Stroom behouden grootheid?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 2.589

Stroom behouden grootheid?

Stel dat je een elektrische stroom I hebt, die wordt gedefinieerd door
\(I=\int _S \vec{J} . d\vec{A}\)


als nu de draad onderweg veranderd van diameter zodat de bijbehorende oppervlakte ook veranderd dan zal:
\( \vec{J}\)
groter of kleiner worden zodat
\(\vec{J} . d \vec{A}\)
constant blijft.

En dit omdat de stroom een behouden grootheid is.

Men vraagt of de stroom in een kathode straler ook constant is? idd bovenstaande redenering toepassen en weten dat de doorsnede toeneemt dus ook het oppervlak van zo’n kathode straler.

Maar wat als je nu een kathode straler zou construeren zodat zijn diameter niet toeneemt oftewel één of ander versneller maakt waar elektronen versneld worden in een soort cilinder, zolang je er maar voor zorgt dat de diameter ct blijft.

Kan je dan stellen dat de stroom wel toeneemt? Daar
\(\vec{J}=nq \vec{v_d}\)
en omdat
\(\vec{v_d}\)
stijgt en

het oppervlak ct blijft, zal dus de stroom toenemen?

Waar zit het fout? Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Stroom behouden grootheid?

Is n een constante? (=hint)

Berichten: 2.589

Re: Stroom behouden grootheid?

euh ja ?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Stroom behouden grootheid?

nog een keer :D

Berichten: 2.589

Re: Stroom behouden grootheid?

ik weet niet waar je naar toe wilt.

Neem een torus, dus eigenlijk een cilinder waar de uiteinde aan één hangen. Stop er nu één elektron in en begin het te versnellen.

Lijkt me duidelijk dat het oppervlak niet toeneemt? En de ladingsdichtheid toch ook niet?

maw enkel
\( \vec{J}\)
stijgt onder invloed van een grotere snelheid
\(\vec{v_d}\)


Waaruit ik besluit dat ook de stroom zal toenemen en probeer aan te tonen dat stroom niet onder alle omstandigheden een behouden grootheid is.

Begrijp je mijn vraagstelling? Ik weet niet waar ik fout zit, daar ik denk dat het toch wel zo moet zijn dat stroom behouden wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Stroom behouden grootheid?

Neem 20000 elektronen die per seconde worden uitgestraald en worden versneld. In een steady-state situatie is
\(\vec{\nabla} \cdot \vec{J}=0\)
(geen tijdsafgeleide). Daar waar v het hoogst is, is n het kleinst. (dit is ook intuïtief zo: als de snelheid hoger is, is de afstand tussen de elektronen gelijk)

Natuurlijk is de stroom niet constant als je 1 elektron uitzendt: je hebt maar op 1 plaats een stroom (
\(J_x=\delta(x-vt)\)
is zowat de sterkste afwijking van een constante stroom die ik me kan voorstellen), maar dat is dus ook zo in een weerstand (of whatever). Probeer je bij het studeren van fysica steeds voor te stellen binnen welke context of welk model men een uitspraak doet of verwacht (is niet belerend bedoeld, is iets wat gewoon vaak uit het oog wordt verloren terwijl men studeert).

Berichten: 224

Re: Stroom behouden grootheid?

EenDavid zegt :"(dit is ook intuïtief zo: als de snelheid hoger is, is de afstand tussen de elektronen gelijk)".

Hij bedoelde volgens mij :"(dit is ook intuïtief zo: als de snelheid hoger is, is de afstand tussen de elektronen groter).

Tip: denk aan een kraan die regelmatig druppelt, niet helemaal tijdsonafhankelijk, maar de afstand tussen de druppels neemt toe.

Bij een straaltje water uit een kraan neemt het oppervlak af.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Stroom behouden grootheid?

groter.
danke

Berichten: 2.589

Re: Stroom behouden grootheid?

Probeer je bij het studeren van fysica steeds voor te stellen binnen welke context of welk model men een uitspraak doet of verwacht (is niet belerend bedoeld, is iets wat gewoon vaak uit het oog wordt verloren terwijl men studeert).
Begrijpelijk, maar ik probeer altijd op zoek te gaan naar extreme voorbeelden om zo na te gaan of ik iets wel echt begrijp oftewel het altijd waar is of niet.

Dat stroom behouden wordt in het klassieke femenologische verhaal lijkt me logisch maar ik vroeg me gewoon af hoe ver je hier mee kan .

Op die manier probeer ik aan meer info te komen dan net datgene wat ik moet studeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Stroom behouden grootheid?

Het heeft niets met klassiek of niet klassiek te maken. Ook in een continuümbenadering van de stroom kan je hebben dat
\(\vec{\nabla}\cdot\vec{J}\neq 0\)
. Uit de wetten van Maxwell volgt
\(\vec{\nabla}\cdot\vec{J}+j\omega\rho=0\)

Berichten: 2.589

Re: Stroom behouden grootheid?

dat is die wet die door maxwell veralgemeend werd? met de verplaatsingstroom?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Stroom behouden grootheid?

Neen, jij bedoelt de wet van Ampère-Maxwell nummer 3. Wat ik schrijf is behoud van lading (in het frequentiedomein). Het is dezelfde wet als
\(\vec{\nabla}\cdot\vec{J}+\frac{\partial \rho}{\partial t}=0\)
Oefening (niet cruciaal om het antwoord op je vraag te snappen, wel leuk): integreer deze wet over een volume, en pas Greens theorema toe op de eerste term. Zie je waarom ik deze wet 'behoud van lading' noem? Dergelijke wetten kan je gerust als zeer belangrijk bestempelen (ze zijn ook van centraal belang in dynamica van fluïda, of in behoud van waarschijnlijkheid in quantummechanica, of...).

Deze wet heeft veel met de hiervoorgestelde vraag te maken: in steady state kan er geen ladingsophoping zijn en is
\(\vec{\nabla}\cdot\vec{J}=0\)
. Ben je in feite mee met het antwoord?

Berichten: 2.589

Re: Stroom behouden grootheid?

Ongeveer en zie nu ook wel hoe uit die bilan vergelijking moet volgen dat stroom behouden is.

Wat bedoel je met een steady state?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Stroom behouden grootheid?

OK.

evenwichtssituatie. (dus per definitie geen tijfdsafgeleide) Bijvoorbeeld leg een constante spanning aan over je ruimte, dan kan je na voldoende lang wachten (hoe lang hangt af van je systeem, maar 1 ms zal al lang zijn) niet meer hebben dat ruimtelading een functie is van de tijd.

Berichten: 2.589

Re: Stroom behouden grootheid?

evenwichtssituatie. (dus per definitie geen tijfdsafgeleide) Bijvoorbeeld leg een constante spanning aan over je ruimte, dan kan je na voldoende lang wachten (hoe lang hangt af van je systeem, maar 1 ms zal al lang zijn) niet meer hebben dat ruimtelading een functie is van de tijd.


Geen tijdsafgeleide? mag ik daar uit afleiden dat zo'n tijdsafgeleide in een kritische geval erg moeilijk kan worden? dus een expliciete verband met de tijd is minder universeel dan bijvoorbeeld behoud van lading?

Reageer