande opmerkingen je al geholpen?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Ideaal gas

Om je op weg te helpen:

Je hebt 22,4 liter gas onder standaard omstandigheden en de dichtheid is 1,25 g per liter.

- Bereken het aantal mol gas.

-Bereken de massa van het gas.

-Wat is nu de molmassa van het gas?

-En wat zijn de molmassa's van de twee-atomige moleculen bij de antwoorden?

Ik verwacht dat je er zo wel verder uitkomt. Anders hoor ik het wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Ideaal gas

dit is wel degelijk scheikunde
Zolang je alleen gebruik maakt van de ideale gaswet (pV =nRT of een afgeleide hiervan) is het natuurkunde.

Als je m = Mn gebruikt is het scheikunde, omdat de molmassa door het soort gas bepaald wordt.

Gebruik je beide formules, dan gebruik je beide wetenschappen.

Reageer