Springen naar inhoud

Smeltende ijskappen?

• Log in om te kunnen reageren

Merien

Merien

• >100 berichten
  • 124 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2007 - 15:29

Als de ijskappen smelten dan stijgt de zeespiegel. Dat zegt iedereen...

Ik had net een discussie met mijn huisgenoot en die merkte toen op dat de noordpool drijft...

Nu is mijn vraag. Hangt het stijgen van de zeespiegel slechts af van het ijs dat smelt op de zuidpool? Aangezien dat drijvend ijs als het smelt niks bijdraagt aan het volume in de zee.

Heeft het misschien te maken met het verschil tussen zoet en zout water?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 27 augustus 2007 - 16:25

Als de ijskappen smelten dan stijgt de zeespiegel. Dat zegt iedereen...

Ik had net een discussie met mijn huisgenoot en die merkte toen op dat de noordpool drijft...

Nu is mijn vraag. Hangt het stijgen van de zeespiegel slechts af van het ijs dat smelt op de zuidpool? Aangezien dat drijvend ijs als het smelt niks bijdraagt aan het volume in de zee.

Heeft het misschien te maken met het verschil tussen zoet en zout water?

Disclaimer: Niemand kan de toekomst voorspellen. Wetenschappelijk weten we niet wat de gevolgen zijn; We hebben onvolledige theorieen en modelen die vele uitkomsten genereren op grond van deels twijfelachtige metingen.

Het stijgen van de zee spiegel gaat inderdaad over het ijs van de zuidpool.

Maar dit wil niet zeggen dat het smelten van het water van de noordpool niets doet. Het zoetwater kan de zeestroming beïnvloeden waardoor het in Europa wel eens heel wat kouder kan worden en het heeft vrijwel zeker ook elders effect: Meer warmte rond de evenaar betekent meer orkanen bijvoorbeeld. Maar mogelijk ook minder regen in het regenwoud. Of meer regen in de Sahara....

We hebben echter geen historische data over het smelten van de zuidpool... dus we kunnen niet zeggen wat dit betekend. Voor zover we weten groeit het ijs op de zuidpool echter nog steeds meer dan het smelt.

Persoonlijk denk ik dat een klimaat verandering positief zal zijn. Ik denk dat we de afgelopen 5 millennia een vreselijk klimaat hadden en dat het tijd wordt dat de Sahara weer gaat bloeien, dat er weer loofbossen groeien in Siberie, etc. Dat lijkt mij wenselijker dan het huidige klimaat.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

PY7

PY7

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2007 - 16:52

...Dat lijkt mij wenselijker dan het huidige klimaat.

Jazeker maar ten koste van wat?

Internationale disputen over wie nu wat krijgt op de noord & zuidpool (olie!!)
Nederland & nog diverse andere delen vd wereld die (letterlijk) de laarzen moeten aantrekken, de gigantische migratiestromen die als gevolg hiervan op gang komen.
Niewe, tropische ziekten die naar het Noorden komen,...
etc.. etc..

Als dat de prijs is die we daarvoor moeten betalen dan trek ik liever nog een trui meer aan :D

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 augustus 2007 - 17:04

En belangrijker nog: Groenland
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 augustus 2007 - 18:29

Persoonlijk denk ik dat een klimaat verandering positief zal zijn. Ik denk dat we de afgelopen 5 millennia een vreselijk klimaat hadden en dat het tijd wordt dat de Sahara weer gaat bloeien, dat er weer loofbossen groeien in Siberie, etc. Dat lijkt mij wenselijker dan het huidige klimaat.

In dat "vreselijke klimaat" :D hebben we dan toch maar kans gezien om in aantal te groeien van een paar miljoen wereldwijd naar 6 miljard.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

High-Voltage

High-Voltage

• >250 berichten
  • 384 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2007 - 09:25

De noordpool doet ook mee. Het ijs drijft, dus ligt het boven water (en deels onder water), dus als het smelt krijg je evenzeer een toename van de zeespiegel. Stel je hebt een zandbak met een grote berg zand, als je deze uit elkaar doet ligt de zand toch ook overal iets dikker. Als het ijs nu echter volledig onder water zat dan ging het niet meer op, dan zou het niveau eerder dalen.

In dat "vreselijke klimaat" :D hebben we dan toch maar kans gezien om in aantal te groeien van een paar miljoen wereldwijd naar 6 miljard.

Toch niets om trots op te zijn vind ik.

Veranderd door High-Voltage, 28 augustus 2007 - 09:26

Merien

Merien

• >100 berichten
  • 124 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2007 - 10:00

De noordpool doet ook mee. Het ijs drijft, dus ligt het boven water (en deels onder water), dus als het smelt krijg je evenzeer een toename van de zeespiegel. Stel je hebt een zandbak met een grote berg zand, als je deze uit elkaar doet ligt de zand toch ook overal iets dikker. Als het ijs nu echter volledig onder water zat dan ging het niet meer op, dan zou het niveau eerder dalen.

euh...wet van Archimedes?

Als een ijsblok toch een bepaalde hoeveelheid water verplaatst die gelijk is aan het gewicht van het ijs, wanneer dat ijs dan smelt (ongeacht of het nou onder of boven water zit) dan neemt het toch exact dat volume aan water in. Aangezien ijs bevroren water is...

"Wet van Archimedes" op Wikipedia(nl)

High-Voltage

High-Voltage

• >250 berichten
  • 384 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2007 - 10:10

euh...wet van Archimedes?

Als een ijsblok toch een bepaalde hoeveelheid water verplaatst die gelijk is aan het gewicht van het ijs, wanneer dat ijs dan smelt (ongeacht of het nou onder of boven water zit) dan neemt het toch exact dat volume aan water in. Aangezien ijs bevroren water is...

"Wet van Archimedes" op Wikipedia(nl)

Ik zie al waar de fout in mijn "zandberg theorie" zit :D
Als ijs smelt dan wordt de dichtheid groter, dus gaat de toename (of afname?) verwaarloosbaar zijn. Ik was even in de verwarring.
Wat Archimedes hiermee te maken heeft begrijp ik niet.

Merien

Merien

• >100 berichten
  • 124 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2007 - 10:32

Maakt niet uit. Je hebt het punt begrepen :D

Ik was erg verbaasd hier dus te leren dat het stijgen van de zeespiegel dus alleen maar afhankelijk is van het smelten van 'landijs'. Ik had er zelf nooit bij stilgestaan.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 augustus 2007 - 10:49

Maakt niet uit. Je hebt het punt begrepen :D

Ik was erg verbaasd hier dus te leren dat het stijgen van de zeespiegel dus alleen maar afhankelijk is van het smelten van 'landijs'. Ik had er zelf nooit bij stilgestaan.

Laat me je dan nú vertellen dat dát ook weer niet helemaal waar is. Van een volledig smelten van het noordpool zee-ijs is een wereldwijde zeespiegelstijging van ongeveer een halve millimeter te verwachten. Dat komt dan weer omdat zoet ijs drijft op zout zeewater, en dat heeft dan weer álles te maken met Archimedes.

zie hier de berekening:
http://www.wetenscha...s...st&p=340067
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 augustus 2007 - 01:15

Van een volledig smelten van het noordpool zee-ijs is een wereldwijde zeespiegelstijging van ongeveer een halve millimeter te verwachten.

Een halve mm...

Hoe staat dat in verhouding tot de thermische expansie als oceaanwater wereldwijd bijvoorbeeld gemiddeld 1 graad warmer wordt?
Victory through technology

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 29 augustus 2007 - 06:15

Een halve mm...

Hoe staat dat in verhouding tot de thermische expansie als oceaanwater wereldwijd bijvoorbeeld gemiddeld 1 graad warmer wordt?

