Diplomaten vernielen uniek Egyptisch fossiel

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 81

Diplomaten vernielen uniek Egyptisch fossiel

Europese diplomaten in Egypte zijn met terreinwagens over een walvisfossiel van miljoenen jaren oud gereden. De overblijfselen van de prehistorische walvis stonden op de Werelderfgoedlijst van de Unesco.

Lees het volledige artikel...
Elsevier.nl

Berichten: 12.262

Re: Diplomaten vernielen uniek Egyptisch fossiel

Zonde natuurlijk.. maar dit:
De Egyptenaren weten de schade wel te schatten: die zou tien miljoen dollar (7,3 miljoen euro) bedragen, aldus AFP.
Voor 10 miljoen maak je een fossiele walvis van 40 miljoen jaar oud? Denk dat er iemand een dure diplomatieke verkeersboete ruikt aldaar.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Diplomaten vernielen uniek Egyptisch fossiel

Voor 10 miljoen maak je een fossiele walvis van 40 miljoen jaar oud? Denk dat er iemand een dure diplomatieke verkeersboete ruikt aldaar.


Ja ik vroeg me ook af hoe ze zo'n prijs 'bepalen'. Maar ik vermoed dat het iets zoals schilderijen, die hebben ook elk hun prijs en zijn eigelijk ook niet meer na te maken.

Berichten: 12.262

Re: Diplomaten vernielen uniek Egyptisch fossiel

Bij schilderijen kan ik me voorstellen dat men kijkt naar bijv. de prijs van een vergelijkbaar doek op een veiling... maar dit soort dingen lijken me toch uniek, en waarschijnlijk meer van wetenschappelijke dan van financiele waarde.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Diplomaten vernielen uniek Egyptisch fossiel

Voor 10 miljoen weet je zeker dat ze het niet weer zullen doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Diplomaten vernielen uniek Egyptisch fossiel

Bij schilderijen kan ik me voorstellen dat men kijkt naar bijv. de prijs van een vergelijkbaar doek op een veiling... maar dit soort dingen lijken me toch uniek, en waarschijnlijk meer van wetenschappelijke dan van financiele waarde.


Er worden wel vaker fossielen verhandelt. Stel nu dat men voor 1 bot van zo'n walvis 100 euro kan krijgen, dan kan je dat makkelijk extrapoleren naar een heel skelet lijkt me.

Berichten: 4.546

Re: Diplomaten vernielen uniek Egyptisch fossiel

Nou ja...sommige delen van het skelet kunnen zeldzamer zijn omdat ze bijv minder makkelijk fossiliseren en daarom erg zeldzaam zijn. Lastig om die waarde te bepalen, maar goed er wordt wel kordaat opgetreden :D
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Diplomaten vernielen uniek Egyptisch fossiel

De Belgische krant 'De Morgen' vermelde in een artikel dat het Belgische diplomaten waren,

hoewel deze ontkennen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 12.262

Re: Diplomaten vernielen uniek Egyptisch fossiel

Voor 10 miljoen weet je zeker dat ze het niet weer zullen doen.
Hoezo? Dat geld, als er al betaald wordt, komt gewoon uit de belastingkas van hun staat, of dacht je dat ze zelf moesten lappen? :D
Er worden wel vaker fossielen verhandelt. Stel nu dat men voor 1 bot van zo'n walvis 100 euro kan krijgen, dan kan je dat makkelijk extrapoleren naar een heel skelet lijkt me.
Dat zou inderdaad kunnen, alleen had ik de indruk dat het om iets heel bijzonders ging, niet om zomaar een fossiel.. maar daarin kan ik me goed vergissen, misschien ligt het er wel vol mee daar. Tijd om eens een kijkje te gaan nemen (met een goede WA verzekering, zo lijkt me).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Diplomaten vernielen uniek Egyptisch fossiel

Hoezo? Dat geld, als er al betaald wordt, komt gewoon uit de belastingkas van hun staat, of dacht je dat ze zelf moesten lappen? :D
Nee, maar ik denk dat er dan wel zeker koppen gaan rollen van de mensen die zo nodig de landcruiser niet konden laten staan, en ook zal er flink gewaarschuwd worden tot 50 jaar vanaf nu nooit en te nimmer met de landcruiser die vallei binnen te rijden. Als jij denkt dat niemand ambtenaren niks kan maken dan moet je toch eens wakker worden. Het is geen adel.

Berichten: 8.614

Re: Diplomaten vernielen uniek Egyptisch fossiel

Voor 10 miljoen weet je zeker dat ze het niet weer zullen doen.
Volgens
Als jij denkt dat niemand ambtenaren niks kan maken dan moet je toch eens wakker worden. Het is geen adel.
Het gaat hier om diplomaten, niet om 'gewone' ambtenaren. Diplomaten (en hun familie) genieten bij mijn weten diplomatieke onschendbaarheid, dus als de schade vergoed wordt, is het de Belgische staat die dat doet.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer