Combinatie of variatie?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Combinatie of variatie?

Hallo

Ik zit bij volgende oef. met een probleem:

Twee jongens en twee meisjes kiezen een gebakje als nagerecht uit een aanbod van 6 verschillende soorten taartjes. Op hoeveel manieren kan deze keuze gebeuren als

a) Er van elk taartje slechts één exemplaar te verkrijgen is?

b) Er van elk taartje een voorraad van 4 of meer is?

Volgens mij is dit op te lossen met een variatie en niet een combinatie. Ik snap niet echt of de volgorde wel belangrijk is of niet. Is dit juist volgens jullie?

dan los ik a) op 6!/(6-2)! en dan oplossing x2 omdat er ook nog 2 meisjes zijn of niet?

hoe zou jij b) oplossen?

dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Combinatie of variatie?

Verplaatst naar huiswerk, vraagstukken daar plaatsen aub.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Combinatie of variatie?

trixy schreef:Hallo

Ik zit bij volgende oef. met een probleem:

Twee jongens en twee meisjes kiezen een gebakje als nagerecht uit een aanbod van 6 verschillende soorten taartjes. Op hoeveel manieren kan deze keuze gebeuren als

a) Er van elk taartje slechts één exemplaar te verkrijgen is?

b) Er van elk taartje een voorraad van 4 of meer is?

Volgens mij is dit op te lossen met een variatie en niet een combinatie. Ik snap niet echt of de volgorde wel belangrijk is of niet. Is dit juist volgens jullie?

dan los ik a) op 6!/(6-2)! en dan oplossing x2 omdat er ook nog 2 meisjes zijn of niet?

hoe zou jij b) oplossen?

dank bij voorbaat
antwoord b): 6^4, maar waarom?

Berichten: 1

Re: Combinatie of variatie?

De moeilijkheid bij dit soort oefeningen ligt hem bij het bepalen van welk soort probleem dit is.

a) 1 exemplaar van elk taartje, er kunnen dus geen meerdere mensen hetzelfde taartje kiezen. (-> Geen herhaling!)

er zijn 6 taartjes waaruit we kunnen kiezen (= n) en we halen er 4 taartjes uit (= p).

De volgorde is van belang aangezien de optie dat "Jan" een "Aardbeientaartje", "Piet" een "Perentaartje", "Mieke" een "Fruittaartje" en "Anneleen" een "Appeltaartje" kiest verschillend is van de optie dat "Jan" een "Perentaartje", "Piet" een "Aardbeientaartje", "Mieke" een "Appeltaartje" en "Anneleen" een "Fruittaartje" kiest.



Volgorde is dus van belang en er is geen herhaling mogelijk -> Dit is een variatieprobleem: (6!)/(6-4)! = 6*5*4*3

Het feit dat er 2 jongens en 2 meisjes zijn is van geen belang!

b) Hier is er een voorraad van 4 of meer -> Alle 4 de mensen zouden hetzelfde taartje kunnen nemen en dus is er herhaling mogelijk!

Voor de rest geldt hier nog dat de volgorde van belang is.

Dit probleem is dus een herhalingsvariatie!

Persoon 1 kiest: 6 mogelijkheden, Persoon 2 kiest: 6 mogelijkheden, Persoon 3 kiest: 6 mogelijkheden en Persoon 4 kiest: 6 mogelijkheden. Dit zijn onafhankelijke gebeurtenissen (de keuze van persoon 1 beïnvloedt de keuze van persoon 2, 3 en 4 niet). Dus mogelijk we de mogelijkheden vermenigvuldigen: 6^4

Grtz,

Navsea

Berichten: 7.068

Re: Combinatie of variatie?

Twee jongens en twee meisjes kiezen een gebakje als nagerecht uit een aanbod van 6 verschillende soorten taartjes. Op hoeveel manieren kan deze keuze gebeuren als
Wat telt als een manier? (Is een jongen met appeltaart anders dan een meisje met appeltaart? Maakt het uit wanneer het gebak gekozen wordt? enz.)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Combinatie of variatie?

En maakt het uit welke jongen een bepaald type taart kiest? Of telt "de jongens nemen een appeltaart en een aardbeientaart, de meisjes nemen een fruittaart en een perentaart" als één manier?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer