Springen naar inhoud

Hulp bij berekening gasveer

• Log in om te kunnen reageren

fritsie

fritsie

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2007 - 21:59

Ik heb een probleem bij de berekening voor een gasveer. Ik hoop dat ik in het juiste gedeelte zit.

Ik ben op de site van de leverancier de volgende berekening tegengekomen:

Geplaatste afbeelding

G = Gewicht klep (kg)
Z = Aangrijppunt van 't gewicht (G) van de klep
S = Schanierpunt van de klep
D = Draaipunt van de gasveer aan de klep
O = Draaipunt gasveer aan het vaste frame
A = Horizontale afstand zwaarte-,
scharnierpunt
K = Momentarm = loodrechte afstand
gasveer / schanier (S)
X = Af te leggen weg voor draaipunt (D) van de
gasveer
F = Uitschuifkracht van de gasveer

Formule
F = (( G x A ) : K ) + 10% toeslag

Voorbeeld
G = 40 kg A = 500 mm K = 200 mm

In dit geval wordt de benodigde kracht: (40 x 500) : 200 + 10% = 110 kg (1100N)
Afhankelijk van constuctiemogelijkheden kan men hier een gasveer met 1100N of meerdere gasveren met
een totale kracht van 1100N inzetten.

Nu is mijn situatie helemaal anders, dus ik kom er niet uit.

Mijn situatie:

Geplaatste afbeelding

De rode bolletjes zijn de bevestiging van de gasveer, in open (groen) en dichte (blauw) stand, en het zwarte bolletje is het scharnierpunt. Het zwaartepunt van de klep ligt ongeveer bij het rode bolletje. De klep weegt 1 kilo in totaal.

Ik gebruik deze scharnieren. 3 stuks in totaal.

Geplaatste afbeelding

Zou iemand me kunnen helpen bij de berekening voor de uitschuifkracht van de veer? En is de gegeven berekening juist?

Bij voorbaat dank.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 augustus 2007 - 17:30

Geplaatste afbeelding

De rode bolletjes zijn de bevestiging van de gasveer, in open (groen) en dichte (blauw) stand, en het zwarte bolletje is het scharnierpunt. Het zwaartepunt van de klep ligt ongeveer bij het rode bolletje. De klep weegt 1 kilo in totaal.

van de klep zoals je hem tekent kán het zwaartepunt niet bij dat rode bolletje liggen, hoogstens ergens halverwege de veer. Áls dat zo is is er in de beginstand weinig aan de hand. De veerkracht wordt dan afgerond 1 kg x 10 m/s˛ = 10 N.

Om je schuine probleem te versimpelen zou ik de klep eens opdelen in het horizontale en verticale deel en van elk stuk een aparte massa en zwaartepunt bepalen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Boerenverstand

Boerenverstand

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2007 - 22:10

Wat ik nog mis in het verhaal:
-Wordt de kracht van de gasveer in ingedrukte of uitgeschoven stand opgegeven of beide?
-Wanneer je klep recht omhoog open staat is de benodigde kracht kleiner dan wanneer ie onder een hoek openstaat of zelfs horizontaal, iets om rekening mee te houden?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 augustus 2007 - 08:16

-Wanneer je klep recht omhoog open staat is de benodigde kracht kleiner dan wanneer ie onder een hoek openstaat of zelfs horizontaal, iets om rekening mee te houden?

Zover waren we nog niet ivm het verhaal van dat massamiddelpunt
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures