Wanneer licht de zee op?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Wanneer licht de zee op?

Soms in de zomermaanden, maar ik heb gehoord dat dit ook in de winter kan(?), licht de zee op. Ik vind dit echt geweldig om te zien en ook om doorheen te lopen/zwemmen. dit komt door een soort alg weet ik.

bezit deze alg dan fluoriserend materiaal?

Zijn er omstandigheden,factoren waardoor de kans dat je de zee ziet lichten groot is? Ik wil er graag voor om rijden, maar dan wel met kans op succes.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wanneer licht de zee op?

Deze alg gebruikt hetzelfde systeem als een vuurvliegje. voor zover ik weet komt deze soort niet voor in de noord-zee. :shock:
"Meep meep meep." Beaker

Re: Wanneer licht de zee op?

Dit weekend zijn we met de chiro op aspi-weekend geweest naar de zee (= Noordzee) en daar hebben we 's nachts ook lichtgevende dingetjes in het water kunnen waarnemen. Sommige dachten dachten ook dat het lichtgevende algen zijn, maar ik dacht dat het eerder radio-actief materiaal was. Maar dit kan natuurlijk niet omdat de "lichtjes" doofden wanneer ze aanspoelden. Weet niemand meer info omtrent dit?

Re: Wanneer licht de zee op?

Weerspiegeling van licht op het wateroppervlak?????

Als die dingen aanspoelen begin dan met daarover een omschrijving te geven. zien ze eruit als algen, kun je ze niet waarnemen omdat ze te klein zijn of zien ze er nog anders uit.

Verder kan ik je niet helpen, misschien na wat meer informatie van jou kant? :shock:

Re: Wanneer licht de zee op?

Het kan ook inktvissen zijn geweest, die lichten ook op en als ze met grote getallen zijn, dan is het helemaal mooi

Berichten: 168

Re: Wanneer licht de zee op?

Het gaat hier waarschijnlijk over zeevonk, een kleine dinoflagelaat.

meer info hier of goegel eens met zeevonk

http://members.home.nl/snotolf/biologie/biologie6.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Wanneer licht de zee op?

idd zee vonk.

Kan je ook tegenkomen op het strand, na een zeer warme zomer dag kan je 's nachts je voetstappen zien oplichten.

Dit zelfde fenomeen is ook te zien bij het zeilen, de golfjes die het schip maken kunnen dan ook oplichten.

xd

spijtig genoeg nog niet gezien, paar mensen die ik ken echter wel en het schijnt heel mooi blauw-groen licht te zijn.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 168

Re: Wanneer licht de zee op?

Dino schreef:idd zee vonk.

Kan je ook tegenkomen op het strand, na een zeer warme zomer dag kan je 's nachts je voetstappen zien oplichten.

Dit zelfde fenomeen is ook te zien bij het zeilen, de golfjes die het schip maken kunnen dan ook oplichten.

xd

spijtig genoeg nog niet gezien, paar mensen die ik ken echter wel en het schijnt heel mooi blauw-groen licht te zijn.

xd
ik wel ;) en idd mooi en super romantisch. :shock:
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Wanneer licht de zee op?

Afbeelding

dit zijn de beestjes in een zakje dat geschud wordt.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: Wanneer licht de zee op?

Wij hoopten dit verschijnsel

te zien op vrijdag 27 mei, die ene warme dag. Maar helaas.....

Twee weken aan zee geweest en verder bar koud gehad.

Wel gedacht aan die " zeevonkjes", en gelukkig wat gevonden

op internet.

Eind jaren '90 aan de Belgische kust, meerdere dagen waargenomen.

De boulevard stond vol met mensen, iedereen riep oh en ah, alsof

we vuurwerk zagen.

Het blijft bijzonder.

Afbeelding

http://www.jochemnet.de/fiu/bot4404/BOT4404_5.html

en ook:

http://www.kennislink.nl/web/show?id=98088...v=98087

Re: Wanneer licht de zee op?

afgelopen nacht op het strand gezien, de lichtgevende groen/blauwe prachtige verschijning der natuur, ongelovelijk mooi, leek een droom, ik snap het niet goed wat het kan zijn en hoop hierop antwoord te krijgen

Re: Wanneer licht de zee op?

Geweldig was het vannacht op het strand! Ik ben erachter wat het is, dankzij dit forum!

Re: Wanneer licht de zee op?

Ik was vannacht op het strand om met een kornet te vissen en stond opeens midden tussen de oplichtende vonkjes. als ik mijn handen door het water haalde dan liet ik allemaal sterretje na. en door het water lopend zag ik mijn benen in een wolk van vonkje. Heel bijzonder.

gewoon in de Noordzee dus.

Berichten: 19

Re: Wanneer licht de zee op?

is idd zeevonk

overdag is dat precies een soort stof die in het water zit en dat ziet er oranje uit als je je arm er in steekt dan komen er kleine bubbeltjes op die je gewoon kunt afvagen

toen ik hoorde dat het 's nachts licht geeft ben ik een nachtwandeling gaan maken serieus indrukwekkend

Re: Wanneer licht de zee op?

vanaf gisteren is de noordzee meer oranje dan 'blaauw' en idd s'avonds licht de boel hier mooi op. Zit hier op zo'n 60 km uit de kust en tijdens de vlucht van Den Helder naar hier was er enorm veel zeevonk te zien.

Reageer