Doerianpitten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 416

Doerianpitten

Ik heb een vraag over doerianpitten, daarvoor heb je een doerian nodig. Deze kun je kopen in toko's e.d.

Een doerian wordt ook wel een stinkvrucht genoemd, omdat de vrucht tijdens het rijpen er een kenmerkende geur bij vrijkomt, die niet echt aangenaam is.

Nu heb ik zelf al eens doerianpitten geprobeerd om te poten en er plantmateriaal van uit op te kweken, hetgeen me helaas mislukt is. De pitten beschimmelden en rotten gewoon weg. Echter het waren pitten uit een verse doerian.

De pitten ontdoe ik van het vruchtvlees, maak ik schoon en ik leg ze dan een dag in lauw water, zodat ik restjes vruchtvlees er makkelijk eraf kan halen. Vervolgens poot ik een deel van de pitten in licht vochtig potgrond, hetzelfde potgrond wat je in geperste vorm kunt kopen bij tuincentra en waar je wat water aan moet toevoegen, gedroogde potgrond dus. En een ander deel poot ik in licht vochtig zilverzand.

Maar wel een teleurstelling, want er komt niets van op. Daar kunnen een aantal redenen voor zijn. Zo kunnen de pitten in de vrucht niet goed ontwikkeld zijn, iets wat ik van buitenaf niet kan zien, ik kan niet binnen in de vrucht kijken voordat ik hem opengehaald heb.

Echter kan ik het gewoon weer opnieuw proberen, zoals dat domweg niet anders kan, dat is gewoon het risico dat je als hobbieïst neemt, en er vervolgens het beste er maar van hoopt.

Het zijn wel planten die hier in onze streken eigenlijk niet thuishoren, dus d.w.z. je moet wel massel hebben wil het je lukken, en bij de ene vruchtsoort heb je nu eenmaal meer massel dan bij de andere soort.

Een probleem met de doerian is echter, dat als ik er weer een moet kopen dat en de vruchten niet altijd leverbaar zijn, zelfs niet elke toko heeft ze leverbaar, en een verse doerian is aan de wat prijzige kant.

Echter er zijn ook toko's die ingevroren doerians verkopen, deze zijn een stuk goedkoper dan de verse doerians en die heeft bijna elke toko wel, omdat ze dan onbeperkt houdbaar zijn.

Maar mijn vraag is zijn de pitten van een doerian, die bewaard wordt op een temperatuur van -18*C nog wel kiemkrachtig?

En dan heb ik het over een hele doerian, dus ik mag aannemen dat door de bast en de compartimenten waarbinnen de zaadrokken zitten die de zaden beschermen, het misschien mogelijk moet zijn dat de kiemkracht behouden blijft.

Ik weet het niet. Ik heb wel eens een stukje doerian welke diepgevroren was geprobeerd, maar hier waren de pitten dus onbeschermd, en hier was het resultaat ook teleurstellend.

Dus mijn vraag is zijn de pitten van een doerian die in z'n geheel wordt bewaard op zo'n -18*C nog wel kiemkrachtig? Of kan ik veel beter een verse doerian proberen?

Iemand suggesties?

Berichten: 8.614

Re: Doerianpitten

Toevallig heb ik onlangs een interessant artikel gelezen over de doerian. Ik vrees echter dat je daar niet zoveel aan hebt.

Waar je waarschijnlijk heel wat meer aan hebt is deze webpagina:
Durian seeds lose viability quickly, especially if exposed even briefly to sunlight. Even in cool storage they can be kept only 7 days. Viability can be maintained for as long as 32 days if the seeds are surface-sterilized and placed in air-tight containers and held at 68º F (20º C).

They have been successfully shipped to tropical America packed in a barely moist mixture of coconut husk fiber and charcoal. Ideally, they should be planted fresh, flat-side down, and they will then germinate in 3 to 8 days. Seeds washed, dried for 1 or 2 days and planted have shown 77-80% germination. It is reported that, in some countries, seedling durian trees have borne fruit at 5 years of age. In India, generally, they come into bearing 9 to 12 years after planting, but in South India they will not produce fruit until they are 13 to 21 years old. In Malaya, seedlings will bloom in 7 years; grafted trees in 4 years or earlier.

Neither air-layers nor cuttings will root satisfactorily. Inarching can be accomplished with 50% success but is not a popular method because the grafts must be left on the trees for many months. Selected cultivars are propagated by patch-budding (a modified Forkert method) onto rootstocks 2 months old and pencil-thick, and the union should be permanent within 25 to 30 days. The plants can be set out in the field within 14 to 16 months. Grafted trees never grow as tall as seedlings; they are usually between 26 to 32 ft (8-10 m) tall; rarely 40 ft (12 m).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 416

Re: Doerianpitten

Klintersaas schreef:Toevallig heb ik onlangs een interessant artikel gelezen over de doerian. Ik vrees echter dat je daar niet zoveel aan hebt.

Waar je waarschijnlijk heel wat meer aan hebt is deze webpagina:
Okee bedankt.

Maar hebben de zaden van ingevroren exemplaren nou nog wel of geen kiemkracht meer?

En waar kan ik (verse) zaden van doerians krijgen, zonder de doerian zelf te hoeven kopen? Weet jij of iemand anders een website zodat ik ze via internet kan kopen? Zo ja welke?

Berichten: 12.262

Re: Doerianpitten

Ik denk eerlijkgezegd niet dat het zin heeft om met ingevroren pitten aan de slag te gaan, die zullen het nog slechter doen dan de versie. Het vervelende is ook dat dit soort zaden niet eerst gedroogd en verscheept kan worden, dus laten opsturen vanuit azie helpt je ook niets.

Mocht je trouwens van plan zijn thuis durians te kweken zou ik dat maar opgeven... als je ooit zo'n boom gezien hebt weet je meteen waarom :D
Victory through technology

Berichten: 8.614

Re: Doerianpitten

Zoals Benm al zei hebben ingevroren zaden inderdaad geen kiemkracht.
Mocht je trouwens van plan zijn thuis durians te kweken zou ik dat maar opgeven... als je ooit zo'n boom gezien hebt weet je meteen waarom :D
Als je van plan bent om deze opmerking in de wind te slaan, heb ik deze pagina voor je.

EDIT: Ik zie nu pas dat de zaden die ze daar verkopen voor consumptie bedoeld zijn.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Doerianpitten

EDIT: Ik zie nu pas dat de zaden die ze daar verkopen voor consumptie bedoeld zijn.
:D Ik lees dat toch echt heel anders hoor. Hier willen ze je gewoon durianzaad aansmeren om er bomen van te kweken. Of dat buiten vochtig tropisch gebied zou lukken, ik heb er sterke twijfels over.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Doerianpitten

In nederland gaat dat sowieso niet lukken, dit soort bomen kunnen absoluut niet tegen vorst, en ik denk dat ze bij gebrek aan zonlicht ook binnenshuis niet fatsoenlijk zullen groeien.

Als je tropisch fruit wilt laten groeien kun je eens proberen de pitten van lychees te planten. Die komen wel op als je ze gewoon uit lychees van de supermarkt haalt. Helaas zijn ze bij mij nooit groter geworden dan 4 blaadjes, maar dat werkt wellicht beter als je ervoor zorgt (heb ze gewoon bij een ficus in de pot gestopt op goed geluk).

Lycheebomen worden trouwens ook enorm (meter of 10 zeker), maar aan (sommige soorten?) komt wel fruit voordat ze manshoog zijn.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Doerianpitten

In nederland gaat dat sowieso niet lukken, dit soort bomen kunnen absoluut niet tegen vorst, en ik denk dat ze bij gebrek aan zonlicht ook binnenshuis niet fatsoenlijk zullen groeien.
Binnenshuis inderdaad niet, te donker en te droog, maar in fatsoenlijk verwarmde serres wel hoor. Vooral de Engelsen zijn in de tijd van hun Empire driftig bezig geweest economisch interessante planten over de hele wereld te verhuizen, niet zelden via Kew.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 416

Re: Doerianpitten

Benm schreef:Ik denk eerlijkgezegd niet dat het zin heeft om met ingevroren pitten aan de slag te gaan, die zullen het nog slechter doen dan de versie. Het vervelende is ook dat dit soort zaden niet eerst gedroogd en verscheept kan worden, dus laten opsturen vanuit azie helpt je ook niets.

Mocht je trouwens van plan zijn thuis durians te kweken zou ik dat maar opgeven... als je ooit zo'n boom gezien hebt weet je meteen waarom :D
Ik was er al bang voor dat ingevroren zaden geen kiemkracht meer hebben.

Ik weet hoe groot een doerianboom kan worden, deze kunnen wel 40 meter hoog worden, echter alleen in de tropen.

Wel is het zo dat als je de zaden van dergelijke vruchten poot, en er zou plantmateriaal opgekweekt worden, dat ze in ons land nooit zo groot zullen worden.

En over het feit dat ze in Nederland niet willen groeien is ook niet helemaal waar, wel als je ze op buiten in de volle grond laat staan en met vorst erover is het gebeurt, maar dat is met de meeste planten die uit de tropen komen, dus ook met de lychee, deze kan ook niet tegen vorst.

Maar daar heb ik wel wat op gevonden. Ik heb namelijk een verwarmde broeikas en dat soort planten kweken is een van mijn hobbies, dus niet alleen doerian, maar ook lychee, mango's, papaya's, ananas, passievruchten ed. En aan sommige planten heb ik ook echt vruchten eraan gehad, zoals bij de ananas en de passievrucht. Dus het wil wel, als je mazzel hebt. Maar ik doe het niet zozeer om de vruchten maar meer om te experimenteren met bijzondere planten om te kijken of het ook wil en wat er van opkomt, het is bovendien nog heel leerzaam ook.

Maar goed ik ga nu een beetje OFF TOPIC,

ik zal weer ON TOPIC gaan met de doerian(pitten).

Ik heb wel eens een keer een doerianplantje gehad trouwens, maar dat was van een pit die al in de vrucht zelf ontkiemt was, ja ook dat kan, zaad kan in de vrucht ontkiemen, als de condities goed zijn. Maar zo'n plantje kan ik alleen maar houden in een grote bloempot, of een plantenkuip. Hoger dan 1,5 tot 2 meter kan ik hem dan niet laten worden, omdat die dan te groot wordt voor de kas, dus dan moet ik hem snoeien, wat ik ook regelmatig moet bij de ander planten die te groot worden, en ze groeien gewoon weer vrolijk verder.

Alleen mijn doerianplantje is helaas niet zo groot geworden, die is maar een centimeter of 20 geworden en doodgegaan, vermoedelijk door beestjes in de pot.

Daarna heb ik wel een paar keer een doerian gehad, zoals hierboven beschreven, maar het is me na die tijd niet een keer gelukt. Dus ik moet gewoon opnieuw proberen en doorzetten, wil ik daar planten van hebben. Probleem is dat doerians moeilijk te krijgen zijn, althans vers, en ook nog behoorlijk prijzig zijn. Bovendien kan ik niet binnenin kijken of de pitten die erin zitten geschikt zijn. En ja zoals ik al eerder schreef dat is een gok.

Maar goed ik weet in ieder geval al wat meer.

Reageer