Het grootste deel van het water zal niet veel warmer worden. Alles wat een beetje dieper zit zal rond de 4 graden blijven door de druk alleen al. Aleen het oppervlakte water (en de eerste paar meter) zou mogelijk iets warmer kunnen worden.

Echter is het vrijwel onmogelijk om dit exact te berekenen. Als het water warmer wordt zal er ook meer water verdampen en meer water in de atmosfeer leidt tot (1) meer weerkaatsing van zonlicht (voordat het het oppervlakte bereikt) en (2) een toename in luchtdruk. Hoe dit allemaal
samen tot een nieuwe klimaat zou leiden is moeilijk te voorspellen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

JanMan

JanMan

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2007 - 09:47

Hallo, hier is JanMan, om zich er even tegenaan te bemoeien.

Er schijnt ook wel zorg te zijn om Groenland, bevat ook nogal wat landijs. Dit als aanvulling.

Discussie over de wenselijkheid van klimaatverandering is tamelijk zinloos. De discussie suggereert dat klimaatverandering een keuze is. Daarvan ben ik nog niet overtuigd.

Het schijnt overigens dat Greenpeace enkele jaren geleden in een campagne keihard beweerde dat de Noordpool smelt en dus de zeespiegel stijgt. Velen geloven dit nog steeds. Greenpeace heeft dit verhaal inmiddels ingetrokken.

Een bekende energiemaatschappij maakt op dit moment reclame op TV voor hun groene besparingsplan... met beelden van overstromingen, 1953 en zo, en de mededeling dat je als klant van deze club daar tenminste wat tegen doet! Dat ze dit proberen is te verwachten. Dat mensen het slikken is verbijsterend...

Aardig is ook dat vorige jaar men de warme zomer verklaarde met het klimaatverhaal, waarbij ik dit jaar al heb horen zeggen dat we een min of meer gemiddelde zomer hebben, ONDANKS de klimaatverandering. Hahahahahahaha... Nog mooier is dat sommigen nu zeggen: "Nee, niet naar het weer kijken, da's wat anders dan klimaat, klimaat kun je pas over 50 jaar gemiddeld vaststellen...". Helemaal waar, maar vorig jaar zeiden ze dat niet! Hahahaha...

Als ik me goed herinner was het ergens half jaren zeventig, dat iemand in Amerika riep dat er weer een ijstijd aankwam. Weliswaar had hij er bij gezegd dat het nog enkele tienduizenden jaren zou duren voor het zover was, maar dat zeiden de media er niet bij. Gevolg: Enorme pieken in de verkoop van bontjassen en andere Noordpool-geschikte kleding.

Met het klimaat zal het wel loslopen. Politiek gaan we echter nog wat beleven... Onderschat nooit de menselijke onnozelheid!

Jan

RobertJ

RobertJ

• >100 berichten
  • 144 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2007 - 10:58

Oh maar die ijstijd komt nog steeds hoor

Wat de bangmakerij van toen was dat die ijstijd er over hooguit enkele decennia al zou zijn, en dat een zeer strenge winter al voldoende was om het begin van die nieuwe ijstijd in te luiden. Tot in begin jaren 80 werdt daar door enkele nog zo over gedacht, en de pers papagaaide dat keurig na (kijkt nog eens liefdevol naar zijn survivalhandboek uit begin jaren 80 waar die theorie nog eens uit de doeken wordt gedaan).

De ijstijd komt er echt nog wel, het gaat alleen nog wel eventjes duren, minimaal een paar eeuwen, maar eerder nog enkele millenia.
Robert van der Veeke
Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!
"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

JanMan

JanMan

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2007 - 11:56

Dankjewel RobertJ,

...ik had puur uit mijn herinnering geschreven, en toen was ik nog wel erg jong... Pffff... da's echt lang geleden. In ieder geval was mijn versie wat kort door de bocht, bedankt voor de correctie.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures