(Politiek) Nederland en Belgisch-Nederlands

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.286

(Politiek) Nederland en Belgisch-Nederlands

Aan alle form deelnemers, Nederlands zowel Beligisch-Nederlands.

In de Nederlandse indentiteit noemde ik het Belgisch-Nederlandse taal als een verrijking van het Nederlands. Ik als leek, Nederlander zag op tv een programma over de verdeeldheid tussen Frans-Belgisch en Nederlands-Belgisch gebieden. De verdeeldheid tussen deze twee taalgebieden kan een scheuring, als opheffing van Belgie. Nu zijn er Belgisch-Nederlands, de Vlaamingen voorstander om toenadering te zoeken tot Nederland, sommige spreken om zelfs deel van Nederland uit te gaan maken.

Ikzelf als Nederlander heb ik geen problemen mee, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik zie wel voordelen dat Vlaanderen tot Nederland kan behoren.

1) Ecconomie. Antwerpen als 1e of 2e haven der Nederlanden.

2) Vergroting levensruimte, natuur.

3) Culturele samensmelting, zonder verlies indentiteit.

4) Politiek, sociaal en maatschappelijke verrijking.

5) Taalkundige verrijking, technologische interactie.

6) Eventuele aanvullingen.

Hoe denken julie erover, Zou het Belgisch-Nederlands deel uit kunnen maken van een groot Nederland? Hoe denken de Belgische forum deelnemers erover.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: (Politiek) Nederland en Belgisch-Nederlands

De vlamingen kennende, zul je die eerst moeten vermoorden voordat ze mee willen werken om met Nederland samen te voegen.

Hangt samen met je andere post, vlamingen hebben trots.

Al is het interessant om er over na te denken, ik denk dat de landen teveel verschillen. Al zou ik het niet erg vinden als de autotprijs in NL wat om laag zou gaan.

Berichten: 1.286

Re: (Politiek) Nederland en Belgisch-Nederlands

Ja de Vlaamingen zijn een trots volk, daar kunnen wij nog van leren. Maar stel dat Belgie uiteen zou vallen als land, wat dan? Vlaanderen als mini-staatje, met Antwepen als hoofdstad? Zou kunnen. Voor ons Nederlanders weer een land erbij om op vakantie te gaan. Maar goed, de kans is ook aanwezig dat Vlaanderen aansluit bij Nederland "Neerlands trots met vlag en wimpel". Realistisch? 50 - 50%.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: (Politiek) Nederland en Belgisch-Nederlands

Wat zou sneller gaan? samengaan van alle EU landen of het samengaan van Vlaams belgië en Nederland?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1.286

Re: (Politiek) Nederland en Belgisch-Nederlands

Wat zou sneller gaan? samengaan van alle EU landen of het samengaan van Vlaams belgië en Nederland?


EU gaat een stuk sneller. Hitler veroverde Nederland in drie dagen :shock: Lijkt Overtoom wel. Maar hoe denken de Vlaamingen er over?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: (Politiek) Nederland en Belgisch-Nederlands

In nederland werken dingen wel heel anders dan in belgie hoor! en ik denk dat de meeste belgen de belasting niet willen betalen.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Berichten: 1.286

Re: (Politiek) Nederland en Belgisch-Nederlands

In nederland werken dingen wel heel anders dan in belgie hoor! en ik denk dat de meeste belgen de belasting niet willen betalen.


Zal ik je iets verklappen, het is ons geheim en je mag het absoluut niet doorvertellen, ik ook niet. 8)

Berichten: 86

Re: (Politiek) Nederland en Belgisch-Nederlands

Vooral Vlaanderen zich bij Nederland zou voegen, zou het wel een goede reden moeten vinden om zich van Wallonië af te scheiden.

:shock: Wat doen we dan Met Wallonië? Bij Frankrijk?

Ik denk dat ik dan maar vlug efjes een eindje wandel naar de overkant van de Schelde en Waals burger wordt.

Sorry, maar bij Frankrijk horen lijkt me leuker dan een Nederlandse te worden. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: (Politiek) Nederland en Belgisch-Nederlands

Het lijkt me vrij zinloos om Vlaanderen bij Nederland aan te sluiten. Je krijgt een enorme rompslomp qua wet-geving etc. De een wil dit per se, de ander dat per se niet. En wat krijg je ervoor terug als je al die barrieres heb genomen?

Berichten: 510

Re: (Politiek) Nederland en Belgisch-Nederlands

Het lijkt me vrij zinloos om Vlaanderen bij Nederland aan te sluiten. Je krijgt een enorme rompslomp qua wet-geving etc. De een wil dit per se, de ander dat per se niet. En wat krijg je ervoor terug als je al die barrieres heb genomen?
Dat men in Vlaanderen voortaan ook mag blowen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: (Politiek) Nederland en Belgisch-Nederlands

Syd schreef:Het lijkt me vrij zinloos om Vlaanderen bij Nederland aan te sluiten. Je krijgt een enorme rompslomp qua wet-geving etc. De een wil dit per se, de ander dat per se niet. En wat krijg je ervoor terug als je al die barrieres heb genomen?
Dat men in Vlaanderen voortaan ook mag blowen :shock:


Dat is precies waar ik aan dacht. Ik denk dat de (meest) Belgen tegen ons drugs-beleid zijn. Zo zijn Nederlanders weer een beetje tegen het vuurwerk-beleid van Belgie (de overheid in ieder geval). Dat soort dingen moeten allemaal uit de weg worden geholpen voordat de landen samen gaan.

Berichten: 1.286

Re: (Politiek) Nederland en Belgisch-Nederlands

Beste mensen,

Laten we niet gaan zeuren over wat en wel mag, zo komen we niet vooruit. Als Vlaanderen, althans hun burgers zouden besluiten om deel uit te maken van Nederland, zie ik de toekomst mogelijk zonnig in. Als het niet gebeurd, zou ik dat jammer vinden, maar ik moet ook realistisch zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: (Politiek) Nederland en Belgisch-Nederlands

Dat men in Vlaanderen voortaan ook mag blowen Very Happy
softdrugs zijn onder strenge voorwaarden (niet bij minderjarigen, op openbare locaties...) toegelaten
Je krijgt een enorme rompslomp qua wet-geving etc.
Dat hebben we nú al. Je kan je niet inbeelden wat een federale regering ("het rijk"), drie gewesten , drie regio's met zich mee brengt.

Vooral als je "assymetrische" regeringen hebt (in casu: VL regering: rooms-blauw-rood, maar liefst vijf partijen - federale regering: blauw-rood. maw; rooms doet álles om de federale regering het moeilijk te maken)

het Vlaams Blok, ook niet te vergeten (jammer genoeg)
Vlaanderen als mini-staatje, met Antwepen als hoofdstad?
men wéét het niet. Men wil Brussel als hoofdstad (>70% franstalig); of dat lukt is een andere vraag
???

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: (Politiek) Nederland en Belgisch-Nederlands

Heb ik iets gemist? Gaat belgië uitelkaar?

Bean :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 1.286

Re: (Politiek) Nederland en Belgisch-Nederlands

Vlaanderen als mini-staatje, met Antwepen als hoofdstad?
men wéét het niet. Men wil Brussel als hoofdstad (>70% franstalig); of dat lukt is een andere vraag
Mocht Belgie ooit uiteen vallen, dan zal zeker de stijd om Brussel tussen de Frans- en Nederlands- Belgie losbarsten. Uit het gemeoreerde tv uitzending, Nova, voelen de Vlaamingen zich geen Belg, hoe dat procentueel is, weet ik niet, wellicht dat de Vlaamingen onder ons info kunnen verschaffen.

De Frans-Belgen willen Brussel niet opgeven, terwijl de Nederlands-Belgie dat ook niet willen opgeven. Een burgeroorlog? Ik hoop van niet.

Was ik even vergenten te vermelden:

Als Vlaanderen ooit zal aansluiten bij Nederland staat Vlaanderen er sterker op tegen de Franse overmacht, wanneer men als mini-staatje overblijft. Een ministaatje als Monacco red zich uitstekend, zonder ergens bij te horen. Kan Vlaanderen het aangezicht als ddie van Monaco verwerven, it's up to u Vlaanderen.

Reageer