Zwevende vogel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Zwevende vogel

Beste,

Schuin boven mijn huis hangt al ruim een uur een vogel in de lucht. Hij zweeft daar, zonder met zijn vleugels te klapwieken, en vanaf mijn plaats zwenkt hij hooguit een beetje heen en weer door zacht zijn vleugels iets van stand te veranderen. Zijn globale positie is eigenlijk stabiel. Ik merkte hem op ruim een uur geleden, en het is nu 21.30 en al vrijwel donker, maar hij hangt daar nog steeds, op een geschatte hoogte tussen 50 en 100 meter.

Is dit normaal voor een (roof)vogel? Is dit een manier van 'slapen'?

mvg

Ronald

Berichten: 15

Re: Zwevende vogel

roofvogels zweven volgens mij bijna altijd en zijn dan op zoek naar een prooi maar dat ie zo lang op dezelfde plek blijft zweven is best raar.

weet je wat voor vogel het is??

zweeft ie boven je tuin? en heb je daar misschien iets van dieren staan?

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Zwevende vogel

alwin schreef:roofvogels zweven volgens mij bijna altijd en zijn dan op zoek naar een prooi maar dat ie zo lang op dezelfde plek blijft zweven is best raar.

weet je wat voor vogel het is??

zweeft ie boven je tuin? en heb je daar misschien iets van dieren staan?
Dat is denk ik bidden wat jij bedoelt, dat doen idd roofvogels. Maar dan slaan ze met een vleugels om op een plek stil te blijven hangen en dat doen ze vaak pas nadat ze al iets van beweging gezien hebben. Om dan vervolgens als een baksteen naar beneden te storten om de prooi te pakken.

Ik denk dat deze vogel waar je het over hebt op de termiek in de lucht blijft hangen. hij hangt dan in een stroom opstijgende lucht. Vaak warmer dan de omgeving. Boven kassen bijvoorbeeld. Of er zit iets in het landschap waar de lucht tegen omhoog moet stromen. Dat zie je soms aan de dijk.

Soort vogel is idd intressant.

Berichten: 2

Re: Zwevende vogel

Bedankt voor jullie reacties.

Ik kon helaas niet zien welke vogel het was. Daarvoor was hij te ver weg. Ik woon in Hoofddorp en hij hing vermoedelijk boven een parkje, dat een paar honderd meter van mijn huis is. Stom genoeg heb ik geen foto gemaakt, maar op grond van zijn grootte en de afstand tot mijn huis, was het geen kleine vogel. Maar veel details kon ik niet onderscheiden: ik ben ook geen getrainde vogelaar, en stond gewoon een sigaretje te roken op mijn balkon, toen ik hem voor het eerst zag, en daarna ben ik geregeld gaan kijken. Het was toen vooral de lange tijdsduur van dat stilhangen, dat mij opviel.

Ronald

Reageer