Springen naar inhoud

Functie en maximum

• Log in om te kunnen reageren

Sakura

Sakura

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2007 - 07:40

Als een functie x -> f(x) een maximum heeft in een punt a dan bestaat er een getal "Q" zodat de afgeleide f' in ]a-Q , a+Q[ dalend/stijgen/maximum/minimum heeft.

Wat is hier van toepassing?

Ik stel me hier een tweede graadsvergelijking voor, maar de afegeleide van de waarden tussen a-Q en a+Q die dalen en stijgen dan toch?

Wat is het grafiek dat ik me hier bij moet voorstellen, want het antwoord is dat het dalend is.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 augustus 2007 - 09:21

Als een functie x -> f(x) een maximum heeft in een punt a dan bestaat er een getal "Q" zodat de afgeleide f' in ]a-Q , a+Q[ dalend/stijgen/maximum/minimum heeft.

Wat is hier van toepassing?

Ik stel me hier een tweede graadsvergelijking voor, maar de afegeleide van de waarden tussen a-Q en a+Q die dalen en stijgen dan toch?

Wat is het grafiek dat ik me hier bij moet voorstellen, want het antwoord is dat het dalend is.

Neem (bv) y=-x^2 afgeleide (naar x) y'=-2x en deze is dalend op het beschouwde interval.

Opm: dit is alleen een vb en geen bewijs.
Opm: Q>0.

Sakura

Sakura

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2007 - 09:59

Dus als ik functie f(x) = x^2 dan is richtingscoefficient toch postitief en is het stijgend.
Je kunt het gewoon naar gedachten omvormen. Er is dus geen specifiek antwoord? :D

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 augustus 2007 - 12:24

volgens mij heeft f(x)=x^2 geen maximum
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures