Gloeiende tomaat

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 15

Gloeiende tomaat

dit is mijn eerste post dus ik weet niet of het in de correcte categorie staat

ik zag op onzin.com een filmpje waarin iemand een gloeiende tomaat maakt

ik vraag me af of dit daadwerkelijk kan en hoe het komt dat de tomaat dan gaat gloeien.

en misschien kan iemand nog meer erover vertellen zoals:

is het giftig?

hoe lang het blijft gloeien?

het filmpje

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Gloeiende tomaat

Bleek, waterstofperoxide en fosfor zijn allen niet geschikt voor consumptie. Dus dit is zeker giftig.

De bleek wordt gebruikt als extractiemiddel voor de fosfor. Fosfor geeft licht door te reageren met zuurstof. Waterstofperoxide is hierin dus ook de zuurstofleverancier.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 15

Re: Gloeiende tomaat

dus als de zwavel de zuurstof van de H2O2 gebruikt wordt het effect steeds minder toch??

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Gloeiende tomaat

Inderdaad
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 308

Re: Gloeiende tomaat

Wouter_Masselink schreef:Bleek, waterstofperoxide en fosfor zijn allen niet geschikt voor consumptie. Dus dit is zeker giftig.

De bleek wordt gebruikt als extractiemiddel voor de fosfor. Fosfor geeft licht door te reageren met zuurstof. Waterstofperoxide is hierin dus ook de zuurstofleverancier.
bedoel je de fosfor? zwavel maakt bij m'n weten geen licht met zuurstof...
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 12.262

Re: Gloeiende tomaat

Dat ziet er wel super impressive uit zeg!
Fosfor geeft licht door te reageren met zuurstof. Waterstofperoxide is hierin dus ook de zuurstofleverancier.
Volgens mij zit het toch anders.. De reactie van waterstofperoxide met bleek is een bekende voor chemiluminiscentie, maar normaliter komt er weinig licht vanaf, alleen een zwak-rode gloed die je in het donker net kunt zien. Ik vermoed dat het fosfor op een of andere manier als sentisizer werkt, maar hoe precies weet ik ook niet.
is het giftig?
Waarschijnlijk wel - met fosforverbindingen (afgezien van fosfaten) moet je eigenlijk altijd erg oppassen.
Victory through technology

Berichten: 15

Re: Gloeiende tomaat

in dat filmpje zie je dat het een zwakke groene gloed heeft maar als het in de tomaat komt wordt het rood

Berichten: 12.262

Re: Gloeiende tomaat

Maar ze brengen ook pas het bleekwater en peroxide samen in de tomaat... ik vraag me af of het ook zichtbaar resultaat zou geven als je het proefje zonder tomaat deed, dus gewoon samen in een erlenmeyer mikken. Het zou nl ook best kunnen dat een of ander goedje in de tomaat als sentisizer werkt, maar dan vraag ik me weer af wat het nut van de fosfor is.
Victory through technology

Berichten: 15

Re: Gloeiende tomaat

ja dat zou kunnen ik weet ook niet presies wat voor een reactie je krijgt als je die stoffen samenvoegt ensow

Berichten: 308

Re: Gloeiende tomaat

welke fosfor was het? witte of rode? ---> de ene is ZEEEEER reactief met zuurstof, ook in oplossing, moet je zelfs bewaren in donkere pot onder olie of die gaat oplichten en branden, de andere licht ook wel op, maar alleen als er toch iets reactiefs bij is in een redelijke concentratie, mss gebruikten ze rode en door het "bleek" in de tomaat begint er zuurstof vrij te komen en flits, je hebt een stoplicht-tomaat-achtig iets?
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 15

Re: Gloeiende tomaat

het kwam van lucifers af en was zichtbaar met een uv lamp, ik weet niet of dit wit of rood is maar ik denk rood

Berichten: 12.262

Re: Gloeiende tomaat

Witte forsfor wordt al tijden niet meer gebruikt voor lucifers, dat bleek toch iets te gevaarlijk, met name qua fabricage. Maar door het aanstrijken kan rode fosfor wel worden omgezet in witte, dat vervolgens vlamvat.

Ik krijg bijna de neiging om op zoek te gaan naar een pak strike-anywhere lucifers om het te gaan testen :D
Victory through technology

Berichten: 15

Re: Gloeiende tomaat

Ik krijg bijna de neiging om op zoek te gaan naar een pak strike-anywhere lucifers om het te gaan testen :D


kan het alleen met strike-anywhere?? dus niet met gewone lucifers??

Berichten: 12.262

Re: Gloeiende tomaat

Naja, ze zeggen het wel een expliciet in het filmpje, dus ik neem aan dat het er iets mee te maken heeft.
Victory through technology

Berichten: 15

Re: Gloeiende tomaat

okej

zou anders iemand het kunnen testen??

Reageer