Molberekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 49

Molberekening

gegroet

Ik zat hier een vraagstukje op te lossen en kom een antwoord uit van de mogelijke antwoorden maar volgens de oplossingsleutel klopt dit niet...

Maar het kan niet anders zou iemand dit voor mij willen nakijken :s

Wanneer ijzer(III)chloride vermengt wordt met natriumchloride slaat het onoplosbare ijzer(III)chloride neer.

de reactie mag als aflopen beschouwd worden...

Men vermengt 3.24g ijzer(III)chloride met 4g natriumhydroxide, hoeveel gram ijzer(III)hydroxide bekomt men?

gegeven : M ijzer(III)chloride = 162g/mol M natriumchloride = 40g/mol M IJzer(III)hydroxide = 107g/mol

dus ik ben er vanuit gegaan dat de reactievgl de volgende is : FeCl3 + 3NaOH -> Fe(OH)3 + 3 NaCl

dan de mol berekend van de twee stoffen in het linkerlid, dan weet je dat NaOh volledig gaat opgebruikt worden...

En zo verder geredeneerd en gerekend en dan kom ik als massa voor yzer(III)hydroxide : 0.36g uit...

Maar het antwoord volgens die sleutel moet 2.14g zijn dit kan toch niet ????

dank bij voorbaat

maxime

Berichten: 20

Re: Molberekening

Er staan enkele verwarrende foutjes in je berekening: natriumchloride als het natriumhydroxide moet zijn. Maar je geeft wel de molecuulmassa van NaOH, dus zover niks mis. Maar het is niet Natrium dat zal opgebruikt worden, het is FeCl3!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Molberekening

Men vermengt 3.24g ijzer(III)chloride (0,02 mol) met 4g natriumhydroxide (0,1 mol), hoeveel gram ijzer(III)hydroxide bekomt men?
dan de mol berekent van de twee stoffen in het linkerlid, dan weet je dat NaOH volledig gaat opgebruikt worden...
integendeel dus......

typefoutje: M natriumchloridehydroxide = 40g/mol maar dat doet er niet veel toe.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 288

Re: Molberekening

dit zijn oefeningen op beperkende reagens. Een algemene werkwijze + vb vind je hier

stoechiometrie

Berichten: 49

Re: Molberekening

ja ik zie al wat het was ...dom dom dom... had simpelweg rekenfoutje gemaakt :had met 0.01mol NaOH gewerkt viel me direct op toen ik het in het geel zag staan ...

Alvast bedankt voor de hulp :D

Reageer