Springen naar inhoud

Minicursus Periodiek Systeem (inventarisatie)

• Log in om te kunnen reageren

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 februari 2005 - 10:44

Naar aanleiding van deze post:
http://www.wetenscha...?showtopic=6850

Gaan we maar eens proberen een minicursus periodiek systeem op te zetten.

Ik denk dat hierin vooral de samenhang tussen de elementen en de verschillen hierin goed tot uitdrukking moeten komen. Dus bijvoorbeeld hoe het kan dat de halogenen soortgelijk gedrag vertonen en waarom fluor reactiever is dan jood.

Deze Sticky post is bedoeld om de wensen te inventariseren. Ook kunnen schrijvers zich hier aanmelden.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 februari 2005 - 11:10

Hoe diep wou je hierop ingaan? Ook de opbouw mbv quantummechanica?

Dan moet je wel eerst daar een hoop aan uitleggen, lijkt me. Alhoewel, ik kijk nu in Minicursus introductie tot de quantummechanica daar wordt ook al het een en ander hierover uitgelegd.

• Gast

Geplaatst op 24 februari 2005 - 16:28

Ik zou der gewoon graag inzien, wat je allemaal uit het periodiek systeem zou kunnen halen. Want wat je op de middelbare school krijgt is het puntje van ijsberg. Ook is natuurlijk leuk om de voorgangers van het huidige systeem kort te belichten.

NASE

NASE

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2005 - 17:10

Ga zo diep als je wil en kan.

Waarom zou je niet dieper gaan??? Als het te moeilijk is stop ik toch gewoon met lezen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 februari 2005 - 20:32

hoe mendeljev op dit systeem is gekomen zou ik wel willen weten. Verder waarom er zoveel 'gaten' in het systeem zitten zie ik ook graag verduidelijkt
"Meep meep meep." Beaker

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 februari 2005 - 21:26

Welke gaten?

Mendeljev had er nog wel een behoorlijk aantal gaten, maar die zijn al decennia opgevuld.

Maar misschien moeten we wachten tot de minicursus.

Overigens hebben we voor die minicursus een aantal schrijvers met kennis van zaken nodig, dus meld je met een reply op dit onderwerp aan!

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 februari 2005 - 21:38

Ik bedoel de super zware elementen. Hoe ver gaat dit door? En helemaal bovenin. Waarom is er z'n groot gat tusse nH en He, Be en B, Mg en Al. dat bedoelde ik met 'gaten'.
"Meep meep meep." Beaker

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 februari 2005 - 14:57

Ik bedoel de super zware elementen. Hoe ver gaat dit door? En helemaal bovenin. Waarom is er z'n groot gat tusse nH en He, Be en B, Mg en Al. dat bedoelde ik met 'gaten'.

Rustig afwachten tot de minicursus dan maar :shock:

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2005 - 17:29

meneer mendeliev heeft de elementen met dezelfde eigenschappen onder elkaar gezet en de elementen die volgens de elektronenconfiguratie op elkaar gelijken: hetzelfde aantal schillen

en dat kwam ruimtelijk niet altijd goed overeen dus daarom soms een paar geforceerde oplossingen van mendeljev.

ZwerfEnVerwonder

ZwerfEnVerwonder

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 19:51

Op zich een mooi streven. Ik wil er echter op wijzen dat Peter Atkins een prachtig (en zeer betaalbaar) boekje over dit onderwerp heeft geschreven dat luistert naar de naam "Het Koninkrijk der Elementen". 's Mans benadering van het onderwerp en zijn didactische vaardigheden zijn mijns inziens onovertroffen.
Growing older is mandatory. Growing up is not.

Tealon

Tealon

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 20:32

Ik wacht met smart af!

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 maart 2005 - 10:38

Een poging om dit vlot te trekken:

- Eén schrijver heeft zich aangemeld (Lala) er zijn er meer nodig
- Ik heb nog amper antwoorden gekregen over wat er in deze minicursus behandeld zou moeten worden. Dat is nog veel belangrijker!

Graag jullie input anders komt het niet van de grond.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 maart 2005 - 08:57

Bij gebrek aan reacties neem ik maar aan dat er amper behoefte is aan een minicursus Periodiek Systeem. Bij deze is het project wat mij betreft geannuleerd.

NASE

NASE

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2005 - 17:40

Bij gebrek aan reacties neem ik maar aan dat er amper behoefte is aan een minicursus Periodiek Systeem. Bij deze is het project wat mij betreft geannuleerd.

jammer, zeer jammer...

Moest het toch nog iets worden wil ik anders proberen om de basis begrippen uit te leggen, maar meer kan ik niet. In de vakantie dan wel...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures