Genetica: stamboom

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

Genetica: stamboom

Quote: " Bij mensen wordt hemofilie veroorzaakt door een recessief X-chromosomaal allel."

Betekent dit dan dat hemofilie alleen optreed als beide allellen x recessief (dus homozygoot) zijn.

Een vrouw kan dus hemofilie hebben als Xx en xx

een man kan hemofilie hebben als xY

En als bijvoorbeeld een man met hemofilie een kind krijgt met een vrouw zonder hemofilie

dan kan je de volgende kinderen verwachten

xY x XX ---> Xx en XY

dochter heeft hemofilie (als mij eerste vraag onjuist is)

zoon heeft geen hemofilie

En als man geen hemofilie heeft en vrouw wel?

XY x xx (of Xx) ----> Xx (of XX) en xY (of XY)

dochter wel of geen hemofilie

zoon wel of geen hemofilie

Vertel me alsjeblieft als ik iets verkeerds heb gedaan!

Berichten: 42

Re: Genetica: stamboom

Een vrouw kan dus hemofilie hebben als Xx en xx
Je zegt zelf, Sakura, dat een willekeurige persoon slechts hemofilie kan hebben als beide allelen recessief zijn. Als één van de twee x-chromosomen bij een vrouw dus dominant is (Xx in je voorbeeld), dan zal het recessieve allel niet tot uiting komen, oftewel: géén hemofilie. Voor een man geldt dat wel: één recessief allel is genoeg om het te stekken te hebben (dat heet hemizygoot).
En als bijvoorbeeld een man met hemofilie een kind krijgt met een vrouw zonder hemofilie

dan kan je de volgende kinderen verwachten

xY x XX ---> Xx en XY
Een man met hemofilie zal inderdaad een xY-patroon hebben, maar voor de vrouw is er nog 'keuze': ook een Xx-patroon geeft geen hemofilie. Dat betekent dat er wel meer mogelijkheden zijn dan degene die jij voorstelt. Een zoon van zo'n koppel kan (ik zeg kán) wel hemofilie hebben als de vrouw Xx als heterosomen heeft.

Groet

Dwangbuis

Berichten: 19

Re: Genetica: stamboom

Voor een man geldt dat wel: één recessief allel is genoeg om het te stekken te hebben (dat heet hemizygoot).
Aha, daar had ik even niet bij stil gestaan, want ik vond het onduidelijk met wat ze bedoelde als er een recessief x-allel, dus maar 1 x-allel nodig om hemofilie te hebben. Dus dacht ik dat dat bij de vrouw ook zo zou zijn, maar de dominante X-allel overheerst dus GEEN hemofilie alleen bij de man vanwege het hebben van 1 x-chromosoom

DNA is een chromosoom en een gen is een stukje uit de DNA/chromosoom.

Een allel is net als een gen een stukje van een chromosoom

Tijdens de DNA-replicatie heb je 2 chromatiden die door een centromeer ziijn verbonden

Even op een rijtje voor een beter overzicht wat nu wat is

Berichten: 42

Re: Genetica: stamboom

Tijdens de DNA-replicatie heb je 2 chromatiden die door een centromeer ziijn verbonden


Chromatiden heb je altijd, vóór de celdeling verdubbelen ze en tijdens de celdeling heten de chromatiden 'chromosomen'.

Reageer