Druk kokend water

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Druk kokend water

Hey ik heb in juli meegedaan met het toelatingsexamen geneeskunde, maar was er jammer genoeg net niet door. Maar ik herinner me nog ongeveer een vraag van fysica die ik niet helemaal snapte.

Je kreeg een buisje met lucht(?) waarop een belletje kwik met verwaarloosbare massa rustte (dus volgens mij enkel om aan te geven tot waar de lucht kwam). Vervolgens werd dat buisje in een bak met kokend water gestoken en dan moest je bereken hoe hoog dat kwikbelletje nu stond. Voor zover ik het mij herinner was er geen volume kokend water gegeven. Kan iemand mij helpen dit op te lossen? Want ik ga binnen 2 dagen terug meedoen en wie weet is er wel weer zo'n vraag in die aard :-). Alvast bedankt!

Berichten: 2.746

Re: Druk kokend water

je vraag klinkt onvolledig en dus niet zomaar oplosbaar. op wat rust je druppel bijvoorbeeld? werk je met een zuiger, ...

verder lijkt het me wel een kandidaat voor de algemene gaswet; PV=nRT

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Druk kokend water

je vraag klinkt onvolledig en dus niet zomaar oplosbaar. op wat rust je druppel bijvoorbeeld? werk je met een zuiger, ...
die zuiger is dat kwikbolletje, en dat mag zo te lezen massaloos worden verondersteld
verder lijkt het me wel een kandidaat voor de algemene gaswet; PV=nRT
Mee eens. Je had ongetwijfeld een begintemperatuur, eindtemperatuur is die van kokend water, je had ook ongetwijfeld een beginvolume lucht onder het kwikbolletje, en het eindvolume wordt gevraagd. Druk p, hoeveelheid gas n en gasconstante R (duhh) blijven onveranderd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Druk kokend water

Met alleen pV=nRT red je het niet. Die is hier alleen toepasbaar op de opgesloten lucht.

Het kokende water veroorzaakt ook damp. De druk ervan is gelijk aan de maximum dampspanning van water bij die temperatuur die geven is.

In de nieuwe stand vd kwikdruppel is de buitenlucht druk gelijk aan totale druk van het opgesloten mengsel en die is weer gelijk aan de lokale luchtdruk + de dampspanning.

De maximale dampdruk van water is bij 100 graden gelijk aan 1 bar.

Het kan dan niet tot evenwicht komen en de druppel kwik wordt volledig naar buiten gedrukt.

Berichten: 2

Re: Druk kokend water

Het kan dan niet tot evenwicht komen en de druppel kwik wordt volledig naar buiten gedrukt.


Bedoel je dat je het vraagstuk dan eigenlijk niet kan oplossen aangezien de kwikdruppel volledig naar buiten wordt gedrukt?

Berichten: 2.746

Re: Druk kokend water

Over het algemeen worden die vragen op het toelatingsexamen niet zo ingewikkeld gemaakt.

Zonder correcte volledige opgave blijft het natuurlijk speculeren

Berichten: 33

Re: Druk kokend water

stoker schreef:Over het algemeen worden die vragen op het toelatingsexamen niet zo ingewikkeld gemaakt.

Zonder correcte volledige opgave blijft het natuurlijk speculeren


Ik vermoed dat het uiteinde dat in het kokende water stond afgesloten was, kortom pV=mRT zal je inderdaad naar de oplossing moeten brengen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Druk kokend water

thermo1945 schreef:Met alleen pV=nRT red je het niet. Die is hier alleen toepasbaar op de opgesloten lucht.

Het kokende water veroorzaakt ook damp. De druk ervan is gelijk aan de maximum dampspanning van water bij die temperatuur die geven is.

In de nieuwe stand vd kwikdruppel is de buitenlucht druk gelijk aan totale druk van het opgesloten mengsel en die is weer gelijk aan de lokale luchtdruk + de dampspanning.
Die pan staat gewoon open hoor, dat gegeven van het kokende water staat hier echt alleen maar om aan te geven dat de lucht in het buisje de 100°C zal bereiken.
kokendwater.gif
kokendwater.gif (3.05 KiB) 532 keer bekeken
De maximale dampdruk van water is bij 100 graden gelijk aan 1 bar.

Het kan dan niet tot evenwicht komen en de druppel kwik wordt volledig naar buiten gedrukt.
Er zit geen water IN dat buisje ONDER die kwikdruppel, dus er wordt niks naar buiten gedrukt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 33

Re: Druk kokend water

Waar komt deze illustratie vandaan? In de oorspronkelijke vraagstelling stond niets over de lengte waarover het buisje in het kokende water werd gestoken, wat de vraag nog een dimensie erbij zou geven.

Ik blijf denken dat de onderzijde was afgesloten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Druk kokend water

Ik blijf denken dat de onderzijde was afgesloten
zo was hij ook bedoeld, maar dat kwam in het donkerblauw niet echt uit de verf
kokendwater2.gif
kokendwater2.gif (3.46 KiB) 526 keer bekeken
Dus het is doodgewoon een kwestie van V/T = constant, met T in kelvin.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer