Audio-instalatie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Audio-instalatie

Ik ben sinds twee maanden de trotse bezitter van een hyundai excel uit '97.

ik ben al op vakantie in frankrijk geweest dat gekke ding.

aangezien ik 18 ben en ik absoluut niet uit het plaatje wil vallen heb ik een nieuwe auto radio gekocht en en een tweetal speakers. Deze heb ik ingebouwd en nu zit ik in die bonkende wagen die 's-avonds laat door je woonwijk scheurt(dit valt gelukkig nog mee)

nu heeft mijn radio 4 kanalen die maximaal 50 Watt leveren (MOSFET). maar ik heb er maar 2 aangesloten. gelukkig kon ik zeer goedkoop aan de volgende boxen komen:

(ik moet even zoeken hoe ik ook weer een link maak, want dat is lang geleden)

Boxuh

(ik moet zeggen dat het maken van een link vooruit is gegaan!)

deze hebben een nominaal vermogen van 90Watt. dat ligt dus boven het maximaal vermogen van één uitgang.

is er nu een gevaar dat ik mijn versterker eruit blaas?

ik heb ze toch maar aangeschaft om dat ik voor de prijs (€15 TOV €119 adviesprijs) me geen breuk kan vallen. maar ik dacht vooral! Het is geen probleem, ik kan de boxen met mijn radio maximaal 50 wat geven, dus dan lopen ze maar gewoon niet op hun max. De boxen hebben als het goed is 4Ohm. dus dan maakt het voor de versterker toch niet uit wat de boxen maximaal aankunnen? het betekend alleen de boxen met een versterker nog harder kunnen of niet?

loopt mijn tere eindversterker gevaar als ik de nieuwe boxen eraan koppel of raden jullie me aan ze zo snel mogelijk in te bouwen en de buren goed boos te maken?

alvast bedankt voor jullie tijd.

Voor mensen die naar deze topic keken vanwege de omschrijving "Lekker afslanken" wil ik niet teleurstellen dus daarom

Gezond afslanken

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Audio-instalatie

Je loopt geen gevaar als je onder normaal gebruik je boxen opereert, het is beter om zwaardere boxen te hebben dan lichtere, je boxen ontplof je het gemakkelijkst.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Audio-instalatie

hoe kun je dan een eind versterker eruit trekken?

door middel van 2Ohms boxen te gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Audio-instalatie

Dat ligt aan de versterker, stel de versterker versterkt 20 Watt naar 45 Watt (per box) en je biedt 22 Watt aan, dan is er een te grote load en kan ie ploffen.

Berichten: 388

Re: Audio-instalatie

Ik hoop dat dat ontploffen hier allemaal met een korreltje zout genomen moet worden. Boxen onploffen enkel als je er tien keer de toegelaten load op zet. Anders roken ze gewoon uit...

De versterker zelf laten ontploffen doe je het beste door de schakelaar op 110V te zetten en hem op 230V in te steken. Maar de doorsnee versterker heeft deze schakelaar nog niet eens (laat staan die in een auto, dus zeker uitgesloten). Je zou in een worst case scenario je versterker kapot kunnen maken door hem in de clippen te sturen. Maar mits hij goed ontworpen is krijg je hem hier niet mee kapot. Wederom ga je wel je boxen kapot maken hiermee!! Maar gezien je boxen bijna het dubbel kunnen hebben van wat de versterker kan leveren zul je hem al serieus in de clippen moeten sturen alvorens de boxen eraan gaan (klinkt trouwens niet meer als je hem in de clippen stuurt). Een andere meer bekende manier om je versterker uit te roken is het gebruik van boxen met een te lage impedantie. Daar kan hij niet zo goed tegen, of kortsluiting op de uitgangen heeft ie ook niet graag (komt eigenlijk neer op een te lage impedantie). Een te hoge impedantie kan in principe geen kwaad bij een audio versterker.

Reageer