Auto op windenergie

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 17

Auto op windenergie

Hallo,

Voor het profielwerkstuk wilde wij een auto maken die werkt op windenergie. Onze leraar stelde voor om een soort zeilboot op wielen te maken. Maar wij willen een echte auto op windenergie. Je kunt dan bijvoorbeeld een windmolen op het dak plaatsen, maar aangezien dat de aerodynamica van de auto niet ten goede komt, dachten wij aan de windturbine in de vorm van een wokkel. Die kun je verticaal plaatsen zodat hij van alle kanten de wind vangt. Maar, als je hem horizontaal plaatst, levert hij meer energie. Je moet hem dan echter wel steeds naar de wind toe richten. Wij dachten zelf aan de constructie zoals die ook gebruikt wordt bij tanks om de loop op het doel te richten (hij kan dan 180 graden draaien).

Weet iemand hoe zo'n constructie in elkaar zit, of heeft iemand betere ideeën voor onze auto?

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Auto op windenergie

google afbeeldingen vertical axis windmill
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: Auto op windenergie

het is wel een beetje dubbel he, verlies aan aerodynamica zal resulteren in een grotere kracht op je molen ...

ik denk dat het niet haalbaar is, je auto zal eerder met de wind meegaan, dan in de richting dat jij hem wil hebben.

een zeilauto lijkt me efficienter

Berichten: 17

Re: Auto op windenergie

Daarom wil ik ook een horizontale windturbine bouwen. Die kan in de aerodynamica van de auto verwerkt worden. Alleen moet die naar de wind toegedraaid kunnen worden. Dat wil ik doen op de manier waarop een tank ook zijn loop kan draaien. Ik weet alleen niet precies hoe zo'n constructie in elkaar zit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Auto op windenergie

stoker schreef:Ik denk dat het niet haalbaar is, je auto zal eerder met de wind meegaan, dan in de richting dat jij hem wil hebben.

Een zeilauto lijkt me efficiënter.
Het is goed dat je termen als "ik denk" en "lijkt me" gebruikt....

Denk dan maar eens door, en bedenk eens waarom een zeilboot perfect schuin tegen de wind in zeilt.
Spoiler: [+]
schijnbare wind
8-)

Laten we wel zijn, die lap zeil en die maffe mast werken behoorlijk verpestend voor de aerodynamica van de boot....... :D

Overigens zal MvM met zijn windaangedreven auto niet aan een formule I race gaan deelnemen denk ik.

Een praktisch probleem voor een zeilauto in de zin van een zeilboot op wieltjes is dat je lastig over de weg kunt gaan laveren...... Met zo'n verticale-asmolen los je dat op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: Auto op windenergie

Even voor de duidelijkheid, het gaat niet om een personenauto. Ht is een profielwerkstuk en we willen de auto dus op schaal gaan bouwen (ongeveer ter grootte van een radiografisch bestuurbaar autootje).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Auto op windenergie

Even voor de duidelijkheid, het gaat niet om een personenauto. Het is een profielwerkstuk en we willen de auto dus op schaal gaan bouwen (ongeveer ter grootte van een radiografisch bestuurbaar autootje).
Dan ben ik bang dat je pogingen tot mislukken gedoemd gaan zijn. Onderschat niet de problemen met wrijvingen in lagertjes van overbrengingen e.d. op het moment dat je gaat miniaturiseren. Maar ik ben geen professioneel modelbouwer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: Auto op windenergie

Dat onderschat ik niet. Kijk op ware schaal lukt ons nooit. Maar een miniatuurversie moet wel lukken.

Bij ons op school zijn al vaker miniatuurvoertuigen gemaakt. Vorig jaar zijn er bv een hovercraft en een zeppelin gemaakt. Ze zijn beide uitgetest in de aula.

Berichten: 2.746

Re: Auto op windenergie

ik weet wel hoe een zeilboot-zeilauto werkt (ja, je kan ook laveren)

Dat die auto niet zal rijden zeg ik eerder op gevoel.

Ik ben benieuwd naar je project, laat je hier iets weten als het lukt? (fotos, film)

Berichten: 17

Re: Auto op windenergie

Natuurlijk laat ik dan iets weten (met foto's als bewijs!). Maar ik denk dat het pas ergens in januari/februari af is.

Nu eerst nog het plan uitwerken, voordat er concreet gebouwd kan worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Auto op windenergie

Dat die auto niet zal rijden zeg ik eerder op gevoel.
Mijn intuïtie heeft me daarvoor al te vaak in de steek gelaten
Nu eerst nog het plan uitwerken, voordat er concreet gebouwd kan worden.
Tóch even doorduwen :D : als je het nou eens op skelterschaal maakt, besturings- en stabiliteitssysteem afkijken van een ijszeiler, met skeelerwielen als onderstel en één wat groter (fietsjes)achterwiel voor de aandrijving
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Auto op windenergie

Een auto staat het grootste gedeelte van een etmaal stil: eigelijk zou je dan die windenergie (rendabel) moeten kunnen opvangen.

Berichten: 17

Re: Auto op windenergie

We hebben toch een te moeilijk onderwerp gekozen voor ons profielwerkstuk. We zien ervan af om een auto op windenergie te maken en gaan op zoek naar een ander idee.

Berichten: 308

Re: Auto op windenergie

Wel ik weet niet precies hoe je dit kan realiseren...Maar

Als je nu een soort van schoepen maakt (je weetwel, de soort op die heel oude stoomboten, beetje zoals een watermolen)...

Je kan de motor van een videorecorder ofzo eraan verbinden...Als de schoepen door de wind gaan draaien, dan krijg je een spanning opgewekt. Ik heb geen idee hoe groot die ongeveer is, maar als je die kan optransformeren tot zo'n 9.6 Volt, dan heb je de spanning die een gemiddeld radiobestuurd wagentje nodig heeft...Dit moet mogelijk zijn (ik heb een "Joulethief" gemaakt, die spanning van 0.01V optransformeert tot zo'n 0.7V en hoger en zo genoeg spanning heeft om een ledje te doen branden, ik heb de link ergens wel nog voor dit dingetje denk ik...)
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 88

Re: Auto op windenergie

Daarom wil ik ook een horizontale windturbine bouwen. Die kan in de aerodynamica van de auto verwerkt worden.
Zou het geen idee zijn om een horizontale turbine te maken die evenwijdig loopt met de auto. (turbine loopt over de gehele lengte van en in de auto.) Rijwind en remenergie worden opgevangen in batterij en gebruikt om electromotoren aan te drijven.
Alleen moet die naar de wind toegedraaid kunnen worden.
Als je rijdt heb je wind van voor, zou dat niet kunnen volstaan? (dan heb je wel een hogere startenergiewaarde nodig)

Mijn idee is 2,4,6 of meer van een soort buizen te gebruiken om de wind van voor te geleiden, dwars door de auto heen, naar de achterkant van het voertuig. In deze buizen zit(ten) de turbine(s), misschien wel serieel verbonden. Je zou ze ook taps kunnen doen toelopen naar achter toe, zodat de wind gedwongen word de turbines met meer aan te drijven met grotere kracht. Of zou dit het voertuig vertragen?
["HEET STAAL" was op dit forum voorheen bekend onder de naam "ARWIN RUMMEL".]



Beide zijn van dit forum verdwenen, bedankt voor niets!

Reageer