Veiligheid auto's

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 4.502

Veiligheid auto's

Bij een toevallig bezoek aan een garage wegens een mankement bij mijn SAAB,zag ik dat er onder de bodemplaat-makkelijk bereikbaar- er vier kunststofslangetjes naast elkaar waren gemonteerd.

Bij navraag bleek het te gaan om twee benzineslangen en twee andere voor een andere doel.

Het lijkt me een zeer kwetsbaar onderdeel-bereikbaar voor vandalisme- om dat zo simpel onder een auto te maken (ca.30 cm uit de zijkant van de auto),aangezien er tunnelkokers voldoende zijn om dit te verbergen.

Is dit de ANWB of andere veiligheidsinstanties wel bekend of is dit verdwaald door het woud aan overige voorschriften?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Veiligheid auto's

Tsja, wat wil je. SAAB. :D

Maar zonder gekheid, ik denk niet dat autobouwers het punt "Resistent tegen vandalisme" hoog op de prioriteitenlijst hebben staan. Bij zoveel auto's kun je makkelijk bij de rem- en brandstofleidingen komen. Bovendien, als iemand je auto kwaad wilt doen, is een "leuke" kras met een sleutel zo gezet. Een raampje is ook snel ingetikt. Ik zou mezelf meer zorgen maken over potentiele diefstal dan over iemand die onder de auto gaat liggen om een slangetje kapot te snijden.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 4.502

Re: Veiligheid auto's

Even door de knieen gaan en met een scherp mesje slangetjes doorsnijden,valt niet erg op en je maakt veel ellende :D

Berichten: 12.262

Re: Veiligheid auto's

Ik denk dat het gevaarlijker is als zoiets geraakt kan worden door bijv een steen op de weg, waardoor het tijdens de rit lekgaat.

Remleidingen leksnijden als een moordpoging is iets voor films, in de praktijk merk je dat altijd voordat je een gevaarlijke snelheid ontwikkelt (let maar eens op als je een parkeervak uitrijdt, je remt geheid een paar keer)... al vermoed ik dat moderne auto's sowieso wel met een foutmelding komen als de remdruk wegvalt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Veiligheid auto's

al vermoed ik dat moderne auto's sowieso wel met een foutmelding komen als de remdruk wegvalt.
Ze krijgen al een foutmelding als de deuren niet goed dicht zijn, dus dan dit helemaal...
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Veiligheid auto's

En je hebt nog altijd je handrem :D (en die remt verdomd goed als je aan het rijden bent weet ik uit ervaring, haha).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Veiligheid auto's

maar toch weer niet zo goed dat het wegrijden verhindert met de handrem erop 8-) :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 12.262

Re: Veiligheid auto's

Eerlijkgezegd ben ik er ook niet van overtuigd dat je niet zo kunnen wegrijden met de voetrem ingetrapt, alleen is dat nogal lastig voor elkaar te krijgen tenzij je 3 voeten hebt :D

Zonder remmen kun je trouwens ook nog wel een auto tot stilstand brengen, dat vergt meestal weinig meer dan gewoon in de versnelling laten staan en het contact uitschakelen. Erg hard remmen doet het niet, maar het kan.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Veiligheid auto's

Eerlijkgezegd ben ik er ook niet van overtuigd dat je niet zo kunnen wegrijden met de voetrem ingetrapt, alleen is dat nogal lastig voor elkaar te krijgen tenzij je 3 voeten hebt :D
Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Veiligheid auto's

Eerlijkgezegd ben ik er ook niet van overtuigd dat je niet zo kunnen wegrijden met de voetrem ingetrapt, alleen is dat nogal lastig voor elkaar te krijgen tenzij je 3 voeten hebt :D


Normaal moet de remkracht van een wagen groter zijn dan de aandrijfkracht, waarschijnlijk zullen de constucteurs zich wel aan deze regel houden.

Als je gas dus volledig opent blijft staan door een elektrisch probleem (Drive by wire systeem) moet je de wagen kunnen stoppen door op je rem te gaan staan (als er in het remsysteem ook geen fout zit :D ).

Berichten: 12.262

Re: Veiligheid auto's

Tja, of je trapt het koppelingspedaal in natuurlijk :D

Met 2 voeten is het vast ook wel vast te stellen, alleen ga ik mn auto er niet aan opofferen... het lijkt me te onderzoeken door in de 1e versnelling te gaan rijden, en vervolgens zowel gas als rempedaal helemaal in te trappen - je merkt vanzelf wel of je dan langzamer of sneller gaat.

