Springen naar inhoud

Holle cilinder

• Log in om te kunnen reageren

Zubrovka

Zubrovka

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 12:59

Hey,

Ik heb een vraagje, nl:
Waarom wordt een transmissie-as (gebruikt voor het overbrengen van een moment) dikwijls hol uitgevoerd?

Ik dacht dat het te maken had omdat je met minder gewicht hetzelfde koppel kunt dragen, maar blijkbaar zit er veel meer achter. Iemand een volledige verklaring?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Zubrovka

Zubrovka

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 13:25

Hetgeen ikzelf heb gevonden is dat de hoogste spanningen zich aan de buitenzijde van de cilinder bevinden en dat het centrale gedeelte relatief weinig spanning opneemt.

Een holle as wordt gebruikt voor materiaalbesparing (gewicht, kostprijs) en biedt ook voordelen bij het monteren van leidingen of een stangenmechanisme.

Iemand een opmerking of een ander idee erover?

Nobully

Nobully

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 15:14

Hetgeen ikzelf heb gevonden is dat de hoogste spanningen zich aan de buitenzijde van de cilinder bevinden en dat het centrale gedeelte relatief weinig spanning opneemt.

Een holle as wordt gebruikt voor materiaalbesparing (gewicht, kostprijs) en biedt ook voordelen bij het monteren van leidingen of een stangenmechanisme.

Iemand een opmerking of een ander idee erover?

meestal gaat dat toch meer kosten een holle as, de as zal zowiezo moeten geboord worden met een draaibank fzo :D

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 15:17

Ik denk niet dat ze die boren, ze zullen het wel op een andere manier fabriceren, een plaat krom trekken bijvoorbeeld. Maar een cilinder hol boren lijkt me een beetje raar.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44835 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 15:42

Ik denk niet dat ze die boren, ze zullen het wel op een andere manier fabriceren, een plaat krom trekken bijvoorbeeld. Maar een cilinder hol boren lijkt me een beetje raar.

Dat soort pijp wordt "getrokken", een extrusieproces.
En ja, de argumenten zijn al genoemd. moment= kracht x arm, en voor dezelfde massa kan een pijp nou eenmaal veel meer moment hebben voordat serieuze torsie optreedt.
Pijp van gerolde en gelaste plaat is veel minder bestand tegen torsie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 16:34

Ja, het is inderdaad zo dat je erg veel massa kunt besparen door de as uit te hollen. Tot een zekere grens maakt het inderdaad ook weinig uit in sterkte.

Voor torsie op assen geldt

LaTeX

LaTeX = maximale spanning
T=koppel
J=oppervlaktetraagheidsmoment van de as

Als je T en LaTeX constant laat, dan is J dus een maat voor de maximale spanning, ofwel sterkte.

Voor een holle as wordt het oppervlaktetraagheidsmoment gegeven door LaTeX Voor een volle as is dit dus LaTeX

Neem nu bijvoorbeeld een as waarvan de binnenstraal LaTeX is van de buitenstraal, met andere woorden LaTeX

Vul in --> LaTeX ofwel LaTeX

Met andere woorden: Een as die is uitgehold tot 3/4 van zijn buitendiameter heeft amper 32% aan sterkte ingeleverd (en je hebt ongeveer 56% aan massa bespaard). Als je puur kijkt naar de sterkte-massa verhouding kan je het beste een oneindig brede as met een oneindig kleine wanddikte hebben, maar men verkoopt niet zulke grote lagers.

Veranderd door Sjakko, 23 augustus 2007 - 16:36

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures