probleem met cosinusfunctie? ligt het aan mij of m'n GR

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

probleem met cosinusfunctie? ligt het aan mij of m'n GR

hallo,

ik ben bezig met m'n profielwerkstuk en net nu ik dacht alles op een rijtje te hebben gebeurt me dit:

http://thumb3.webshots.com/t/26/27/1/53/83...83IMDVxs_th.jpg

dit is de functie y=cos(X) geplot tussen -30pi en 30pi.

Bij mijn weten zou er toch geen zweving op treden, de periode is namelijk steeds 2pi en de amplitude 1, maar als ik de grafiek plot gebeurt dit duidelijk wel.

Weet iemand misschien of dit aan mijn GR ligt (vertekening) of dat ikzelf ergens iets fout doe?

alvast bedankt voor de hulp, Rob

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: probleem met cosinusfunctie? ligt het aan mij of m'n GR

Ik denk dat je een te groot gebied in een te klein ruimte probeert weer te geven. Als je je gebied eens beperkt tot -3pi.gif..+3pi.gif?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: probleem met cosinusfunctie? ligt het aan mij of m'n GR

ja, dan krijg ik inderdaad een gewone cosinusvorm, maar dan zou het dus gewoon aan m'n GR liggen die op een of andere manier een vertekend beeld van de functie geeft op een groot interval?

Berichten: 32

Re: probleem met cosinusfunctie? ligt het aan mij of m'n GR

Je hebt gewoon een te groot gebied genomen. Als je t op een interval 0 - 1/15 pi probeert klopt het waarschijnlijk wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: probleem met cosinusfunctie? ligt het aan mij of m'n GR

Nee, met zo'n groot interval ga je gewoon met te grote stappen door de cosinus heen. De opeenvolgende waarden passen dan niet meer netjes bij elkaar. Wat voor grafiek had je verwacht te zien dan, van een functie die 60 keer op & neer gaat, in een gebied van nog geen 100 pixels?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: probleem met cosinusfunctie? ligt het aan mij of m'n GR

ik had persoonlijk een zwarte balk tussen y = 1 en y = -1 verwacht.

Berichten: 683

Re: probleem met cosinusfunctie? ligt het aan mij of m'n GR

Het scherm van je GR is 94 pixels breed. Daar stop je 30 periodes in. Om ongeveer 3 pixels krijg je dus een lijntje, waarin je zeker geen cosinusvorm meer kunt onderscheiden.

Berichten: 226

Re: probleem met cosinusfunctie? ligt het aan mij of m'n GR

Dit is nu een typisch voorbeeld van aliasing. Er vindt interferentie plaats tussen de golfvorm en het raster van de bitmap.

Als je wel eens iemand met een fijngestreepte stropdas op TV hebt gezien, weet je wat ik bedoel.

Re: probleem met cosinusfunctie? ligt het aan mij of m'n GR

ah okee dan is dat het , ik snap wat je bedoelt

bedankt voor de antwoorden!

Reageer