Ik ben er vrij zeker van dat je op termijn overigens sneller zult gaan, want de remmen moeten het volledige motorvermogen dissiperen. Pakweg 100 kW kwijtraken aan 4 metalen schijven kan nooit lang goedgaan :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Veiligheid auto's

Tja, of je trapt het koppelingspedaal in natuurlijk :D
In de meeste moderne wagens staat dat niet meer in. Hier gaat men de koppelingspedaal vervangen door een computer, wanneer je met een pook of knop aan het stuur gaat op- of afschakelen dan gaat men even de onsteking onderbreken (er zijn ook andere manieren).
Ik ben er vrij zeker van dat je op termijn overigens sneller zult gaan, want de remmen moeten het volledige motorvermogen dissiperen. Pakweg 100 kW kwijtraken aan 4 metalen schijven kan nooit lang goedgaan
Normaal zou dat moeten lukken, het probleem de dag van vandaag is meestal de elektronica, vroeger duwde je de gasklep open met een stalen kabel, vandaag gebruikt men geen gasklep meer :D .

Op je pedalen zitten gewoon een sensor die de positie ervan bepaalt en dan gaat de computer de motor sturen.

Ik heb eens ergens gelezen (kan het niet meer terugvinden) dat een BMW 7 reeks een elektronisch probleem had en onbestuurbaar was geworden. De bestuurder liet zijn gas los maar de wagen bleef aan een zeer hoge snelheid rijden, wanneer hij het rempedaal indrukte reageerde dit niet. Uiteindelijk heeft de politie de baan moeten vrijmaken zodat de wagen kon blijven rijden tot de benzine op was :D . Dan heb je niet zoveel aan je remmen wanneer de computer je rembooster niet aanstuurt :D .

Bij een volledig mechanische wagen die goed onderhouden is moet het wel lukken denk ik.

Berichten: 12.262

Re: Veiligheid auto's

Daar zijn wettelijke voorzorgen tegen... zo moet er altijd een fysieke verbinding zijn tussen stuurwiel en de sturende wielen, en ook een mechanische verbinding tussen rempedaal en remmen. Het mag allebei wel bekrachtigd zijn (en is dat tegenwoordig ook altijd), maar beide systemen moeten tot op zekere hoogte blijven werken als bijv de boordspanning wegvalt.

Of er zulke regels zijn voor de koppeling weet ik niet, maar in de meestverkochte (handgeschakelde) auto's is dat toch gewoon mechanisch, net als de kabels die van de pook naar de versnellingsbak lopen?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Veiligheid auto's

Daar zijn wettelijke voorzorgen tegen... zo moet er altijd een fysieke verbinding zijn tussen stuurwiel en de sturende wielen, en ook een mechanische verbinding tussen rempedaal en remmen. Het mag allebei wel bekrachtigd zijn (en is dat tegenwoordig ook altijd), maar beide systemen moeten tot op zekere hoogte blijven werken als bijv de boordspanning wegvalt.
Die fysieke verbinding tussen stuurwiel en wielen twijfel ik wel een stukje aan. Een verbinding met de voorwielen zal er altijd wel zijn. Omdat ik een ingenieur bij BMW ken heb ik gehoord dat er een systeem in ontwikkeling is dat op de achterwielen gaat helpen bijsturen, dit zou in werking moeten treden bij het automatisch parkeersysteem. Momenteel kunnen de wagens met een automatisch parkeerssysteem enkel parkeren in een vak waar de wagen door een persoon ook kan worden geparkeerd, wanneer de wagen op zijn voor- en achterwielen gaat sturen (d.m.v een computer) zal de wagen in zeer kleine parkeerplaatsen kunnen staan.

Of dit systeem al legaal kan toegepast worden weet ik wel niet.
Of er zulke regels zijn voor de koppeling weet ik niet, maar in de meestverkochte (handgeschakelde) auto's is dat toch gewoon mechanisch, net als de kabels die van de pook naar de versnellingsbak lopen?
Bij een groot deel van de wagens wel nog maar bij de wagens die "manueel" schakelen zonder eer versnellingspook (met pads aan het stuur), zit er meestal geen pedaal in. Ook de wagens met een manuele versnellingsbak die uitgerust zijn met een schakelrobot werken zonder koppelingspedaal.

Berichten: 12.262

Re: Veiligheid auto's

Omdat ik een ingenieur bij BMW ken heb ik gehoord dat er een systeem in ontwikkeling is dat op de achterwielen gaat helpen bijsturen, dit zou in werking moeten treden bij het automatisch parkeersysteem.
Dat soort systemen bestaan inderdaad, de achterwielen sturen dan een graad of 15 bij voor parkeermanouvers zo heb ik begrepen. Dit is wettelijk niet zo'n probleem, aangezien de fysieke verbinding tussen stuur en voorwielen intact kan blijven. Natuurlijk ben je harstikke dood als die achterwielen spontaan beginnen te sturen op de snelweg, maar dat is niet de insteek van de wetgeving. Volledige drive-by-wire systemen zijn op de openbare weg evengoed verboden.

Wat die koppeling betreft denk ik niet dat er wetgeving is die daar iets over zegt, met een automatische transmissie mag je tenslotte ook rijden. Zolang de motor maar stopt als je de sleutel uit het contact haalt of de start/stop knop bedient is er denk ik ook niet zoveel risico.
Victory through technology

Reageer