Wortels optellen en aftrekken?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Wortels optellen en aftrekken?

Is er een mogelijk om ongelijksoortige wortels optellen?

Bijvoorbeeld √11 + √3 optellen als in de som √150 + √54 = 5∙√6 + 3∙√6 = 8∙√6.

Ik meen dat dit onmogelijk is, maar misschien heeft iemand een trucje om dit op te lossen...?

Mvg

Berichten: 24

Re: Wortels optellen en aftrekken?

helaas onmogelijk

omdat 11 en 3 geen gemeenschappelijke factor hebben

ze zijn zelfs priem!

Re: Wortels optellen en aftrekken?

Ik wil me daar niet zo snel bij neer leggen :shock: .

Er zal vast een mogelijkheid zijn om dit op te lossen door er wat mee te klooien (bv. (√3 + √11)² = 14 + 2∙√33)

Is deze combinatie (3 en 11) juist onmogelijk omdat ze priem zijn? Is er wel een uitwerking bij bv. √16 + √6?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wortels optellen en aftrekken?

Op de rekenmachine is dit altijd mogelijk. Echter dan krijg je geen exact getal maar slechts een benadering. Dit is wel altijd een goede manier om je uitkomst te controleren.

Door eerst een gelijk getal onder de wortel te zetten is dit wel op te tellen. Bij priemgetallen gaat dit natuurlijk niet.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 24

Re: Wortels optellen en aftrekken?

nee, want bij 16 is geen veelvoud van 6(veelvoud dat een kwadraat is; dit had ik er net bij moeten zetten), als je bijv. √24 + √6 had, dan kan je √6 niet vereenvoudigen, maar kan je van √24 2√6 maken en krijg je dus 3√6

Berichten: 24

Re: Wortels optellen en aftrekken?

Wouter_Masselink schreef:Op de rekenmachine is dit altijd mogelijk. Echter dan krijg je geen exact getal maar slechts een benadering. Dit is wel altijd een goede manier om je uitkomst te controleren.

Door eerst een gelijk getal onder de wortel te zetten is dit wel op te tellen. Bij priemgetallen gaat dit natuurlijk niet.
ok... bij benadering wel natuurlijk, maar ik neem aan dat dat niet de vraag was (?)

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Wortels optellen en aftrekken?

je kan (wortel 1 + wortel 2) altijd omvormen tot ;) (getal - wortel 3)

bijv:

( ;) 2+ ;) 3)²=2+3- :shock: 6, en dus

;) 2+ :?: 3= :?: (2+3+2. :?: 6)
???

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Wortels optellen en aftrekken?

@rodeo.be

Ik kan me je manier indenken, hoewel ik me zeer afvraag of de vraagsteller ook iets in deze richting bedoelde... Want ik kan me geen enkele praktische toepassing voorstellen waarbij je toewerkt naar het optellen van verschillende wortels die na de bewerking nog een uitgebreider geheel vormt dan het al was...
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Re: Wortels optellen en aftrekken?

Ik begrijp wat rodeo bedoelt, maar in feite schiet je er niet veel mee op: het blijven 2 termen.

De kunst is om de twee termen (in dit geval wortels) op te tellen en in één term te brengen.

Misschien dat je met een klein programmaatje een oplossing kan vinden...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Wortels optellen en aftrekken?

Gast (vraagsteller) schreef:Ik begrijp wat rodeo bedoelt, maar in feite schiet je er niet veel mee op: het blijven 2 termen.

De kunst is om de twee termen (in dit geval wortels) op te tellen en in één term te brengen.

Misschien dat je met een klein programmaatje een oplossing kan vinden...
Ik weet ook wat rodeo.be bedoelt, maar ik weet nu niet meer waar jij naartoe wilt... Blijkbaar denk je dat er nog een antwoord komt waarmee je wortels kunt optellen van de vorm sqrt(3) en sqrt(11). Het antwoord hierop is al lang genoemd en ligt in het feit dat het priemgetallen zijn ofwel de grootste gemene deler is 1. Dan houdt het op en ook een programma zal hier niets aan kunnen veranderen...
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wortels optellen en aftrekken?

Gast (vraagsteller) schreef:Ik begrijp wat rodeo bedoelt, maar in feite schiet je er niet veel mee op: het blijven 2 termen.

De kunst is om de twee termen (in dit geval wortels) op te tellen en in één term te brengen.

Misschien dat je met een klein programmaatje een oplossing kan vinden...
Numeriek misschien, maar ik betwijfel of er een algemene algebraïsche methode bestaat om dit altijd te kunnen...

Reageer