Een positief stochast

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 171

Een positief stochast

Bestaat er een positief stochast X met E[x]=1 V(x)=1 en E[1/x]=1 ?

ik weet niet eens wat ze bedoelen met een positief stochast? is dat een stochast met alleen positieve waarden?

Help me met het oplossen van dit probleem!

Alvast bedankt

Berichten: 171

Re: Een positief stochast

nog een vraagje:)

Als X en Y twee stochasten zijn zdd:

f(x,y)= ye^-x voor 0<=y<=x<oo

= 0 elders.

Wat is de verwachting van X-Y?

Ik weet dat E[X-Y]=E[X]-E[Y] ik vraag me af hoe ik deze apart moet uitrekenen.

Ik dacht het volgende:

ik integreer f(x,y) eerst naar x en daarna ga ik de uitkomst gebruiken voor E[Y] uittrekenen.

ik integreer f(x,y) eerst naar y en daarna ga ik de uitkomst gebruiken voor E[X] uittrekenen.

ik gebruik deze resultaten en vind hiermee E[X-Y].

Ben ik goed bezig?

Hoe moet t dan wel?

Thankss

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Een positief stochast

zijtjeszotjes schreef:Bestaat er een positief stochast X met E[x]=1 V(x)=1 en E[1/x]=1 ?

ik weet niet eens wat ze bedoelen met een positief stochast? is dat een stochast met alleen positieve waarden?

Help me met het oplossen van dit probleem!

Alvast bedankt
Wat is V(X)? Of bedoel je Var(X)? Onder welke verdeling, of is het de bedoeling dat je die juist zoekt?
zijtjeszotjes schreef:nog een vraagje:)

Als X en Y twee stochasten zijn zdd:

f(x,y)= ye^-x voor 0<=y<=x<oo

= 0 elders.

Wat is de verwachting van X-Y?

Ik weet dat E[X-Y]=E[X]-E[Y] ik vraag me af hoe ik deze apart moet uitrekenen.

Ik dacht het volgende:

ik integreer f(x,y) eerst naar x en daarna ga ik de uitkomst gebruiken voor E[Y] uittrekenen.

ik integreer f(x,y) eerst naar y en daarna ga ik de uitkomst gebruiken voor E[X] uittrekenen.

ik gebruik deze resultaten en vind hiermee E[X-Y].

Ben ik goed bezig?

Hoe moet t dan wel?

Thankss
Om E(X) te vinden moet je niet integreren naar y maar vermenigvuldigen met x en integreren over alle mogelijke oplossingen, hier is dat
\((- \infty , - \infty )\)
:
\(E(X) = \int\limits_S x \cdot f(x)dx = \int\limits^{+ \infty}_{-\infty}x \cdot ye^{-x}dx\)
Voor E(Y) is dat analoog.

Re: Een positief stochast

Rov schreef:Wat is V(X)? Of bedoel je Var(X)? Onder welke verdeling, of is het de bedoeling dat je die juist zoekt?

Om E(X) te vinden moet je niet integreren naar y maar vermenigvuldigen met x en integreren over alle mogelijke oplossingen, hier is dat
\((- \infty , - \infty )\)
:
\(E(X) = \int\limits_S x \cdot f(x)dx = \int\limits^{+ \infty}_{-\infty}x \cdot ye^{-x}dx\)
Voor E(Y) is dat analoog.
V(X) is wel Var(X) over de rest is niets gegeven behalve wat ik al heb getypt. Ik denk dat ik een tegenvoorbeeld moet vinden of juist die implicatie aantonen. Ik heb zelf t gevoel dat het onwaar is... kun je een tegenspraak afleiden?

zie laatste vraag onderdeel b) op

http://websites.math.leidenuniv.nl/tentame...08kansstat1.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Een positief stochast

Verplaatst naar statistiek.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer