Springen naar inhoud

Kansberekening

• Log in om te kunnen reageren

Da_dinges

Da_dinges

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2007 - 16:24

Ok mensen, dit is een vraag die me erg makkelijk leek maar de gegeven antwoorden verbazen me.

De kans dat er een jongen wordt geboren is 50%, een meisje heeft dezelfde kans. In een bepaald gezin zijn er 3 kinderen, waarvan er één een meisje is. Hoe groot is de kans dat de andere 2 jongens zijn?

a. 1/4
b. 3/4
c. 3/7
d. 1/7

ik heb deze samen met een leraar natuurkunde proberen op te lossen en we kwamen samen op 3/8 uit. (kans maal aantal= 3.1/8) Is er hier spraken van een typfout of zie ik iets over het hoofd?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2007 - 17:10

De juiste antwoord moet zijn a 1/4 want de kans op 2 jongens is 1/2 x 1/2 x 2 ncr 2=1/4
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Da_dinges

Da_dinges

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2007 - 17:36

Kijk dat dacht ik dus eerst ook, maar toen het antwoordmodel c. als antwoord gaf, begon ik te twijfelen en dus dacht ik dat 3/8 een reëlere optie was

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 augustus 2007 - 17:45

Het totaal aantal mogelijke manieren om drie kinderen te hebben (kinderen geordend van oud naar jong):
mmm
mmj
mjm
mjj
jmm
jmj
jjm
jjj
(dat zijn er dus acht)

Elke combinatie heeft even veel kans om te gebeuren. Echter, je weet dat er in het gezin minstens een meisje zit! Hierdoor valt 'jjj' af als mogelijkheid. We houden dus zeven mogelijkheden over. Van deze zeven mogelijkheden bestaan er drie uit een meisje en twee jongens. De kans dat je een gezin hebt getroffen dat uit twee jongens en een meisje bestaat, gegeven het feit dat het gezin een meisje bevat), is dus 3/7. Het juiste antwoord is c.

Dit lijkt mij trouwens beter onder huiswerk danwel kansrekenen passen.

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2007 - 17:52

Dat is natuurlijk 3/7, vergeet maar wat ik zei.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Lucas N

Lucas N

• >100 berichten
  • 222 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2007 - 18:01

Je schrijft: "3 kinderen, waarvan er één een meisje is ".
Vanwege die accenten op die "een", zou ik zeggen er is een meisje en er zijn dus twee jongens, de kans is dus 1

Da_dinges

Da_dinges

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2007 - 18:23

pardon en bedankt, nu begrijp ik het antwoord :D

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 augustus 2007 - 19:27

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures