Grammaticale verschillen tussen nederlands en vlaams

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Grammaticale verschillen tussen nederlands en vlaams

Zijn er grammaticale verschillen tussen het NLs en het Vlaams?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Grammaticale verschillen tussen nederlands en vlaams

Ook in Vlaanderen spreken we "Nederlands" hoor, die grammatica hebben we gemeen. Binnen Vlaanderen (en wellicht ook binnen Nederland) heb je natuurlijk dialecten en daar kunnen andere grammaticale constructies voorkomen. Alleen zijn die dan geen "Nederlands"...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Grammaticale verschillen tussen nederlands en vlaams

Ik weet dat de Nederlandse Taalunie een samenwerkingsveband is tussen NL en Vlaanderen.
Binnen Vlaanderen en ... Nederland heb je natuurlijk dialecten en daar kunnen andere grammaticale constructies voorkomen. Alleen zijn die dan geen "Nederlands"...
Naar die merkwaardigheden ben ik geïnteresseerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Grammaticale verschillen tussen nederlands en vlaams

maar dat zijn er in principe oneindig veel. Er zijn zoveel dialecten, met vast allemaal net even andere grammatica. Ook in Nederland heb je dat. Alleen het Limburgs heeft al tientallen varianten, die nuance-verschillen hebben.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Grammaticale verschillen tussen nederlands en vlaams

Zijn er effectief grammaticale verschillen? Een aantal kleine verschillen als de vervoeging van een lidwoord of een samentrekking van ik, jij, hij,... kan ik me voorstellen, maar het blijven toch Nederlandse dialecten. Zinsstructuur en vervoeging van werkwoorden e.d. lijken me vrij behouden te blijven.

Berichten: 8.614

Re: Grammaticale verschillen tussen nederlands en vlaams

Zijn er effectief grammaticale verschillen?
Jazeker. Zo is het Limburgs sinds 1997 een erkende (streek)taal, met een 'eigen' grammatica enz. Enig voorbehoud is wel nodig:
De titel streektaal is dus een louter politieke titel, en geen taalkundige. De status van "het Limburgs" als streektaal moet daarom niet verward worden met het zijn van een volledig zelfstandige taal, zoals bijvoorbeeld het Fries.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Limburgs

Lees hier meer over de 'Limburgse grammatica'. Helemaal bovenaan deze pagina staat overigens het volgende:
Ook de grammatica van het Limburgs wijkt aanzienlijk van de Nederlandse af. Oostelijke en zuidelijke invloeden doen zich nadrukkelijk gelden, en de hierboven beschreven aspecten van de klankleer hebben een nadrukkelijke functie in de morfologie. Vooral het overvloedige gebruik van umlaut valt op.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Grammaticale verschillen tussen nederlands en vlaams

Maar dit Limburgs wordt dus zowel in Nederland als België gesproken. Belgisch Nederlands is nog steeds Nederlands en geen streektaal. Zijn er 1) daadwerkelijk grammaticale verschillen tussen Belgisch Nederlands en AN (ik geloof het niet) en 2) grote grammaticale verschillen tussen bijvoorbeeld de Brabantse en de West-Vlaamse dialectengroep?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Grammaticale verschillen tussen nederlands en vlaams

Zijn er 1) daadwerkelijk grammaticale verschillen tussen Belgisch Nederlands en AN (ik geloof het niet)
Dit was inderdaad de oorspronkelijke vraag van TS. Hij stelde de vraag echter bij toen bleek dat het antwoord nee was, en vroeg door naar de grammaticale verschillen op dialect-niveau. Zo heb ik het begrepen. Vandaar mijn reactie over bijv. Limburgs en dialectvormen daarvan.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 373

Re: Grammaticale verschillen tussen nederlands en vlaams

Hoe zit het met de constructie waarin we iets kunnen voor elkaar krijgen? In het Nederlands is naar mijn weten de juiste volgorde: voor elkaar kunnen krijgen of eventueel voor elkaar krijgen kunnen, maar kunnen voor elkaar krijgen heb ik ook wel eens gehoord en heb wel eens gedacht dat dat Vlaams was. Is dat zo?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Grammaticale verschillen tussen nederlands en vlaams

Eigenlijk is, denk ik, alleen het eerste juist: een werkwoordelijke eindgroep met het hulpwerkwoord eerst. (Er is geen reden om het hulpwerkwoord achteraan te plaatsen, noch om de werkwoorden uit mekaar te trekken.) In de spreektaal gebeurt dit wel, en in Vlaanderen zal je inderdaad vaker het laatste horen, in Nederland blijkbaar het tweede.

Totaal subjectief: ik zit het nu maar te herlezen en te herlezen en ik blijf de constructie "voor elkaar krijgen kunnen" écht lelijk vinden. Ik kan er overigens geen enkele logica in ontdekken.

Reageer