Springen naar inhoud

Auto op windenergie


  • Log in om te kunnen reageren

#1

MvM

    MvM


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 18:05

Hallo,

Voor het profielwerkstuk wilde wij een auto maken die werkt op windenergie. Onze leraar stelde voor om een soort zeilboot op wielen te maken. Maar wij willen een echte auto op windenergie. Je kunt dan bijvoorbeeld een windmolen op het dak plaatsen, maar aangezien dat de aerodynamica van de auto niet ten goede komt, dachten wij aan de windturbine in de vorm van een wokkel. Die kun je verticaal plaatsen zodat hij van alle kanten de wind vangt. Maar, als je hem horizontaal plaatst, levert hij meer energie. Je moet hem dan echter wel steeds naar de wind toe richten. Wij dachten zelf aan de constructie zoals die ook gebruikt wordt bij tanks om de loop op het doel te richten (hij kan dan 180 graden draaien).

Weet iemand hoe zo'n constructie in elkaar zit, of heeft iemand betere ideeŽn voor onze auto?

Bij voorbaat dank.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44854 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 18:11

google afbeeldingen vertical axis windmill
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 18:20

het is wel een beetje dubbel he, verlies aan aerodynamica zal resulteren in een grotere kracht op je molen ...
ik denk dat het niet haalbaar is, je auto zal eerder met de wind meegaan, dan in de richting dat jij hem wil hebben.
een zeilauto lijkt me efficienter

#4

MvM

    MvM


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 18:41

Daarom wil ik ook een horizontale windturbine bouwen. Die kan in de aerodynamica van de auto verwerkt worden. Alleen moet die naar de wind toegedraaid kunnen worden. Dat wil ik doen op de manier waarop een tank ook zijn loop kan draaien. Ik weet alleen niet precies hoe zo'n constructie in elkaar zit.

#5

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44854 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 18:41

Ik denk dat het niet haalbaar is, je auto zal eerder met de wind meegaan, dan in de richting dat jij hem wil hebben.
Een zeilauto lijkt me efficiŽnter.

Het is goed dat je termen als "ik denk" en "lijkt me" gebruikt....
Denk dan maar eens door, en bedenk eens waarom een zeilboot perfect schuin tegen de wind in zeilt.
Verborgen inhoud
schijnbare wind
8-)
Laten we wel zijn, die lap zeil en die maffe mast werken behoorlijk verpestend voor de aerodynamica van de boot....... :D
Overigens zal MvM met zijn windaangedreven auto niet aan een formule I race gaan deelnemen denk ik.

Een praktisch probleem voor een zeilauto in de zin van een zeilboot op wieltjes is dat je lastig over de weg kunt gaan laveren...... Met zo'n verticale-asmolen los je dat op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#6

MvM

    MvM


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 18:43

Even voor de duidelijkheid, het gaat niet om een personenauto. Ht is een profielwerkstuk en we willen de auto dus op schaal gaan bouwen (ongeveer ter grootte van een radiografisch bestuurbaar autootje).

#7

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44854 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 18:53

Even voor de duidelijkheid, het gaat niet om een personenauto. Het is een profielwerkstuk en we willen de auto dus op schaal gaan bouwen (ongeveer ter grootte van een radiografisch bestuurbaar autootje).

Dan ben ik bang dat je pogingen tot mislukken gedoemd gaan zijn. Onderschat niet de problemen met wrijvingen in lagertjes van overbrengingen e.d. op het moment dat je gaat miniaturiseren. Maar ik ben geen professioneel modelbouwer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#8

MvM

    MvM


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 18:57

Dat onderschat ik niet. Kijk op ware schaal lukt ons nooit. Maar een miniatuurversie moet wel lukken.
Bij ons op school zijn al vaker miniatuurvoertuigen gemaakt. Vorig jaar zijn er bv een hovercraft en een zeppelin gemaakt. Ze zijn beide uitgetest in de aula.

#9

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 18:57

ik weet wel hoe een zeilboot-zeilauto werkt (ja, je kan ook laveren)
Dat die auto niet zal rijden zeg ik eerder op gevoel.
Ik ben benieuwd naar je project, laat je hier iets weten als het lukt? (fotos, film)

#10

MvM

    MvM


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 19:00

Natuurlijk laat ik dan iets weten (met foto's als bewijs!). Maar ik denk dat het pas ergens in januari/februari af is.

Nu eerst nog het plan uitwerken, voordat er concreet gebouwd kan worden.

#11

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44854 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 21:23

Dat die auto niet zal rijden zeg ik eerder op gevoel.

Mijn intuÔtie heeft me daarvoor al te vaak in de steek gelaten


Nu eerst nog het plan uitwerken, voordat er concreet gebouwd kan worden.

Tůch even doorduwen :D : als je het nou eens op skelterschaal maakt, besturings- en stabiliteitssysteem afkijken van een ijszeiler, met skeelerwielen als onderstel en ťťn wat groter (fietsjes)achterwiel voor de aandrijving
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#12

ajw

    ajw


  • >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 21:53

Een auto staat het grootste gedeelte van een etmaal stil: eigelijk zou je dan die windenergie (rendabel) moeten kunnen opvangen.

Veranderd door ajw, 23 augustus 2007 - 21:54


#13

MvM

    MvM


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2007 - 17:17

We hebben toch een te moeilijk onderwerp gekozen voor ons profielwerkstuk. We zien ervan af om een auto op windenergie te maken en gaan op zoek naar een ander idee.

#14

Keith

    Keith


  • >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2007 - 10:44

Wel ik weet niet precies hoe je dit kan realiseren...Maar

Als je nu een soort van schoepen maakt (je weetwel, de soort op die heel oude stoomboten, beetje zoals een watermolen)...

Je kan de motor van een videorecorder ofzo eraan verbinden...Als de schoepen door de wind gaan draaien, dan krijg je een spanning opgewekt. Ik heb geen idee hoe groot die ongeveer is, maar als je die kan optransformeren tot zo'n 9.6 Volt, dan heb je de spanning die een gemiddeld radiobestuurd wagentje nodig heeft...Dit moet mogelijk zijn (ik heb een "Joulethief" gemaakt, die spanning van 0.01V optransformeert tot zo'n 0.7V en hoger en zo genoeg spanning heeft om een ledje te doen branden, ik heb de link ergens wel nog voor dit dingetje denk ik...)
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

#15

Heet Staal

    Heet Staal


  • >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2007 - 11:47

Daarom wil ik ook een horizontale windturbine bouwen. Die kan in de aerodynamica van de auto verwerkt worden.

Zou het geen idee zijn om een horizontale turbine te maken die evenwijdig loopt met de auto. (turbine loopt over de gehele lengte van en in de auto.) Rijwind en remenergie worden opgevangen in batterij en gebruikt om electromotoren aan te drijven.

Alleen moet die naar de wind toegedraaid kunnen worden.

Als je rijdt heb je wind van voor, zou dat niet kunnen volstaan? (dan heb je wel een hogere startenergiewaarde nodig)

Mijn idee is 2,4,6 of meer van een soort buizen te gebruiken om de wind van voor te geleiden, dwars door de auto heen, naar de achterkant van het voertuig. In deze buizen zit(ten) de turbine(s), misschien wel serieel verbonden. Je zou ze ook taps kunnen doen toelopen naar achter toe, zodat de wind gedwongen word de turbines met meer aan te drijven met grotere kracht. Of zou dit het voertuig vertragen?
["HEET STAAL" was op dit forum voorheen bekend onder de naam "ARWIN RUMMEL".]

Beide zijn van dit forum verdwenen, bedankt voor niets!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures