Springen naar inhoud

Conflictlijn punt buiten cirkel

• Log in om te kunnen reageren

Fiesika

Fiesika

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 14:18

Ik weet hoe je de conflictlijn van een punt binnen een cirkel construeert, maar kan iemand mij vertellen hoe je die van een punt buiten de cirkel construeert? Een hyperbool dus. Zoeken op google leverde mij niet echt een duidelijke methode op.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Merien

Merien

• >100 berichten
  • 124 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2007 - 12:10

even zitten proberen en volgens mij moet het zo:

1) Je trekt een lijn(1) vanuit het middelpunt van de cirkel een beetje in de richting van je punt P
2) Vervolgens trek je een lijn(2) vanuit P naar het punt waar de eerste lijn(1) de cirkel snijdt
3) Nu trek je met je Geodriehoek (of ander apparaat) een haakse lijn(3) (loodrecht dus) vanuit het midden van lijn 2
4) waar lijn 1 en 3 snijden ligt een punt van je hyperbool

succes!

Veranderd door Merien, 24 augustus 2007 - 12:10

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9904 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 augustus 2007 - 14:55

even zitten proberen en volgens mij moet het zo:

1) Je trekt een lijn(1) vanuit het middelpunt van de cirkel een beetje in de richting van je punt P
2) Vervolgens trek je een lijn(2) vanuit P naar het punt waar de eerste lijn(1) de cirkel snijdt
3) Nu trek je met je Geodriehoek (of ander apparaat) een haakse lijn(3) (loodrecht dus) vanuit het midden van lijn 2
4) waar lijn 1 en 3 snijden ligt een punt van je hyperbool

succes!

Dit is helemaal goed!
Misschien kan ik het aanvullen.
Neem P buiten de cirkel (M,r). Het conflictpunt op de lijn MP is eenvoudig (hoop ik!).
Teken nu een halfrechte door M niet te ver van P. Deze snijdt de cirkel in R. Construeer nu de middelloodlijn van PR en snijdt deze met de halfrechte dat geeft een conflictpunt Q.
Heel eenvoudig kan je nu ook de asymptoten van je hyperbool vinden.

Fiesika

Fiesika

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2007 - 22:10

Bedankt voor jullie hulp, alleen had ik vandaag het tentamen. Ik heb het gelukkig niet nodig gehad, want ik heb jullie berichtjes voor tijd niet meer gezien, maar het is alsnog goed om te weten :D

Lucas N

Lucas N

• >100 berichten
  • 222 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2007 - 10:36

Misschien te laat, maar hier is een applet, die de constructie van de hyperbool inzichtelijk maakt:

http://www.mste.uiuc...akHyperbola.htm

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures