Persoonlijkheid

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 60

Persoonlijkheid

Wat is de functie van persoonlijkheid of wat is haar nut ?

of nog anders, waarom hebben mensen een persoonlijkheid ?

Ik zou zeggen dat we een persoonlijkheid hebben om sociale interactie mogelijk te maken in die zin dat we aan de hand van iemands persoonlijkheid min of meer een verwachtingspatroon kunnen opstellen en kunnen voorspellen hoe deze zal reageren in een bepaalde situatie. Anders gezegd, als je iemands persoonlijkheid kent weet je wat je ervan kan verwachten. Maar is die voorspelbaarheid dan zo belangerijk? (als deze kleine thoerie klopt)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Persoonlijkheid

Mensen hebben, denk ik, een persoonlijkheid, waardoor ze iemand zijn. Niet gewoon een mens, maar juist zo, zoals ze zijn. Niet zozeer dat we kunnen voorspellen hoe iemand reageert, maar juist dat een persoon op zijn/haar manier, volgens zijn/haar persoonlijkheid, reageert. Het maakt dus, lijkt me, het verschil tussen Pietje en Jantje, dat ze niet gewoon twee mensen zijn, maar hun eigen eigenschappen hebben.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Persoonlijkheid

:D Wat een vreemde vraag. Persoonlijkheid is niet zomaar één eigenschap. Hoewel in populaire blaadjes wel testjes staan waaruit dan moet blijken dat je een zus of zo persoonlijkheid hebt (desnoods met een kleurtje of een seizoen als naam). Persoonlijkheid is het geheel van een aantal trekken, interessen, en patronen van emoties, gedachten en gedrag van een individu.

Berichten: 254

Re: Persoonlijkheid

persoonlijkheid is voortgekomen uit evolutie.

van sterkste soort naar sterkste persoon. de sterksten overleven.

want ook al behoren we allemaal tot het ras homo sapien.. we concurreren wel met elkaar, net zoals verschillende soorten dat doen.

fysieke kracht bleek bij onze soort niet het sterkste wapen, niet de sterkste eigenschap.

bij ons is de persoonlijkheid het sterkste wapen.

de sterkste eigenschap voor succes in de genenpoel.. en daarbij is het ook nog eens heel belangrijk voor kinderen, die voor een aanzienlijk deel beinvloed worden door de persoonlijkheid van de ouders. (en juist de mensen met een sterke 'als in goede' persoonlijkheid dragen het meest bij aan de evolutie van de maatschappij)

laten we hier niet de discussie goed/kwaad bij halen.. tis vrij relatief.

maar k denk dat we er wel van uit mogen gaan dat wijze mensen die anderen geen kwaad doen tot de groep met een sterke persoonlijkheid behoren.

maarja juist die persoonlijkheid maakt de genen minder belangrijk. het kind van een ander kun je zelf ook goed opvoeden tot een kennis-strevend individu.

zelfs.. met een sterk genoeg eigen persoonlijkheid kun je hordes mensen in zoverre beinvloeden dat ze jouw visie overnemen en eventueel ook proberen over te dragen aan weer anderen.

uiteindelijk wint de persoonlijkheid t van de genen. de beste manier om jezelf door te laten leven is door je persoonlijkheid zoveel mogelijk over te brengen op anderen.

nja er zijn genoeg voorbeelden.. van revolutionaire wijzen, tot machtlustige sociopaten (daar kun je er zelf wel een handvol van noemen neem k aan)
[center]~My mind is like an old battleground~

~Devoid of essence, all but remnants of a chaotic past~
[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Persoonlijkheid

Ook dit lijkt me weer te sterk vereenvoudigd. Hoewel we het in het dagelijks taalgebruik wel hebben over een "sterke persoonlijkheid", bestaat zoiets niet. Al is het waarschijnlijk zo dat bepaalde trekken en interesses wel een evolutionair nut moeten gehad hebben...

Berichten: 254

Re: Persoonlijkheid

Ook dit lijkt me weer te sterk vereenvoudigd. Hoewel we het in het dagelijks taalgebruik wel hebben over een "sterke persoonlijkheid", bestaat zoiets niet. Al is het waarschijnlijk zo dat bepaalde trekken en interesses wel een evolutionair nut moeten gehad hebben...
ja tis maar wat je verstaat onder persoonlijkheid..

ik zie het als alles wat een persoon definieert.
[center]~My mind is like an old battleground~

~Devoid of essence, all but remnants of a chaotic past~
[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Persoonlijkheid

Die definitie is zo ruim en daardoor zo vaag dat je er wetenschappelijk weinig mee kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Persoonlijkheid

Dit is geen wetenschappelijke vraag

daarom slotje

windsurfer, moderator
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gesloten